به گزارش هنرانلاین بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 26 تیرماه و در آستانه حلول ماه مبارک رمضان فعالیت خود را در مصلای بزرگ تهران آغازکرد. نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همه ساله در ۲۰ بخش مختلف در حوزه‌های متعدد قرآنی برگزار می‌شود.

شعار این دوره از نمایشگاه، "قرآن؛ فرهنگ بیداری" است و بحث، پژوهش، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی، عترت، فرهنگ رضوی، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، کرسی‌های نظریه‌پردازی، تحول در علوم انسانی، ره‌یافتگان، تولید ملی، عفاف و حجاب و فرقه‌های کاذب را شامل می شود.

اما مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، نمایشگاه آثاراستادان و هنرجویان هنرهای تجسمی با مضامین قرآنی را در رشته های خوشنویسی، نقاشی، نگارگری و گرافیک در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پیش بینی کرده است.

طبق اعلام روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی، 1103 اثر از 421 هنرمند آثار خود را برای شرکت در نمایشگاه قرآن کریم ارسال کرده اند این آثاراز هنرمندان 27 استان کشور است و 210 هنرمند زن و 211 هنرمند مرد آثارشان را به این بخش ارائه کرده اند. این نمایشگاه در رشته های نقاشی (تکنیک آزاد روی بوم و نقاشی دیجیتال)، خوشنویسی (گرایش های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نقاشیخط، نسخ، ثلث، معلی)، نگارگری (گرایش های نقاشی ایرانی، تذهیب، گل و مرغ وجلدسازی قرآنی)، گرافیک (پوستر با مضامین مذهبی و اسماء الله) وتصویرسازی (تصویرسازی قصص قرآنی و احادیث) دراین نمایشگاه که موضوع آن "قرآن، کتاب بیداری و زندگی" است، برگزار می شود.

از دیگر فعالیت های تجسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، منبت کاری و معرق اشاره کرد. در این بخش هنرمندان دعوت شده در کارگاه‌های هنری بصورت زنده به خلق اثر خواهند پرداخت. بخش ارائه آثار هنری حوزوی ویژه طلاب و روحانیون نیز از دیگر برنامه های نمایشگاه قرآن کریم است.

مهرداد محمدپور پدید آورنده ی خط "سبحان" نیز آثار خوشنویسی خود را در این نمایشگاه عرضه کرده است. محمد پور همچنین نمونه هایی ازخط ابداعی خود را با موضوع های قرآنی و مذهبی به صورت زنده کتابت خواهد کرد.

اهداف نمایشگاه بین المللی قرآن کریم:فرهنگ‌سازی مضامین و آموزه‌های قرآن کریم با بهره‌گیری از قالب‌های هنری،شناسایی استعدادهای بالقوه هنرمندان تجسمی در با رویکرد قرآنی،جهت بخشی و حمایت از هنرهای اصیل اسلامی،آشنایی مخاطبین با نگاه وی‍‍ژه هنرمندان به قرآن،ارتقای سطح آگاهی بصری و هنری مخاطبین و ایجاد فضایی جهت رشد و تنویر افکار عمومی،کشف استعدادها و ارتباط‌گیری هنری جوانان در زمینه‌های قرآنی اعلام شده است.

بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 24 مرداد ماه برپا خواهد بود.

انتهای پیام/31