سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ما همه بابک بقراطیم" به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری از 10 مهرماه ساعت 20:30 در موسسه فرهنگی هنری همای سعادت روی صحنه است و بازیگران این نمایش پریسا بابایی، ملیحه پورمحمد، فرشید حاجیان، سحر حسامی، متین شهبازی، پوریا شهریاری، نگار شهسواری، مسعود عزیزی‌ها، بیتا فلاح، فاطیما قاسمی، احسان قربانی، کسری کاریان، مهرداد کاظمی، کامیار گرامی، محمد منفرد، فرشاد نجفی و صبا نظرآهاری هستند.

محمد میرعلی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: نمایش "ما همه بابک بقراطیم" پس از "کارداجین"  دومین تجربه من در زمینه برگزاری کارگاه‌های ایده تا اجراست. این روزها تعداد برگزاری این کارگا‌ه‌ها بسیار شده اما ورک‌شاپی که من برگزار می‌کنم تفاوتی با دیگر کارگاه‌های ایده تا اجرا دارد و آن این است که در آن ورک‌شاپ‌ها نمایشنامه خارجی انتخاب شده و با هنرجویان تمریناتی آغاز می‌شود و در نهایت نمایشی به اجرا می‌رسد.

او در ادامه افزود: اما روال کارگاه‌هایی که من برگزار می‌کنم به این صورت است که متقاضیان شرکت در ورک‌شاپ را ارزیابی و براساس تیپ شخصیتی آن‌ها شخصیت‌های نمایشنامه را طراحی کرده و در نهایت نمایشنامه‌ای نوشته و به اجرا می‌رسد. بنابراین طی این دوره نیز 17 نفر هنرجو ثبت‌نام کردند که براساس شخصیت‌شان، پرسوناژها و شخصیت‌های نمایشنامه را طراحی و سوژه را پیاده کردم و طی 7 ماه تمرین به نمایش "ما همه بابک بقراطیم" رسیدم.

نویسنده و کارگردان نمایش "پولانسکی" همچنین اضافه کرد: "ما همه بابک بقراطیم" کاری سنگین است که تعداد بازیگران آن بسیار است و بنابراین تمرینات این نمایش حدود 7 ماه به طول انجامید.

میرعلی اکبری درباره موضوع و مضمون این نمایش اظهار کرد: این نمایش روایت برهه پنجاه ساله تاریخ ایران از سال 1348 تا 1398 است. برش‌هایی از زندگی و رابطه یک پدر که در ارتشی بوده و پسرش که مستندساز است و روابط این دو با دیگر افراد در این نمایش به تصویر کشیده می‌شود. این اثر نمایشی دراماتیک نیست و بیشتر یک رمان است.

او با بیان اینکه در نظر داشتم در این نمایش نگاهی سوپر رئالیستی داشته باشم، درباره فضا و سبک اجرایی آن اظهار کرد: این اثر نمایشی تکه‌هایی از زندگی یک انسان است. نمایش از سالن انتظار تالار نمایشی آغاز می‌شود و سپس به داخل سالن وارد می‌شود. تماشاگر در این نمایش به دور بازیگران می‌نشینند به گونه‌ای که تماشاگران در دل اتفاقات و ماجرا قرار دارند و ناظر و شاهد رویدادها هستند. مخاطب این امکان را دارد که جای خود را انتخاب کرده و در حین نمایش نیز مکان خود را تغییر دهد.

نویسنده و کارگردان نمایش "عددهای نشده" درباره طراحی صحنه، لباس و موسیقی این نمایش گفت: این نمایش طراحی صحنه‌ای ندارد اما لباس‌ها براساس برهه‌های تاریخی طراحی شده است. موسیقی نیز انتخابی است و براساس مقتضیات زمان‌هایی که داستان روایت می‌شود پخش می‌شود.

محمد میرعلی اکبری در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: ترجیح‌ام بر این است تا از این پس با حضور جوان‌ها، کارهایم را روی صحنه آورم چراکه آن‌ها نسبت به ایده‌ها و نظرات پذیرش بیشتری دارند و آن‌گونه که در نظر دارم نمایش‌ام را روی صحنه می‌آورم. به نظرم کار کردن با بازیگران حرفه‌ای مشکلات بیشتری دارد و آن‌ها به اندازه جوان‌ها مطیع نیستند و از این به بعد اینگونه کار خواهم کرد و از این موضوع بسیار خوشحالم.

او درباره روند برگزاری این کارگاه‌ها گفت: برای ثبت نام در این کارگاه‌های فراخوانی منتشر خواهد شد از میان کسانی که نام‌نویسی می‌کنند افرادی برای شرکت در این کارگاه‌ها انتخاب خواهند شد اما در دور بعدی ثبت نام تعداد کمتری هنرجو را می‌پذیرم چراکه روال کار من نوشتن براساس شخصیت متقاضیان انتخاب شده است و نمایشنامه از قبل نوشته شده‌ای را اجرا نمی‌کنم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه بسیار به نوشتن تجربی علاقمندم، در پایان اظهار کرد: این فضای کار را بسیار دوست دارم چراکه براساس آدم‌ها شخصیت‌ها را طراحی کرده و می‌نویسم. هنرجویان تازه کار این امکان را ندارند که مانند بازیگران حرفه‌ای هر نقشی که به آن‌ها داده شد را به خوبی بازی کنند بنابراین این نوع کار کردن براساس شخصیت خودشان در ابتدای ورود برایشان بهتر است.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: بابک بقراط یک مستندساز است که مدتی‌ست ناپدید شده و عشق دوران کودکی‌اش به دنبالش می‌گردد، در این جستجو پنجاه سال زندگی پدر بابک و خودش را مرور می‌کنیم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: سعید دولتی، طراح لباس: پریسا سجودی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: فرشید حاجیان و گروه کارگردانی: عسل عبیری و بیتا فلاح.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.