سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دزدان جیبوتیچ" نوشته و کار سید حسام‌الدین شریفی از 24 مردادماه ساعت 20 در تماشاخانه تتماج به روی صحنه است و بازیگران آن مرتضی یعقوب‌پور، جواد آیت، نیوشا امینی، علی افضلی، فریا امامی و احسان امیدی هستند.

سیدحسام‌الدین شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "دزدان جیبوتیچ" گفت: این اثر نمایشی نگاه و اقتباسی از نمایشنامه "روز نحس" نوشته میخاییل زوشنکو است که با تغییرات و حذف و اضافاتی اساسی در فضا، نمایشنامه و شخصیت‌ها، آن را روی صحنه آوردم. این اثر نمایشی در فضایی کمدی فانتزی اجرا می‌شود و نگاهی به شرایطی کلی اجتماع دارد.

او داستان نمایش "دزدان جیبوتیچ" را اینگونه توضیح داد: تمام اتفاقات این اثر بی‌زمان و بی‌مکان در یک تعاونی مصرف می‌افتد. در این تعاونی مصرف، عده‌ای از سر نیاز دست به دزدی می‌زنند و حتی مسئول تعاونی نیز از سر حرص و طمع دزدی می‌کند. کارتن خوابی که همیشه بابت خریدش پول پرداخت می‌کند از سوی بازرس متهم به دزدی می‌شود...

کارگردان نمایش "بازی‌نامه فرود" درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "دزدان جیبوتیچ" عنوان کرد: از آنجا که به سبک فاصله‌گذاری برشت اعتقاد دارم و معتقدم تماشاگر باید در فضای اجرا متوجه نمایش شود و آن را بپذیرد، این اثر نمایشی به این شیوه اجرا می‌شود. به نظرم مخاطب با تماشای نمایش نیاز به خنده و تغییر ذائقه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کنونی جامعه دارد و در این اثر در کنار اینکه روحیه تماشاگر تغییر می‌کند، تلنگری هم به او زده می‌شود. سعی شده این نمایش با فاصله‌گذاری و ایجاد جذابیت‌ها موقعیتی اجرا شود.

شریفی با بیان اینکه تمرینات نمایش حدود 4 ماه به طول انجامیده است، عنوان کرد: برخی از بازیگران این نمایش مبتدی و برخی از بازیگران کار کرده تئاتر هستند و تلفیق بازیگران، این نمایش را به سطح مطلوب واستانداردی رسانده است.

او درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: به دلیل اینکه در نظر داریم این نمایش را در مکان‌های دیگری نیز روی صحنه آوریم، به منظور سهولت در جابه‌جایی دکوری پورتابل دارد. از بنایی سه بعدی برای فضای فروشگاه استفاده کرده‌ایم و قفسه‌هایی با اجناس مارک شده که مشخص نباشد متعلق به کجاست، در صحنه دیده می‌شود. در این اثر از نور و فرم به منظور ایجاد جذابیت بصری استفاده شده است.

کارگردان نمایش "ترس و نکبت رایش سوم" درباره موسیقی نمایش "دزدان جیبوتیچ" گفت: موسیقی انتخابی است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. به نوعی، فرم، حرکات موزون و شعر در این نمایش گنجانده شده است.

سیدحسام الدین شریفی در پایان تصریح کرد: سعی کرده‌ام در این نمایش حرف مردم را بزنم و با این اثر حال و هوای مخاطب را تغییر دهم. امیدوارم آثار نمایشی کوچکی از این دست که در باکس‌ها اجرا می‌شوند مورد حمایت مخاطبان تئاتر قرار گیرد.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: علی افضلی، مدیر اجرایی: سمیرا اسماعیلی، مدیر صحنه: بنیامین جمشیدی، منشی صحنه و طراح پوستر: آیدا سرمست، طراح لباس: طاهر رجبی، طراح دکور: جواد آیت و گریم: نیوشا امینی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.