سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نادیا سالور طراح زیورآلات است و با استفاده از سیم و فلزات طیف متنوعی از این انواع زیور را طراحی می‌کند.

او درباره آثار خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تحصیلات دانشگاهی من از مقطع کارشناسی تا دکترا به رشته‌هایی همچون زبان آلمانی، آموزش زبان آلمانی و زبان‌شناسی معطوف شد اما از آنجا که از دوران کودکی به فعالیت‌های هنری علاقه بسیاری داشتم در زمینه‌های مختلف تجربیاتی را به دست آوردم و مدتی است که تمرکز خود را روی طراحی و ساخت زیورآلات با استفاده از فلزات و انواع سیم‌های مسی گذاشتم.

سالور ادامه داد: هدفم از کار با سیم این بود که به یک جسم سخت لطافتی خارج از تصور مردم ببخشم. تصور مردم از فلز تنها یک جسم سخت، غیرقابل انعطاف و سنگین است و همچنین افراد این‌طور تصور می‌کنند که کار با فلزات فقط در توان آقایان است اما من زیورآلاتی را خلق کردم که به خاطر ظرافتشان مشخص است که اثر دست یک خانم است آن‌هم به خاطر اینکه بافتشان نشان‌دهنده هویت یک زن بوده و از طرفی من با این خلق، جسم سبکی را از یک شیء سنگین به وجود آوردم.

این طراح زیورآلات اذعان داشت: بیننده در تصور اول زیورآلات طراحی‌شده توسط من را بسیار سنگین‌تر و سخت‌تر می‌بیند و پس از لمس کردن، لطافت خارج از تصور فلز را درک می‌کند.

سالور با اشاره به اینکه بدیهی است قدرت خانم‌ها در انجام اموری همچون جوشکاری کمتر از آقایان باشد اذعان داشت: سبکی که من در حوزه زیورآلات مبدع آن هستم و به آن عنوان  Flexible Wire Wrapping اطلاق می‌کنم، طوری طراحی شده که نیازی به دستگاه‌های حرفه‌ای و یا قدرت دست زیاد نیست و تنها با گره‌های متنوع مشابه هنر بافتنی می‌توان زیورآلاتی متنوع طراحی کرد و ساخت که سیم‌ها به عنوان متریال اصلی با مبلغ کم تهیه شده و آثاری تلفیقی و انعطاف‌پذیر خلق خواهند شد.

او ادامه داد: مسئله دیگری که من را بر این داشت که به این هنر رو بیاورم این بود که خانم‌ها را به این کار تشویق کنم که یاد گیرند چیزی که در ذهنشان است بدون ترس خلق کنند. برای مثال یک خانم می‌تواند زیورآلات رؤیایی خود را با رؤیا‌هایش در عالم واقعیت خلق کند. این درواقع همان چیزی است که مردم از آن می‌ترسند که من اصطلاح خلق بی‌پروا را به آن اطلاق می‌کنم و هدف دیگر من از این خلق این بود که نشان بدهم فقط فلز طلا نیست که زیباست و ما می‌توانیم زیورآلاتی بس زیبا با دیگر فلزات بسازیم .

سالور گفت: در تلاشم که کلاس‌های آموزشی برای این سبک‌کار با سیم داشته باشم و در شرف برگزاری نمایشگاه گروهی هم با هنرمندان wire artist هستم. بنده هیچ‌وقت برای کار با سیم یا ساخت زیورآلات در هیچ کلاس آموزشی شرکت نکردم و تمام ساخته‌های من بدون استفاده از جوش ساخته می‌شوند.

او در پایان گفت: هرگز برای ساخت هیچ اثری از پیش طراحی نمی‌کنم و همیشه در حین کار طرح‌های بداهه‌ای را اجرا می‌کنم و البته این بدین معنا نیست که قدرت اجرا از روی طراحی را ندارم یا این که نمی‌توانم طرحی که در ذهنم هست رو روی کاغذ بیاورم؛ من از بداهه‌سازی در حوزه زیورآلات سیمی لذت می‌برم هرچند که این بدان معنا نیست که قدرت اجرای طرح را ندارم.