سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها فستیوال فیلم روتردام هلند در شهر آسن با محوریت خاورمیانه و با عنوان "فیلم عرب" در بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در حال برگزاری است. این جشنواره با حضور کارگردانان به نام دنیا و فیلم‌سازان مطرحی از جهان عرب به موضوعاتی چون فرهنگ و سنن کشورهای عربی و همچنین مقوله جنگ و مهاجرت‌های ناخواسته و مسائلی که دنیای عربی این روزها با آن مواجه است می‌پردازد.

در این رویداد جهانی آثاری از فرهاد گاوزن هنرمند طراح ایرانی هم به نمایش درآمده است. نمایشگاه او با عنوان "این تن من است بخوریدش" با الهام از همین جمله از حضرت مسیح شکل گرفته است. او که همواره موضوع اصلی طراحی‌هایش انسان و مسائل پیرامون اوست، زجر انسان جنگ‌دیده معاصر را در این آثار نمایش داده است و با آثارش سؤال‌هایی را در ذهن کنجکاو مخاطبان از سرگذشت انسان در دنیای امروز مطرح می‌کند.

گاوزن با طراحی‌های بلندِ سیاه و سفیدش و پیچش‌‌‌‌‌خطوط در هم تنیدهء درون فیگورها، ندایی از نای گرفته بشر را پژواک می‌کند که به آسانی ذهن مخاطبانش را به چالش می‌کشد؛ خواه این بیننده از کشور خودش باشد خواه از سرزمینی دور.

او در این راستا پا را از مرزهای تثبیت شده هنر طراحی فراتر می‌گذارد و به راحتی مدیای طراحی را برای رسیدن به آن چیزی که در فکرش پرورانده، با دیگر رشته‌های هنری پیوند می‌زند. اثری که از او در این فستیوال ارائه شده است خود گواه این تجربه‌هاست. در این نمایشگاه شاهد چیدمانی از هشتاد قطعه از تکه‌های کوچک و بزرگ یک اثر طراحی به طول شش متر هستیم که سال‌ها پیش در گالری مهروا در یک رویداد پاره‌پاره شد و گاوزن در توضیح این رویداد گفت "من این اثر را در راه آزادی بشر قربانی کردم".

این‌بار همه تکه‌های این اثر به همراه مستندی از روز قربانی کردن اثر و به همراه چند کار دیگر این هنرمند در فستیوال فیلم روتردام به نمایش درآمده است. کانسپتی که اگرچه سال‌ها پیش انجام شده اما نگاه انسانی و فراملی آن می‌تواند آن رویداد را با مسائلی که امروز خاورمیانه به آن مبتلاست، پیوند دهد.

در بخش دیگری از این فستیوال، کیوریتور و موزه‌دار هلندی، ویلم وکت وین چند اثر طراحی از دیگر هنرمندان ایرانی را نیز که با رویکرد بشری کار کرده‌اند به نمایش درآورده است. آثاری از حسین طادی، امیر محمدزاده و عکس‌هایی از اجراهای بهزاد غلامی هنرمند پرفورمر در این نمایشگاه حضور دارد و انتخاب و حضور این هنرمندان طراح در این رویداد مهم فرهنگی خود تاثیر و گسترش زبان طراحی را در دل دیگر رسانه‌های معاصر می‌رساند.

گفتنی است فستیوال فیلم روتردام هلند 10 تا 18 آبان برپاست.