به گزارش هنرآنلاین، محمود عالیشوندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عصر دیروز (29تیر) در مراسم گشایش پنجمین نمایشگاه قرآنی عروه الوثقی و هفته فرهنگ رضوی استان در شیراز ماه رمضان را فرصتی برای یادگیری صبر و شکیبایی و انسانیت توصیف کرد و گفت: ارزش ها و سنت های مشترکی ویژه ماه مبارک رمضان در استان فارس وجود دارد که وظیفه داریم آن ها را یادآوری کنیم.

وی افزود: برخی از این سنت ها فراموش شده اند و برخی در حال فراموشی است که در کنار برگزاری نمایشگاه قرآنی و همزمان با ماه میهمانی خدا این فرصت فراهم است و ما آمادگی همکاری داریم تا این سنت ها احیا شود.

عالیشوندی با اشاره به پر معنی و اثر گذار بودن برخی از این سنت ها ادامه داد: در شیراز رسم بوده که مادرانی که می خواستند بچه از شیر بگیرند روز جمعه آخر ماه رمضان چند انار شیرین به مسجد می آوردند و سوره مبارکه یاسین می خواندند و به انارها می دمیدند سپس انارها را تا زمانی که قصد داشتند بچه را از شیر بگیرند نگه می داشتند و چند روز از آب انار شیرین به طفل میدادند و اعتقاد داشتند که از برکت سوره یاسین و میوه بهشتی انار بچه صبور می شود و بهانه نمی گیرد.

وی اضافه کرد: اینگونه سنت ها امروز یکی از نیاز های جامعه و استان ماست که در ماه رمضان که ماه تعمق، نیایش، معنویت و فرصتی برای مسلمانان این استان است میتواند به خوبی احیا شود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به این نکته که استان فارس در مسیر جاده ولایت قرار گرفته است افزود: دعا و توجه امام بزرگوار هشتم، امام رضا (ع) در مورد انسان هایی که در این مسیر زندگی می کنند، جاری و ساری شده است.

وی بیان کرد: چه زیباست که امام معصوم (ع) این مسیر را برای رسیدن به طوس طی کرده اند و همه ما ایرانیان زیر چتر عنایت و توجه این امام همام زندگی می کنیم.

این مقام فرهنگی بر توجه استان هایی که در مسیر جاده ولایت قرار گرفته اند نسبت به طراحی هفته های رضوی تاکید کرد و ادامه داد: باید به شرایطی برسیم که فرهنگ رضوی بر زندگی ما حاکم و در تمام شئونات زندگی جاری شود.

عالیشوندی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه قرآنی عروه الوثقی در ماه مبارک رمضان، گفت: وقتی هنرمندان ما با کتاب الهی آشنا شدند دریافتند که این کتاب ارزشمند منبعی برای خلق آثار عظیم هنری است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد کاتبان وحی در استان فارس از کاتبان دیگر استان های کشور افزون تر است، افزود: بهره مندی استان فارس از استاد احمد نی ریزی و استاد ارسنجانی و دیگر بزرگان و کاتبان وحی، موید این است که استان فارس از این نظر در قله است.

مدیر اداره ارشاد فارس تاکید کرد: اگر کاتبان وحی در این استان را بشماریم به این نتیجه می رسیم که نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز چنین آثاری خلق نشده است و برگزاری آثار خطی قرآن کریم در بخش جنبی نمایشگاه به همت انتشارات نوید شیراز به این مهم پرداخته است.

این مقام فرهنگی خلق فضایی معنوی در جامعه را از نتایج برپایی نمایشگاه قرآن کریم همزمان با ماه رمضان دانست و تاکید کرد: در شرایطی که ما در جامعه امروز با تهاجم فرهنگی روبرو هستیم، این نمایشگاه ها می تواند فضایی را خلق کند تا بتوانیم ارزش هایی را که نشات گرفته از کلام قرآنی است را ترویج دهیم و فضایی معنوی ایجاد کنیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه یادآور شد: پرداختن به قرآن برای رسیدن به زندگی متعالی خود هدفی والا و متعالی است که باید به آن توجه ویژه شود.

مراسم آغاز به کار پنجمین نمایشگاه قرآنی عروه الوثقی و اولین هفته فرهنگ رضوی فارس با برنامه هایی نظیر چاووش خوانی برادران محمد علی و حسن دهقانیان از امامزاده بزم (ع) شهرستان بوانات و اجرای تواشیح توسط گروه مصباح الهدی به عنوان گروه برتر تواشیح استان فارس همراه بود و این برنامه ها تا (5مرداد) از ساعت 16 الی 22 در محل مجتمع فرهنگی شهید آیت الله ربانی واقع در خیابان جدید قرآن شیراز پذیرای عموم علاقمندان به فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام/64