به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی نمایشگاه قران، بخش تحول علوم انسانی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین حائری شیرازی، مدرس حوزه و دانشگاه افتتاح شد.

در این مراسم ابتدا عبدالله اسدی، مدیر بخش تحول علوم انسانی در سخنانی درباره این بخش گفت: بخش تحول در علوم انسانی از مجموعه غرفه‌های فرهنگی تشکیل شده است که منحصرا در حوزه تحول علوم انسانی کار کرده و محصولات خود را ارائه می‌کنند .

وی افزود: همچنین حدود 80 نشست تخصصی در راستای مفهوم تحول در علوم انسانی برگزار می‌شود که در آنها موسسات حاضر در این بخش به تناوب میزبان مخاطبان هستند.

اسدی ادامه داد: همچنین در این بخش ما تلاش می‌کنیم تا میان فعالان حوزه علوم انسانی تعامل ایجاد کرده و به صورت ایجاد یک شبکه اطلاعات مربوط به آنان را جمع آوری کنیم. در این راستا اکنون فهرست آثار و سوابق 40 چهره شاخص این حوزه تهیه شده که در این شبکه سازی عرضه خواهد شد.

پس از سخنان اسدی، پیام تصویری آیت الله جوادی آملی برای حضار پخش شد. ایشان در این پیام درباره موضوع تحول در علوم انسانی اظهار کرد: تحول در علوم عموما و تحول در علوم انسانی خصوصا، از موارد با برکت نظام جمهوری اسلامی است. مهمترین کاری که انسان در تاسیس مدینه فاضله دارد پرورش انسانهای سالم و صادق است.

آیت الله جوادی آملی افزود: آنچه می‌تواند علوم انسانی را متحول کند شناخت انسان از یک سو، شناخت جهان از سوی دیگر و شناخت توامان انسان و جهان از سوی سوم است. اگر اضلاع این مثلث مشخص شود انسان شیوه‌هایی را پایه‌گذاری می‌کند که با علوم انسانی همسویی دارد. همه علوم انسانی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با انسان ارتباط دارد.

وی ادامه داد: اگر انسان خود را شناخت در بهره‌برداری از علوم کامیاب خواهد بود. همچنین هر علمی یک سلسه مسائل فرعی دارد که از مبانی مهم استخراج می‌شود. کسی که بخواهد درباره انسان و ابعاد گوناگون او بحث کند باید حقیقت انسان را بشناسد و کیفیت پیوند او با آفریدگار و آغاز و انجام او را بشناسد.

این استاد حوزه همچنین در این پیام گفت: اگر گسی این مجموعه را خوب نشناسد انسان شناس خوبی نخواهد بود. زیرا نه انسان تافته جدابافته از عالم است و نه جهان او را رها می‌کند. معرفت شناسی انسان در قلمرو علوم تجربی خلاصه نمی‌شود و این امر نیاز به یک شناخت همه جانبه دارد.

پس ازپخش این پیام برای حاضران در مراسم، حجت الاسلام حائری شیرازی، مدرس حوزه و دانشگاه درباره تحول در علوم انسانی سخن گفت.

وی در سخنان خود تصریح کرد: اگر بخواهیم در علوم انسانی تحولی ایجاد کنیم باید ابتدا جایگاه علوم انسانی را در تمدن بشری مشخص کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ابلیس انسان را در دوره‌های مختلف از راه‌های مختلف از مسیرش منحرف کرده است. عصر ما عصر علم است و شیطان نیز از راه علم وارد می‌شود. اما باید بدانیم که کلی گویی مشکلی را حل نخواهد کرد، تا انسان چیزی را تصور نکند نه تصدیق و نه تکذیب ما فایده‌ای نخواهد داشت و تا علوم انسانی را تصور نکند کاری از پیش نخواهد برد.

حجت الاسلام حائری شیرازی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تحول در علوم انسانی داشته باشیم باید این علوم را به صورت مصداقی شناسایی کنیم و از مسیر انسان شناسی به این حوزه توجه داشته باشیم.

گفتنی است، بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 25 تیر با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) تهران آغاز به کارکرده است و تا 24 مرداد ادامه خواهد داشت.

پایان پیام /25