منیژه آرمین سفالگر و نقاش، در گفتگو با خبرنگار هنر و اقتصاد هنرآنلاین با اشاره به نقش سفال در اقتصاد کشور اظهار کرد: سفال پدیده‌ای است که انسانها همواره می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و در ایران از تاریخی چند هزار ساله برخوردار بوده و می تواند در دو زمینه سفال های کاربردی و سفال های هنری محض در اقتصاد تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: با وجود تاریخ بسیار درخشان سفال در ایران، متاسفانه تاکنون کار چندانی برای شناساندن این هنر به دنیا انجام نشده است، در حالی که صادر کردن و فروش آثار سفالی در خارج از کشور قابلیت این را دارد که مهمترین صادرات کشور در میان کالاهای غیر نفتی باشد.

آرمین درباره تاثیر سفالگری بر اقتصاد گفت: تاثیرگذاری سفال در اقتصاد به برنامه ای بلند مدت و دقیق نیاز دارد که در نهایت می تواند موجب بازدهی اقتصادی بسیار مناسب سفالگری شود.

این بانوی سفالگر درباره ارائه آثار سفالی در خارج از کشور اظهار کرد: آنچه امروز در نمایشگاه های خارجی از سفال ایران نمایش داده می‌شود، نشانگر تمام توان سفالگران ایرانی نیست و به جرات می توان گفت سفالگران ایران توانی بسیار بالاتر از آن چیزی دارند که در نمایشگاه های بین المللی از سفال ایران نمایش داده می شود.

وی با اشاره به تولید سفال های کارخانه ای در داخل کشور تاکید کرد: تولید کارخانه ای سفال ها بسیار حرکت مناسبی است که موجب می شود سفال ها به راحتی و با قیمت مناسب وارد خانه های مردم شود ولی باید به جنبه های هنری تولید آین آثار نیز توجه داشت.

آرمین ادامه داد: کارخانه های سفالگری در ایران سفال های کاربردی را تولید می کنند که متاسفانه وجود عناصر هنری در این سفالها در کمترن حد ممکن قرار دارد در واقع می توان گفت این سفالها جنبه کاربردی محض دارند. به نظر من باید نظارت هنری بر ساخت این آثار مورد توجه قرار گیرد تا شاهد پیشرفت هنری سفال ها کاربردی نیز باشیم.

وی در پایان با اشاره به هزینه های بالایی که ساخت آثار سفالی در پی دارد، تصریح کرد: ساختن یک اثر سفالی هزینه های بسیاری را در پی دارد، مواردی چون کوره، آب، برق و گاز موجب شده هم اکنون ساختن یک اثر هنری نزدیک به 3 میلیون تومان هزینه در بر دارد. البته این هزینه در دو سال گذشته در حدود 500 هزار تومان بود. بنابراین هنرمندان عرصه سفالگری برای ادامه کار خود به حمایت های مالی دولت نیاز دارد.

منیژه آرمین در سال 1324 در تهران متولد شد،او دارای مدرک کارشناسی در رشته روانشناسی و مجسمه‌سازی و همچنین کارشناسی ارشد مشاوره است. زمینه‌های فعالیت او معلمی، مشاوره، پژوهش، کارهای مطبوعاتی، خبرنگاری، گزارشگری و کارهای هنری از جمله سفالگری و نقاشی است.

وی در مدت فعالیت خود سِمت هایی چون بازرسی انجمن هنرمندان سفالگر معاصر، عضویت شورای سیاستگذاری دوسالانه هشتم سفال، دبیری نمایشگاه ملی بزرگ زنان سفالگر ایران را داشته است.

انتهای پیام / 42