به گزارش هنرآنلاین، هنرستان دخترانه هنرها زیبای بیرجند نخستین هنرستان استان خراسان جنوبی است که با حضور علی‌اکبر صفی پور، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی، مجید پورعیسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، و جمعی از مدیران و هنرمندان استان برگزار شد.

هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند در رشته‌های نقاشی، نمایش و سینما از مهرماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده است.

31 فروردین‌ماه سال جاری در سفر سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری فومنی، مدیرکل سابق دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و هادی مظفری مدیرکل هنری تجسمی به خراسان جنوبی، نشستی با حضور مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای استان خراسان جنوبی درباره راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبای استان خراسان جنوبی گفتگو و توافق شد.

علی‌اکبر صفی پور، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریتی تحت عنوان نمونه‌سازی در فرهنگ و هنر را در راستای کار هنرستان‌ها بر عهده دارد، ادامه داد: باید الگوها و نمونه‌هایی را ارائه دهیم تا دیگران با تأسی گرفتن از آن‌ها کارهایی بهتر و فراگیرتر را انجام دهند. تلاش می‌شود فعالیت‌ها و الگوسازی‌هایی با عنوان هنرستان هنرهای زیبا و هنرستان موسیقی انجام شود.

صفی پور اکثر هنرمندان معاصر را فارغ‌التحصیلان از این هنرستان‌ها دانست و گفت: امسال صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی تهران را جشن گرفتیم، این تداوم در فعالیت هنرستان‌ها نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد در کنار وزارت آموزش و پرورش باید برای توسعه هنرستان‌ها تلاش کنند.

وی به ۴۲ هنرستان فعال در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در این زمینه مشکل کم نداریم اما از همان زمانی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی پیگیر راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا در این استان شد، تلاش کردیم تا این اتفاق رخ دهد. به گفته وی پیگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان از درک ایشان از ماموریت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد دارد

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری برای راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا برادران خراسان جنوبی در آینده نزدیک، ادامه داد: برای حل مشکلات هنرستان‌ها نیز از بودجه‌های فصل ۵ می‌توان اختصاص داد اما همت استان را نیز می‌طلبد.

ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: خراسان جنوبی سابقه‌ای کهن در فرهنگ و آموزش دارد و بیرجند سومین شهر ایران است که در آن آموزش مدرن پایه‌ریزی شده است، لذا نیاز به راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا در این استان احساس می‌شد و از ضرورت‌ها بود.

نبی‌زاده با اشاره به این که دایر شدن هنرستان از اهداف اصلی این اداره کل بود، ادامه داد: کار اجرایی هنرستان اکنون با ۳ رشته شروع شده است و امیدواریم سال‌های آینده با رشته‌های بیشتری فعالیت داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، این هنرستان را بستری شایسته برای حوزه‌های فرهنگ و هنری استان دانست و افزود: هنرستان هنرهای زیبا امکان ارائه صحیح آموزش‌های هنری را به علاقه‌مندان فراهم کرده است.

نبی‌زاده در پایان از مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان جنوبی و  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به دلیل تاکید و پیگیری‌هایی که برای راه‌اندازی این هنرستان انجام داده بودند، تشکر کرد و افزود: از اداره کل آموزش و پرورش نیز قدردانی می‌کنیم که با وجود کمبود فضای آموزشی، درخواست ما را برای اختصاص دادن این فضا به هنرستان هنرهای زیبا، پذیرفتند.

رضا یکه‌خانی، معاون متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این مراسم گفت: در این هنرستان تنها اخذ مدرک نباید ملاک باشد، بلکه اصل موضوع و محور آموزش‌ها، شایستگی و کسب مهارت است. از سوی دیگر دانش آموزان تحصیل کرده در رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند بدون آزمون ادامه تحصیل بدهند اما شرط موفقیت ، تنها علاقه و تلاش است.