سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بختک" نوشته و کار آناهیتا زینی‌وند از 23 اردیبهشت‌ماه ساعت 18 در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی زهرا اکبری، رقیه اسلامی، عاطفه خاوری، انجیلا سروری، فاطمه سلیمی، سحر قاسمی، فائزه السادات مصباحی و زهرا یعقوبی هستند. 

آناهیتا زینی‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "بختک" گفت: موضوعیت این نمایش حول محور تجاوزهای جنسی خانودگی است. این مسئله نه تنها در خانواده‌های ایرانی بلکه در خانواده‌های دیگر کشورها نیز رخ می‌دهد اما این مسئله اغلب در محیط خانواده‌های ایرانی به دلیل مسائل فرهنگی، حریم‌ها و آبروی خانواده، نمود بیرونی پیدا نمی‌کند. از آنجا که در کشور معضلات اینگونه قربانیان، حامیان مدنی ندارد، شکایتی از آن صورت نمی‌گیرد و پرده‌برداری نمی‌شود.

این مدرس تئاتر و فعال اجتماعی در سازمان‌های مردم نهاد در ادامه گفت: داستان‌‌های این نمایش برگرفته از مستندات و پروژه‌هایی‌ست که تاکنون با آن مواجه شده‌ام. البته در نگارش از بار خشونت این اتفاقات کاسته شده و در حد روایت اکتفا شده است. نمایش "بختک" داستان خانواده‌هایی است که دخترانشان قربانی تجاوز یکی از اعضای خانواده شده‌اند. 

او با بیان اینکه نمایش "بختک" از هفت اپیزود تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: یکی از اپیزودهای این نمایش متعلق به جامعه افغان‌هاست که داستان آن، قصه تجاوز یک پدر به دخترش و در پی آن بارداری دختر است. این بخش از نمایش بین‌المللی شده و فیلم مستندی نیز از این داستان با عنوان "هزار و یک زن چون من" ساخته شده است. از توجه و پرداخت جامعه هنری به اینگونه معضلات بسیار خرسندم اما من در حین تمرینات این نمایش متوجه ساخت این فیلم شدم. در نمایش "بختک" این ایپزود را کمی تغییر داده‌ایم اما تم اصلی همان اتفاق است. 

زینی‌وند ضمن اشاره به اینکه این نمایش روایت مستندگونه دارد، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "بختک"، عنوان کرد: سعی کرده‌ام این نمایش تلفیقی از فرم و رئال باشد. از آنجا که صحنه‌های خشونت جدا از خطوط قرمز، چهره خوشایندی ندارد و در تئاتر کمتر می‌توان آن را به نمایش گذاشت، برای این صحنه‌ها از فرم استفاده کردیم.   

کارگردان نمایش "چهار صندوق" درباره طراحی صحنه نمایش "بختک" اظهار کرد: این نمایش طراحی صحنه خاصی ندارد و بیشتر بازی با نور داریم. کف‌پوش فرش‌گونه‌ای در صحنه است که چهره زنی روی آن است. در نمایش "بختک" بیشتر بر روی بازی‌ها، نور و موسیقی تمرکز شده است. 

او درباره موسیقی این اثر نمایشی گفت: موسیقی این نمایش برگرفته از داستان افسانه‌ای "پرستش بهار" ساخته ایگور استراوینسکی است که این اثر قصه خشونتی است که در آن دختری باید قربانی شود. در حین نمایش موسیقی زنده‌ نیز نواخته می‌شود که گویای شرقی بودن داستان است. 

آناهیتا زینی‌وند با بیان اینکه این نمایش با حضور هنرجویانم روی صحنه آمده و تمرینات آن یکسال به طول انجامیده است، گفت: مسئله تجاوز در خانواده تنها مختص ایران و افغانستان نیست اما در دیگر کشورها قوانین خاص و مراکز حامی به سرعت وارد عمل می‌شوند و پرده‌ها را برمی‌دارند اما در کشورهایی چون ما واحد مددکاری ضعیف وارد عمل می‌شود و قربانیان نیز حاضر به فاش و بیان اتفاقاتی که بر آن‌ها گذشته، نمی‌شوند. 

دیگر عوامل نمایش "بختک" عبارتند از: تهیه کننده: آناهیتا زینی‌وند، دستیار کارگردان: ستاره انتظار، عکاس: شراره عایفی، طراح و اجرای گریم: سارا ویژه و ستایش بیات، طراح لباس: ستاره انتظار، طراح پوستر: امید رضوی، مدیر روابط عمومی: آتوسا زرین پور، موسیقی: یحیی ابوالقاسمی، طراح نور: حمید سلامی و دستیار نور: محمد دلریش.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایشی را از سایت تیوال تهیه کنند.