سرویس معماری هنرآنلاین: با گذشت زمان و فشردهتر شدن فضاهای شهری و مجاورت بیشتر ساختمانهای شهر در کنار یکدیگر، نیاز به تدریس متفاوت و انعطافپذیر و همچنین نیاز به مکانهای آموزشی در فضای باز با توجه به وضعیت فضای شهری محدود، فرهنگ منطقهای منحصر به فرد و همچنین نیازهای آموزش و پرورش از الزامات عصر جدید محسوب میشود.
مدرسه Longyuan وابسته به دانشگاه مرکزی چین واقع در منطقه Longgang Town، یک دانشگاه جامع 9 ساله است که با نیازهای عملکردی 3،360 دانشآموز در 72 کلاس، به طور عمده به خدمات رسانی به مردم محلی میپردازد؛ طراحی این پروژه با کانسپت اصلی "ایجاد محیط آموزشی و باز در طبیعت" استوار است. با استفاده از ترکیبی از راهروها و کوچهها در معماری سنتی چینی و بر اساس پلان باز و انعطافپذیری، فضای رنگارنگ در محیطی باز، فضای تعاملی و مناسب با استفاده کامل از فضا ایجاد کرده است. معماران یک گودال سبز در ارتفاع پایینتر از کف در گوشهای از ساختمانهای بلند شهری ایجاد کردهاند.
برخلاف مدرسههای معمولی، این یک مدرسه غیر متعارف با نسبت تراکم 1.24 است که در مورد ایجاد چنین فضای باریکی، چگونگی طراحی فضای تدریس برای سازگاری با آموزش سنتی و آموزش باز، یک چالش بزرگ طراحی محسوب میشود.
رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه در ابتدای شروع طراحی پروژه، تیم طراحی محتوای آموزشی، روشهای تدریس، ویژگیهای روانشناختی و انواع روشهای تدریس و میزان فشار برای یادگیری در مدارس ابتدایی و متوسطه را مورد بررسی قرار داد و در طراحی این موضوع را که دانشآموزان ابتدایی برای رشد خلاقیت به فضاهای متنوع و مکانهای جالب و سرگرم کننده بیشتر برای بازی نیاز دارند در حالی که دانشآموزان نیاز و تمایل بیشتری دارند اعمال کرد.
بر اساس تقاضا و نیازهای اصلی طراحی مدرسه Longyuan دارای پلان L شکل در طرح معماری است. از سوی دیگر، واحدهای آموزش، نسبتاً متمرکز و برای اطمینان از شرایط مناسب نور و ایجاد حیاطهایی طراحی شدهاند. حیاط از طریق شیب سبز به زمین متصل شده تا یک محیط آموزشی باغ مانند را برای آموزش و فعالیتهای مختلف ایجاد کند.
عرصه ورزشی داخلی در کنار میدانهای ورزشی در فضای باز قرار میگیرد و یک بخش فعال اما آرام را در ارتباط با محوطه آموزشی مدرسه ایجاد کرده است. ساختمان و حوزه اداری در قسمت ورودی برای تسهیل جریان ترافیکی قرار گرفته است.
رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه غذاخوری در گوشه جنوب غربی سایت به نحوی هوشمندانه برای تسهیل حمل و نقل و همچنین در جهت باد غالب در شنژن است که به راحتی بوی مواد غذایی را دور کند.
به عنوان پارتیشن بندی بین محوطه آموزشی و منطقه ورزشی، راهروی اجتماعی با عنوان یک "راهرو رویایی" قرار گرفته است.
پنج طیف مختلف رنگی در اتاقهایی با عناوین "میدان طلایی"، "محوطه چوبی"، "اتاق صدای آب"، "غرفه رنگآمیزی آتش" و "کارگاه زمین" وجود دارد که با راهروها از طریق پلهها و رمپها به هم متصل میشوند. در عین حال، بسیاری از فضاهای ارتباطی متنوع مانند پلتفرمها و باکسهای پلهها به راهروها اضافه شده و این مورفولوژی فضاهای راهرو را غنیتر کرده و همچنین تداخل قسمتهای ورزشی را با منطقههای آموزشی کاهش میدهد. دانشآموزان در این فضای منحصر به فرد میتوانند قدم زدن، بازی، ملاقات، ارتباط برقرار کردن و تبادل نظر و یادگیری شیوه زندگی سرگرم کننده و خلاقانه را تجربه کنند.
