سرویس مد و لباس هنرآنلاین: صنعت فشن غرب، بزرگ و دارای اهمیت فرهنگی و اقتصادی بسیار بالا در دنیاست. این صنعت میان تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و جهان را منبع تأمین خود می‌بیند.

دومنیکو دولچه و شریکش استفانو گابانا دو طراح ایتالیایی هستند که فعالیت برند خودشان را با نام دولچه و گابانا از سال ۱۹۸۵ در شهر میلان به‌صورت جهانی آغاز کردن و چندین هزار نفر کارکنان این برند هستند. این برند در سال‌های اخیر بارها و بارها وارد لاین فشن اسلامی‌شده و آثاری را البته بیشتر با الهام از طبیعت در طراحی پارچه اراده کرده است.

راضیه ابراهیمیان طراح لباس‌ برند ابرا و پژوهشگر فشن اسلامی درباره چرایی حرکت برندهای مطرح جهان به سمت فشن اسلامی با تمرکز بر مجموعه 2019 "دولچه و گابانا" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ایتالیا از زمان پیش از میلاد دروازه‌ای میان شرق و غرب محسوب می‌شد و خود به‌نوعی مرکز تجاری پارچه‌های نفیس بود که این پارچه‌ها گاهی با تأثیراتی مثل نوشته‌ها و طرح‌های اسلامی و عبری و شرقی در ترکیب با موتیف‌های غربی این‌گونه ارجاعات بین فرهنگی برخلاف عصر حاضر، نتیجه طبیعی تجارت بود که در طول دوران رنسانس و با افزایش تمایل ملل به تسلط بر کشورهای دیگر توسعه پیدا کرد.

او ادامه داد: در سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی فشن هم در شرق و هم در غرب وجود داشت، اما در شرق به نهادی اجتماعی بدل نشد و درنتیجه پوشاک شرقی تابع هنجارهای محدود و مشخص ادامه پیدا کرد.

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه صنعت مسلط فشن غربی برای بیان هویت‌های متفاوت و یا تحمیل معیاری از زیبایی و مقبولیت برای جهان تلاش می‌کند تصریح کرد: گاهی عناصر اروپایی را با عناصر اسلامی در هم بیامیزد و صورت و مفهومی متحدالشکل از فشن در تمام جهان اعمال کند. در این میان استفاده از طرح گل و المان‌های طبیعت در طراحی همانند هستند که در محصولات دیگر این برند نیز وجود دارد ازجمله لباس کودک، لباس آقایان و اکسسوری ها و به صنعت پارچه و فروش گسترده آن نیز مربوط می‌شود.

این طراح لباس و مدیرمسئول مجلات اشراق و واچار  در حوزه مد و لباس همچنین استفاده از گل و طبیعت در طراحی متناسب با مفهوم طراحی لباس اسلامی به‌قصد نشان دادن زیبایی‌ها در لباس را از توصیه‌های پیشوایان دین اسلام و ضروریات فشن اسلامی برشمرد.

ابراهیمیان افزود: این پوشش‌ها که بیشترشان از طرح عبا استفاده‌شده که بیشتر در کشورهای عربی معروف هستند و در مدل‌های مختلف استفاده می‌شود ازجمله عرب‌های ایران، به‌خصوص در خوزستان و طرح‌های پوشش سرها هم در مناطق مختلف عربی متفاوت است.

او با اشاره به اینکه اعراب در زمان اولیه اسلام با قسمت بزرگی از آسیا و افریقا و اروپا در ارتباط قرار گرفتند بیان کرد: اعراب از طرز لباس پوشیدن بسیاری از ملل که دارای سطح بالاتری از تمدن بودند، اقتباس کردند، از جمله زرتشتیان ایران و مسیحیان اسپانیا و گسترش تمدن و تجارت موجب پیدایش کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف در شهرهایی مانند بغداد شد.

این پژوهشگر پوشش‌های اسلامی در ادامه تأکید کرد: یکی از دلایل دیگر توجه این برند به طراحی پوشش اسلامی، می‌تواند پیشرفت فشن اسلامی در سال‌های اخیر باشد که در مجله‌هایی مانند مجله‌ مد ووگ عربی می‌بینیم به نظرم عملکرد این برند در طراحی لباس اسلامی هوشمندانه بوده هرچند فقط این‌یک نوع پوشش هست و بیشتر مخاطب آن کشورهای عربی هستند.

او گفت: در کشور ما ایران نیز طراحان متفکر هنرمند ایرانی نیز می‌توانند پوشش‌های اسلامی دارای تنوع بسیار در ساختار، طرح، رنگ و اقتباس‌های متناسب با فرهنگ پوشش مسلمانان کشورهای مختلف در جامعه‌ جهانی وجود دارد با مدرن سازی آن‌ها را به بازار جهانی بانام فشن ایرانی_اسلامی عرضه کنند مانند فشن اسلامی کشورهایی چون اندونزی و ... پوشش‌هایی که می‌توانند فقط یک نشانه از تقوای شخصی نباشند و انعکاسی از هویت‌های اجتماعی هم باشند.

ابراهیمان در خاتمه با طرح مثالی ازاین‌دست فعالیت‌ها بیان کرد: من در سال 215 در کارناوال عید سعید فطر در کشور استرالیا شهر پرث با نام برند خودم "ابرادیزاین "شرکت کردم و فروش بسیار خوبی از طراحی و تولید پوشش‌هایی که شامل مانتو و عبایه و پوشش سر و چادر که بر اساس فرهنگ ایرانی_اسلامی بودند و مورد استقبال بانوان مسلمانان استرالیایی و دیگر کشورهای مسلمان ساکن شهر پرث قرار گرفت که یکی از تجربه‌های خوب کار من محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب، تصاویری از مجموعه 2019 برند دولچه و گابانا در لاین فشن اسلامی منتشر می‌شود:

Screenshot_2019-07-17 کالکشن های حجاب 2019 دلچه گابانا

Screenshot_2019-07-17 کالکشن های حجاب 2019 دلچه گابانا(7)

Screenshot_2019-07-17 کالکشن های حجاب 2019 دلچه گابانا(6)

Screenshot_2019-07-17 کالکشن های حجاب 2019 دلچه گابانا(3)

Screenshot_2019-07-17 کالکشن های حجاب 2019 دلچه گابانا(2)