به گزارش هنرآنلاین، سیصدو شانزدهمین گفتمان هنر و معماری به نشست "خانه -مدرسه" به موضوع "گامی‌نو در حکمت قدیم" در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

در این نشست که  به همت انجمن مفاخر معماری ایران و مجله اولا برگزار شد، یک طرح برتر کارگاه خانه -مدرسه مجله اولا از میان 10 طرح برگزیده و قرار شد بر اساس آن ساختمانی به عنوان خانه برای معلم یک روستا در کرمانشاه ساخته شود که مکانی برای دورهم جمع شدن اهالی روستا نیز باشد.

چالش اصلی طراحان (خانه – مدرسه)، خلق طرحی معمارانه و قابل تعمیم به مناطق زلزله زده و محروم بود که در عین سادگی در طرح و اجرا، علاوه بر تامین نیازهای عملکردی، در باب فضاسازی و اهمیت به بُعد روحانی کاربران آن (حتی بیشتر از نیازهای فیزیکی)، چاره اندیشی شده باشد.

رابطه انسان و محیط اولاوت طرح‌ها بود و در اولاوت‌های بعد، متنوع سازی اقتصاد روستایی، افزایش تنوع شغلی، فعالیت‌های خارج از کشت و کار، گسترش فرهنگ بومی، حفاظت از چشم اندازهای طبیعی، توسعه صنایع دستی مد نظر قرار می‌گرفت.

در این نشست، سردبیر مجله ویلا با اشاره به اینکه مجری این طرح خانه طراحان سام است، با انتقاد از وضعیت نظام معماری در کشور گفت: در حال حاضر نظام مهندسی گروه ساختمان با آنچه اکنون از معماری می‌بینیم بیگانه است؛ تنها جسم است و خبری از روح در آن نیست. در حالی که در معماری گذشته ایرانیان توجه زیادی به روح در ساخت و ساز ساختمان‌ها و خانه‌ها می‌شد و اهالی خانه از زندگی در آن لذت می‌بردند.

امیر عباس ابوطالبی با بیان این که ایده برگزاری این کارگاه‌های آموزشی پس از وقوع زلزله 21 آبان 1396 کرمانشاه به وجود آمد گفت: خواستیم دور از هیجان کاری کنیم که تا حدی التیامی‌برای مشکلات مردم آن منطقه باشد؛ در این راستا کارگاه‌هایی را برای طراحی مکانی که معلم روستا در آن زندگی کند، همچنین محلی برای گردهمایی اهالی روستا برگزار کردیم و بازخورد خوبی داشت.

مدارس باید براساس اقلیم ساخته شود

فیروز فیروز، داور این مسابقه نیز در خصوص اهمیت ساختمان مدارس گفت: مدارس امروزه در گوشه و کنار کشور با اقلیم‌های مختلف یک شکل ساخته می‌شود اما باید بازنگری جدی و بر اساس اقلیم منطقه، مدرسه ساخته شود.

او افزود: در ساخت و ساز مدارس به خصوص مدارس ابتدایی باید خلاقیت و امکان بازی کردن بچه‌ها در محیط مدرسه در اولاوت قرار بگیرد.

آموزش‌ها باید بر اساس فرهنگ‌ها متغیر باشد

مدیر کل آموزش در کمیسیون ملی یونسکو نیز گفت: سازمان یونسکو یکی از آژانس‌های سازمان ملل است که در حوزه آموزش فعال است. امکان آموزش مادرم العمر و با کیفیت شعار این سازمان برای کشورهای عضو است.

نسرین فخری زاده، درباره شیوه آموزش مورد نظر یونسکو افزود: این سازمان درصدد است آموزش باکیفیت برای همه افراد میسر شود.

او استفاده از محتوای مناسب، ابزار ناون و محیط امن برای آموزش را از جمله موارد مهم برای آموزش ارزیابی کرد و گفت: به کارگیری فرهنگ‌های بومی‌در آموزش مورد نظر سازمان یونسکو است که در این پروژه لحاظ شده است.

همایش و پنل تخصصی این نشست حول محور نقش معمار ایرانی در احیا و زنده کردن فضای آموزشی کشور با حضور نمایندگانی از جامعه حرفه‌ای معماران ایران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد.