سرویس سینمایی هنرآنلاین: تاکنون 11 قسمت از سریال "رقص روی شیشه" به کارگردانی مهدی گلستانه در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمده است. در این سریال بازیگرانی چون بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، مهرداد صدیقیان، میترا حجار، حامد کمیلی، هدی زین‌العابدین، بیتا فرهی، اکبر زنجانپور، سحر قریشی، ستاره اسکندری، ترلان پروانه، همایون ارشادی، علیرضا زمانی‌نسب و نگار فروزنده در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان سریال درباره زندگی یک زن بازیگر است که پس از ازدواج به خواست همسرش از عرصه بازیگری دور می‌ماند، اما این دور ماندن خیلی طولانی نمی‌شود و او بدون اجازه همسرش مجدد وارد فضای کار می‌شود و اتفاقاتی پیش می‌آید که پیش برنده قصه است.

مهدی گلستانه پیش از این در مقام تهیه‌کننده با سریال"عاشقانه‌ها" به کارگردانی منوچهر هادی وارد فضای شبکه نمایش خانگی شد، اما در اواسط این سریال کار را به نفر دیگری واگذار کرد، اتفاقی که حاشیه‌هایی به همراه خود داشت. او پس از دو سال اقدام به ساخت سریالی دیگر کرد که این بار در مقام کارگردان پای کار ایستاد، سریالی که از همان ابتدا با حواشی بسیاری همراه شد.

هرچند این روزها حضور بازیگران شناخته‌شده باعث اعتبار بخشیدن به شبکه نمایش خانگی شده است، اما باید اذعان کرد پس از سریال "شهرزاد" که از حضور بازیگران مطرح سینمایی در اثرش به‌درستی بهره گرفته شد، این حضور چندان درخشان نبوده است. پروژه‌ها یکی پس از دیگری با شکست مواجه می‌شوند و نمی‌توانند آن‌طور که باید نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. تازه‌ترین نمونه این حواشی نامه‌ای بود که اوایل هفته گذشته لیلا حاتمی منتشر کرد و در آن دلایل جدایی خود از پروژه "نهنگ آبی" را توضیح داد.

در ادامه سریال "رقص روی شیشه" حاشیه‌ساز شد، سریالی که صرف نظر از داشتن یا نداشتن پتانسیل‌های لازم برای جذب مخاطب در قصه و انتخاب بازیگران، با مشکلات بسیار دیگری همراه بوده است. پس از تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و بالا رفتن هزینه مواد اولیه، رایت دی‌وی‌دی این آثار به‌صورت فیزیکی تولیدکنندگان را متحمل هزینه بسیار زیادی کردند، به طوری که در صورت فروش نامناسب ممکن است رقم برآورد‌شده بودجه به شکلی معکوس عمل کرده و تولید سریال در شبکه نمایش خانگی به‌جای روند رو به رشد و صعودی، روندی نزولی طی کند و موجب شکست تجاری پروژه شود. این روزها و با وجود سرعت ورود شبکه‌ها و VOD ها، تولیدکنندگان باید رسانه‌های جدید را نیز مدنظر قرار دهند، اما ظاهراً همچنان تأکید بر شیوه سنتی ادامه دارد و همین امر موجب شده است تولیدکنندگان علاوه بر هزینه ساخت اثر، هزینه توزیع و پخش آن را نیز بر عهده داشته باشند. حالا با اتفاقات به وجود آمده، این روند جواب عکس می‌دهد، به حدی که در چند روز گذشته خبر شکایت بهرام رادان به دلیل مسائل مالی از سازندگان مجموعه "رقص روی شیشه" منتشر شد. رادان بعد از حضور در چند قسمت سریال از آن جدا شد و در ادامه خبر جدایی امیر آقایی و مهرداد صدیقیان، دیگر کاراکترهای اصلی این سریال از پروژه نیز منتشر شد.

شائبه بهرام رادان

رادان مدتی پس از جدایی از پروژه رسماً شکایت خود را از شرکت‌های تصویر دنیای هنر، نماوا و سداد در مورد ابهامات مالی سریال "رقص روی شیشه" را تسلیم مقامات قضایی کرد.

الهه شریف وکیل این بازیگر با تأیید این مطلب گفت: "طبق حکم شورای داوری خانه سینما، بخشی از درآمدهای سریال "رقص روی شیشه" بابت طلب موکل اینجانب از آقای گلستانه، متعلق به ایشان است، ولی تا این لحظه هیچ پرداختی از طرف شرکت‌های مذکور صورت نگرفته است. بدین‌جهت دادخواستی به طرفیت شرکت‌های تصویر دنیای هنر و سرزمین شاتل و سداد و مدیرعاملان آن‌ها تنظیم و با قطع و یقین به پیگیری قاطع قضایی، تسلیم مراجع قضایی گردیده است."

شکایت رادان ارتباطی به من ندارد

این اتفاق در حالی رخ داد که بیان شده است تعداد زیادی از عوامل سریال "رقص روی شیشه" دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این روزها که شائبه فساد مالی در شبکه نمایش خانگی بسیار شنیده می‌شود و دادگاه سرمایه‌گذاران سریال "شهرزاد" نیز در حال برگزاری است، شکایات مالباختگان سریال "رقص روی شیشه" با جدیت از سوی مقامات ذیصلاح پیگیری شود.

