به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، مراسم پایانی جایزه‌ ادبی "لیراو" با بزرگ‌داشت سیدحسین میرکاظمی نویسنده، محمدمهدی مصلحی شاعر و دکتر اراز محمد سارلی ناشر و عالم اندیشمند ترکمن، همراه با  تقدیر از برگزیدگان شعر دوازدهمین دوره جایزه "لیراو" برگزار شد.

در شروع مراسم حمیدرضا اکبری (شروه) موسس جایزه ادبی "لیراو" در مورد روند برگزاری و داوری این دوره از جایزه ادبی توضیحاتی را ارائه کرد.

غلامرضا فروغی‌مهر، ماندانا مبکی، بهاره نوروزی و حمیدرضا شروه داوران مقدماتی، علی مومنی، رضا روزبهانی، عبدالله سلیمانی، محمدعلی شکیبایی داوران نیمه نهایی و مظاهر شهامت، سریا داوودی‌حموله، آفاق شوهانی و پوران کاوه داوران مرحله نهایی را تشکیل دادند.

دبیر این دوره از جایزه "لیراو" دکتر فریبا براتی به نمایندگی از هیات داوران در مورد شیوه داوری شعرها، نکات مهمی را اشاره کرده و نفرات برگزیده این دوره از جایزه ادبی "لیراو" را معرفی کرد.

براتی گفت: خوش‌بختانه آثار و شعرهای بسیار خوبی به ما رسید و انتخاب ما بین خوب و خوب‌تر بود. شعرهای رسیده بارها خوانده شدند و در نهایت به برجسته‌ترین شعرها رسیدیم.

او راجع به انتخاب اشعار برگزیده توضیح داد: معیار انتخاب ما فرم، ساختار، تکنیک، خلاقیت و نوآوری بود. در نهایت دو  شاعر را به عنوان نفرات برگزیده و تقدیری انتخاب کردیم، سیدمهدی نقبایی به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد و از آرش پورعلیزاده نیز تقدیر به عمل آمد و امیدواریم شاهد موفقیت‌های روزافزون آن‌ها باشیم.

سپس محمدمهدی مصلحی  شعری از خود را  تقدیم به حاضران کرد و در مورد  دغدغه‌هایش در حوزه ادبیات به ایراد سخن پرداخت.

در بخش بعدی مراسم نیز دکتر اراز محمد سارلی راجع به مشکلات نشر و کتاب‌هایی که تاکنون توسط انتشاراتی مختومقلی فراغی منتشر شده اند سخن گفت. همچنین شعری از مختوم قلی فراغی را برای حاظران قرائت نمود.

علی میرزایی دبیر انجمن علمی ادبیات و از معلمان استان گلستان در معرفی سیدحسین میرکاظمی، با بیان این‌ که او با رمان یورت پایه‌گذار ژانر ادبیات روستایی در میان ترکمن‌ها در ایران است، ویژگی آثار او را خلق فضای ایرانی-ترکمنی در آثارش عنوان کرد.

در مراسم پایانی سومین دوره جایزه ادبی "لیراو" که با اجرای موسیقی گروه رستاک همراه بود، یاد و خاطره  زنده‌یاد آذین طهماسبی نیز گرامی داشته شد.

در ادامه، با اهدا تندیس لیراو و بسته‌های فرهنگی و همچنین رونمایی از تمبر اختصاصی این دوره از جایزه و همچنین کتاب "عشق  آواز غمگین نقاره‌خانه‌ها" که مقدمه دکتر سریا داوودی‌حموله را نیز بر پیشانی خود دارد و همچنین حاوی اشعار شرکت‌کنندگان در این دور از جایزه است و توسط نشر مختوم قلی فراغی چاپ و منتشر شده است رونمایی کردند.

همچنین شرکت‌کنندگان در دوازدهمین دوره از جایزه ادبی "لیراو" جهت زیارت مزار مختومقلی فراغی به مراوه تپه رفته و یاد این شاعر بزرگ ایران زمین را گرامی داشتند.