جلیل جوکار در گفتگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: طی دو سال گذشته متاسفانه در بخش نگارگری اکسپو خاصی برگزار نشد ضمن این که باید اطلاع رسانی خیلی قوی تر از این باشد تا هنرمندان بیشتری کارشان را به عرضه بگذارند. طبیعتا آن دسته از هنرمندانی که شناخته شده تر هستند فروش آثارشان بیشتر است. اقتصاد هنر بخش بسیار مهمی در هنر است چرا که باعث می‌شود هنرمندان بتوانند دوباره کار بیافرینند.

وی گفت: درحال حاضر منزل هنرمندان تبدیل به موزه شده است در حالی که آثار هنری ساخته می‌شوند تا در دید عموم باشند و عموم مردم از آن استفاده کنند و فرهیختگی در سطح جامعه ایجاد کند اما تنها شاهد دپو آثار در آتلیه ها هستیم و بخش فروشی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این اثر هنری باید در دید عموم قرار گیرد تا مخاطب را به تفکر وادار کند و اندیشه ای را به او انتقال دهد و آرامشی را در روح و روان وی ایجاد کند. من سال گذشته دو اثر مذهبی خلق کردم که قول خریدش را هم دادند اما هنوز کسی اقدام به خرید آنها نکرده است و این وضعیت نابهنجاری را برای هنرمندان بوجود آورده است و باعث شده تا هنرمندان دیگر آن طور که باید خلق اثر نداشته باشند. ما 600 هزار نفر هنرمند فعال داریم که سالیانه 33 هزار نفر نیز به آنها اضافه می شود و برای اقتصاد معیشتی آنها هیچ فکری نشده است.

جلیل جوکار که دبیری جشنواره بین‌المللی تجسمی کودک و نوجوان را به عهده دارد، درباره این جشنواره نیز گفت: با توجه به این که شرکت کنندگان این مسابقه کودکان و نوجوانان هستند، تقسیم بندی در بخش جوایز نخواهیم داشت و از همه شرکت کنندگان تقدیر به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: با توجه به این که این جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود و طی تغییر و تحولات مدیریتی با مشکلاتی روبه رو شدیم این جشنواره در بخش بین‌الملل تنها پذیرای کودکان و نوجوانانی است که در مدارس خارجی مقیم تهران حضور دارند.

وی ادامه داد: این جشنواره سال گذشته از پوشش رسانه‌ای خوبی برخوردار نبود و امیدواریم امسال بتوانیم این کار را انجام دهیم ضمن این که در بخش همایش‌ها هم می‌توانستیم درباره آثار هنری دوستان که در سال گذشته خلق شده‌اند نقد و بررسی‌هایی داشته باشیم و محققین نیز کارهای پژوهشی خوبی در زمینه جامعه شناسی و روانشناسی هنر کودک ارائه دهند که متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی و زمان بندی درست از برگزاری این بخش ها جا مانده‌ایم و تنها می‌توان گفت آرزویی است که به دوره‌های بعدی ارجاع داده می‌شود.

دبیر جشنواره تجسمی کودک و نوجوان اظهار کرد: در بخش مسابقه جشنواره نیز مقرر شد که از همه دوستان تقدیر شود و هدایای فرهنگی و لوح افتخار برایشان در نظر گرفته شده است، چرا که در عرصه کودکان نمی‌شود تقسیم بندی خاصی لحاظ کرد و رنجش خاطر برایشان ایجاد کرد، گرچه برای بزرگسالان هم این گونه است اما آنها بیشتر قادرند این موضوع را هضم کنند اما در عرصه کودکی لطمات روحی ایجاد می‌کند بنابراین از دیدگاه ما همه دوستان شرکت کننده در رتبه نخست قرار دارند چرا که با تمام وجود کار می‌کنند و در یک گردهمایی مشغول به خلق اثر هستند. سعی می‌کنیم استعدادهای برتر را شناسایی کرده و به کانال‌های مناسب سوق دهیم.

وی همچنین به عنوان داور بخش نگارگری نوزدهمین جشنواره بین المللی تجسمی جوانان نیز عنوان کرد: امسال نیز همانند سال گذشته داور بخش نگارگری هستم. متاسفانه سال گذشته ما تنها در این بخش شرکت کنندگان داخلی داشتیم و امیدواریم امسال از کشورهایی که ریشه های نگارگری ایرانی در آن سرزمین ها هم هست شرکت کننده داشته باشیم کشورهایی مانند هند، پاکستان، کشورهای عربی و حتی در بخشی از هنر ارامنه و چین ریشه‌هایی از نقاشی ایرانی و نگارگری ایرانی دیده می‌شود به گونه‌ای که می‌توانند در این بخش شرکت کنند. سال گذشته در بخش های دیگری مانند کاریکاتور و پوستر شرکت کننده‌های بسیاری بودند و امیدوارم در بخش نگارگری هم بتوانیم شرکت کننده جذب کنیم.

جوکار با اشاره به ملاک‌های داوری در این بخش گفت: ملاک‌های ما در این جشنواره نیز مانند جشنواره فجر و بینال نگارگری است و همه نکات رعایت می‌شود در وهله اول توجه به سوژه و موضوع کپی نبودن اثر برایمان اهمیت دارد و خلاقیت که بعد و عنصر اصلی خلق یک اثر هنری است، قدرت قلم، شناخت رنگ و بکارگیری صحیح تکنیک نقاشی ایرانی از سایر المانهایی است که مد نظر قرار می‌گیرد کما این که خود تکنیک نیز تقسیم به ابعاد دیگری می‌شود که هیات داوران به تمام این بخش ها ارزش نهاده و آنها را بررسی خواهد کرد.

دبیر جشنواره هنری کودک و نوجوان با اعلام این که جشنواره امسال تغییراتی را به همراه داشته است اظهار کرد: در جشنواره امسال هیچ یک از ادارات کل، هنرمندان را به ما معرفی نکردند و همه دوستان از طریق سایت kodakart.ir می‌توانند در جشنواره تجسمی کودک و نوجوان شرکت کنند.

انتهای پیام/32/31