پس از علنی شدن این شکایت از سوی رادان، پیمان جعفری تهیه‌کننده سریال "رقص روی شیشه"، درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: "فصل اول سریال ساخته شده و قسمت دوازدهم فصل اول به‌عنوان قسمت پایانی در شبکه نمایش خانگی توزیع خواهد شد. بخشی از دستمزدهای بازیگران و عوامل پرداخت نشده که ما در حال پیگیری هستیم و تلاش داریم این دستمزدها به‌زودی و با کمک سرمایه‌گذاران سریال تا پایان پرداخت شود."

وی همچنین درباره شکایت رادان از این سریال گفت: "شکایت بهرام رادان معطوف به سرمایه‌گذاران این سریال است و ارتباطی به من ندارد. من نیز در جریان جزئیات شکایت ایشان نیستم و خودشان باید در این زمینه توضیح بدهند."

شکایت در شکایت

در ادامه و پس از پاسخی که جعفری در مقام تهیه‌کننده این سریال به رسانه‌ها داد، شرکت تصویر دنیای هنر نیز بیانیه‌ای صادر کرد و در آن عنوان کرد: "این شرکت بر اساس قراردادی شفاف که سال گذشته به وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نموده است، صرفاً پخش‌کنندۀ سریال "رقص روی شیشه" بوده و هیچ‌گونه قراردادی با آقای بهرام رادان نداشته و اختلافات مالی فی‌ما‌بین عوامل و دست‌اندرکاران تولید این سریال با سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان محترم پروژه نیز ارتباطی به این شرکت ندارد. همچنین پرواضح است؛ واحد حقوقی این شرکت طرح ادعای واهی طلب آقای بهرام رادان از شرکت تصویر دنیای هنر در رسانه‌های کشور که موجب لطمه زدن به وجهه و اعتبار سال‌های سال فعالیت هنری این شرکت می‌شود مورد پیگیری قضایی قرار خواهد داد."

نمی‌گذاریم اعتماد مخاطبان از بین برود

پس از این توضیحات از سوی تهیه‌کننده و شرکت دنیای تصویر هنر به‌عنوان مرجع اصلی توزیع این سریال در شبکه نمایش خانگی، رادان بار دیگر در مقام پاسخ برآمده و در توئیتی نوشت: "تولید مجموعه "رقص روی شیشه" در 26 قسمت با قصه‌ای بسیار جذاب و با گروهی از بهترین عوامل حرفه‌ای سینما از مهرماه 97 آغاز شد. یکی دو ماه پس از شروع فیلمبرداری متوجه اتفاقات غیرطبیعی شدیم. از اوایل دی‌ماه 97 در خانه سینما، وزارت ارشاد و دادسرا به هر دری زدیم که این مجموعه نباید به این زودی پخش شود، بخش‌هایی از فیلمبرداری مانده، مبالغی ناپدید شده، باید شفاف شود و با این شیوه به بن‌بست می‌خوریم. گفتند اگر مجموعه پخش شود، پول می‌رسد، بدهی‌ها پرداخت می‌شود و همه چیز حل می‌شود، شرکت پخش فشار آورد، آقایان کوتاه آمدند، پخش شد، باز پول‌ها ناپدید شد، نه‌تنها بدهی عوامل پرداخت نشد، بلکه چند برابر شد. حالا سروته قصه را هم آوردند و به اسم پایان فصل اول به خورد مخاطب می‌دهند، خودشان آبرو ندارند و آبروی عوامل هم برایشان اهمیتی ندارد، مشکل اینجاست که نبود قانون بازدارنده، قلدری پخش‌کننده و همکاری سهوی برخی همکاران ساده‌اندیش همه در حال تکمیل این پازل فاسد هستند. با این وجود بنده در کنار امیر آقایی و مهرداد صدیقیان و سرمایه‌گذار اصلی، تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا نه‌تنها حقوق مادی و معنوی عوامل پروژه، بلکه اعتماد مخاطبین عزیز بیش از این از بین نرود."

این در حالی است که در همان روزهای ابتدایی پخش سریال "رقص روی شیشه" در شبکه نمایش خانگی، این سؤال مطرح شد که آیا ضبط و تولید سریال کامل شده و به سرانجام می‌رسد یا گلستانه باز هم قرار است یک کار را نیمه رها کند و برود. اما او در پاسخ گفت:"60 درصد از ضبط سریال کاملاً به پایان رسیده و در ماه‌های باقی‌مانده ادامه آن نیز به سرانجام خواهد رسید".

با این حال به نظر می‌رسد بار دیگر شبکه نمایش خانگی با سریالی نیمه مواجه خواهد شد. شاید به جرات بتوان گفت شبکه نمایش خانگی پس از سریال "شهرزاد" که موجب آشتی مخاطب با آن شد، دیگر نتوانست آن موفقیت را بار دیگر تکرار کند. حال باید دید سرانجام این سریال پرسروصدا به کجا خواهد رسید. آیا بازیگران این مجموعه می‌توانند از حق و آبروی خود دفاع کنند و مخاطب را همچنان با خود همراه داشته باشند یا این اتفاق رخ نمی‌دهد و بار دیگر نه‌تنها شبکه نمایش خانگی بلکه بازیگران چهره سینما به این واسطه مخاطبان خود را از دست خواهند داد.