به گزارش هنرآنلاین، حمید رضا زری، کارشناس ارشد هنرهای تجسمی با بیان این مطلب گفت: گرافیک تا چند سال پیش در ایران یک هنر نوپا و ناشناخته بود که با آمدن رایانه رشد کمی بسیار چشمگیری داشت اما به لحاظ کیفی کمتر از عناصر ایرانی بهره برده است.

وی با بیان اینکه گرافیک ایران از زمان صنیع‌الملک غفاری و ابن‌مقله وزیر شروع شده و حتی می‌توان غفاری را پدر گرافیک ایران نامید، ادامه داد:مصالح و موادی که در اختیار هنرمندان ایرانی قرار دارد در کمتر نقطه‌ای از دنیا به این عظمت است و در صورت آشنا شدن گرفیست‌های ما با این قضیه و تلاش برای مطالعه گذشته هنری خود بدون اغراق ما سال‌ها از گرافیک جهان پیش خواهیم بود.

شاگرد زنده یاد استاد مرتضی ممیز گفت: این مهم به این بسته است که هنرمندان ما تا چه حد پیشه خود را بشناسد، اما اگر با روند کنونی و توجه به نمایشگاه‌ها و هنرمندان غربی پیش برویم چیزی برای گرافیک ایران نمی‌ماند و هر چه خواهیم داشت تقلید و تکرار و روزمرگی خواهد بود نه هنری جدی و ماندگار.

زری درباره هنرمندان جوان گرافیک کردستان تصریح کرد: گرافیست‌های جوان کردستانی دو مشکل دارند یکی به خود آنها بر می‌گردد و دیگر به مسایل بیرونی. گرافیست های ما راه را برای خود مشخص نکرده‌اند و هر کدام به سویی می‌روند که بعضا به ترکستان ختم می‌شود اما مشکل بیرونی آنها این است که از یک سامانه منظم اطلاع‌رسانی برخوردار نیستند و از رخدادهای اطراف خود غافلند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هنر گرافیک ایران در دست جوان‌ها نیست و این را من شخصا خوشایند می‌دانم، چرا که جوان‌ها به شکل افراطی رو به دیگران دارند و یکسره درصدد نفی داشته‌های خود هستند و تا این مساله حل نشود و مطالعه و تحقیق آنها را به این مساله نرساند که ما هم باید گرافیک خود را داشته باشیم بهتر است گرافیک ما از زبان پیشکسوتان روایت شود.

انتهای پیام/62