طرح فضایی اصلی مدرسه Longyuan به ساختمان آموزش ابتدایی، ساختمان آموزشی متوسطه، حوزه تئاتر، راهرو، سالنهای ورزشی، قسمت کارکنان و مدرسین، خوابگاه و غذاخوری تقسیم میشود.
رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه مناطق کاربردی مختلف از طریق رمپها، خطوط، راهروها و حیاطها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و یک سیستم آموزش تعاملی با فضای کاربردی ایجاد کرده که در واقع با یکدیگر متصل نیستند اما به راحتی به هم مربوط میشوند.
اتاق تدریس در یک ناحیه داخلی آرام قرار دارد که به بخشهای عمودی تقسیم میشود. قسمت بالای زمین کلاسهای معمولی است. کلاسهای ابتدایی و متوسطه در قسمتهای جنوبی و شمالی منطقه آموزشی قرار دارند و دارای ورودیهای جداگانهای و برای عبور پیاده دارند. کلاسهای تخصصی نیز بین حوزه ابتدایی و متوسطه قرار میگیرند.
محوطه دارای چشمانداز مجموعهای از فضای آموزشی شخصی مثل کلاس موسیقی، کلاس هنری، کلاس رقص، اتاق ژیمناستیک را شامل میشود.
طراحی منظر حیاط سرپوشیده را در طبقه اول با یک پلت فرم به طبقه دوم متصل میکند. شیبها در فضای باز یک سیستم فضایی غنی و جالب ایجاد میکند که مکان مناسب برای بازی و اکتشاف برای کودکان مانند بازی در باغ و تپههای سبز با زمینهای کمعمق و امکان بازی و شناخت ماهیت محیط را برای کودکان مقدور میسازد.
کودکان در مدرسه ابتدایی فضاهای جالب و متنوع را ترجیح میدهند به همین سبب به جای استفاده از تکنیکهای نمادین و کنترلهای سنتی برای کودکان، طراحان از طراحی فضاهای چند منظوره برای فعالیتهای آزادانه استفاده میکنند.
رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه رویکرد فضای آموزشی باز و انعطافپذیر در معماری مدرسه درباره کلیت معماری فضای دبیرستان میتوان گفت دو ساختمان آموزشی و راهروهای چند لایه با نمای بیرونی زرد رنگ و دیوارهای سفید ساده ورود نور خورشید را امکانپذیر میسازد و ستونهای آبی روشن فضای باز و تراس کوچک را شامل میشود تراسها با طراحی چند لایه محل عبوری برای ساختمانهای آموزشی را در هر دو طرف امکانپذیر میسازد که علاوه بر ساماندهی عبور و مرود حجم فضای عمومی را نیز افزایش میدهد. علاوه بر این، محیطهای بیشتری را برای ارتباط و تعامل بین طبقات مختلف ایجاد میکند.
میز و صندلیهای چوبی در کلاسهای درس با پلههای چوبی فضایی گرم، راحت و هماهنگ ایجاد کرده و ورقهای آلومینیومی در سقف، طراحی ماندگار ایجاد و جذب صدا را افزایش میدهد.
طراحی کتابخانه عمدتاً از طرح اصلی فضای دیوار استفاده میکند. منطقه مطالعه به قفسه کتاب با چوب بلوط و رنگ سبز در دکوراسیون اضافه شده است تمهیداتی برای ایجاد ایمنی و تأثیر بصری لحاظ شده است.
هدف اصلی این مدرسه ایجاد موقعیتی مناسبتر نسبت به فضای کلاسهای سنتی و ایجاد خلاقیت، فضای بیشتر برای "تحرک" و ایجاد فضایی شاد برای سنین مختلف در دانشآموزان است.
منبع: آرل