به گزارش هنرآنلاین، حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه همایش بین المللی و بین رشته ای هنر،‌ زبان وتکنولوژی در مشهد گفت: وقتی از منظر دین به هنر نگریسته می شود، انسان و معنویت محورمی‌ شود واگر هنر چنین کارکردی را پیدا کرد، جهانی می شود.

وی با بیان اینکه هنر دینی مبتنی بر یک اندیشه والا وتجلی یک اندیشه الهی است، افزود: باید ازاندیشه ها وارزش های اسلامی درمسیر هنرهای مختلف در کشور استفاده مطلوب شود وبا توسعه کمی وکیفی آن به عنوان الگو ومرجعی در جهان مطرح شویم.

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد:‌ ایران به عنوان مرجعی که می‌خواهد ام‌القرای اسلام باشد باید مدل‌های جدید با استفاده از پارامترهای دینی در دنیا ارائه دهد.

وی بیان کرد: هنر در پارادایم ایرانی - اسلامی تعاریف مختلفی دارد و احساس و عقل در پاردایم ایرانی- اسلامی کافی نیست و وجه سومی دراین پارادایم به جز ایمان برای هنر نمی توان متصور شد.

شاه‌آبادی ادامه داد: ایمان به عنوان پردازنده احساس و عقل می‌تواند هر دو را به عالی‌ترین درجه سوق دهد و هنر دینی ماندگارترین هنر است. اگر هنر را عامل بروز احساس بدانیم، هیچ‌ زمان احساس نمی‌تواند هنر متعالی را خلق کند. احساس لازمه خلق آثار هنری است اما شرط کافی برای آن نیست.

وی گفت: باید با یک مدیریت صحیح ظرفیت های هنر را در کشور شناسایی کرد و تعاریف دقیقی از آموزش های هنری مبتنی بر ارزش های اسلامی در کشور و از جمله دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارایه شود.

شاه آبادی ارائه مدل جهانی درحوزه هنر را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ این حرکت و مسیر نیازمند تدبیر و گفتگوی دو سویه است.

وی توسعه علوم میان رشته ای درزمینه های هنر وزبان وتکنولوژی را از ضرورت های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و علمی و کاربردی کشور دانست.

شاه آبادی، جایگاه و سطوح کمی و کیفی همایش بین المللی هنر، زبان و تکنولوژی را به لحاظ حضور اساتید و صاحب نظران علمی و دانشگاهی از ایران و 44 کشور جهان در آن و بحث و تبادل نظر در خصوص تلفیق و ارتقای این بخش ها و ارایه 456 مقاله در آن بسیار مطلوب توصیف کرد.

وی گفت:‌ برگزاری این همایش اتفاق تازه و مهمی است که همواره جای خالی آن در گذشته احساس می شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: بسیاری از دانش ‌آموخته‌های هنر از روی مبانی و به دور از خواستگاه بومی کشورمان آموزش می بینند.

وی عنوان کرد: بسیاری از مشکلات امروز هنری در کشور ناشی از مطابقت نداشتن آموزش های هنر مبتنی بر خواستگاه‌های بومی است.

همایش بین المللی هنر، زبان وتکنولژی (ICALT2012) با اهداف ارتقای مشارکت وهمکاری های ملی و بین المللی برای تلفیق هنر، زبان وتکنولوژی و افزایش توان ملی در حوزه های هنری، علمی و فناوری با حضور 550 نفر از محققان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاههای جهان 28 الی 30 تیرماه جاری در مشهد برگزار شد.

شرکت کنندگان در این همایش در مدت برگزاری آن در زمینه چالش ها و نوآوری های حوزه آموزش و یادگیری هنر، روش‌ شناسی آموزش هنر، کاربرد تکنولوژی در آموزش هنر، کاربرد هنر در آموزش و یادگیری زبان سخنرانی کردند و یا به ارایه بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/64