سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی احمد نصرالهی در گالری هور، نمایشگاه نقاشی سورنا پتگر با نام "نخل‌های چشم آبی" در گالری دلگشا، نمایشگاه نقاشی علی رحیمی با نام "زن- تناقض" در گالری سایه و نمایشگاه آثار کالیگرافی یوریک کریم‌مسیحی با نام "من این دو حرف نوشتم" در گالری دنا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

دنیایی از فرم‌ها

نمایشگاه نقاشی احمد نصرالهی در گالری هور برپاست. نصرالهی نقاشی است که در طول سال‌های فعالیتش، دنیای ذهنی خود را در قالب سطوح و فرم‌های رنگین به تصویر کشیده است. در آثار این هنرمند بیش از هر چیز با سطوح تختی مواجه هستیم که بر زمینه‌های رنگین مسطح یا بافت‌دار قرار گرفته‌اند و ترکیبی متعادل را به وجود آورده‌اند. در بیشتر موارد این سطوح هیچ فرم مشخص و آشنایی ندارند. دایره‌ها و مربع‌ها عناصری هستند که به سادگی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا دنیای خیالی هنرمند را بازنمایی کنند.

اما جدا از فرم‌های هندسی، فرم‌های آزاد هم در نقاشی‌های نصرالهی کاربرد زیادی دارند. هرچند که این شکل‌ها نیز برآمده و یا تغییر یافته همان فرم‌های هندسی هستند. مربع‌هایی که کش آمده و انحنا پیدا کرده‌اند یا بیضی‌هایی که زاویه پیدا کرده و شبیه چشم شده‌اند، از این دست فرم‌ها هستند.

نمایشگاه نقاشی احمد نصراللهی در گالری هور

 اگرچه در این آثار هیچ نشانی از عناصر طبیعی و اشاره مستقیم به طبیعت وجود ندارد، اما گاه می‌توان ترکیب‌های حاصل از فرم‌ها و رنگ‌ها را نمادی از طبیعت و مناظر مختلف دانست. نصرالهی در استفاده از رنگ با دقت زیادی عمل می‌کند و می‌توان گفت که انتخاب هر رنگ برای او دلیل خاصی دارد. تعداد زیادی از تابلوهای او به رنگ‌های سیاه، سفید، زرد و قرمز محدود می‌شوند و در آثار دیگر رنگ‌های آبی و سبز که برآمده از محل زندگی او در شمال ایران و نیز هنر کهن ایرانی است، دیده می‌شود. اما استفاده از سیاه در این آثار جایگاه خاصی دارد و خطوط محکم و پر قدرت یا سطوح وسیع سیاه، تقریبا در همه آثار او دیده می‌شود.

نمایشگاه نقاشی احمد نصراللهی تا 20 اسفند در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

ثبت تصویری خاطرات 

نمایشگاه نقاشی سورنا پتگر با نام "نخل‌های چشم آبی" در گالری دلگشا برپاست. نقاشی‌های پتگر اغلب آثار کوچکی هستند که بر روی کاغذهای تحریر و دفتر مشق نقاشی شده‌اند. همین موضوع به آنها وجهی از وقایع‌نگاری می‌دهد و نقاشی‌ها مانند یادداشت‌های روزانه‌ای به نظر می‌رسند که این بار به جای کلمات، در قالب شکل‌ها درآمده‌اند.

در این نقاشی‌ها با موضوع‌های متنوعی مواجه هستیم. فیگورهای انسانی، مناظر طبیعی، زندگی شهری و رویدادهای اجتماعی با دیدگاهی شخصی به تصویر کشیده شده‌اند. گاه طراحی سیاه قلم از پرتره یک زن دیده می‌شود و گاه ماشینی را می‌بینیم که در آتش می‌سوزد و یادآور حملات انتحاری است. تصاویر کاریکاتوری از حیوانات و آدم‌ها در بخش دیگری از کارها دیده می‌شوند و در جایی دیگر یک شاخه گل به تنها سوژه نقاشی تبدیل شده است.

نمایشگاه نقاشی سورنا پتگر در گالری دلگشا

اما این وقایع‌نگاری و ثبت خاطرات، جدا از رویکرد تصویری، در قالب نوشتار نیز انجام شده است. پتگر گاه جملاتی را که بارها در فضاهای مختلف به چشم ما آمده و در حافظه تصویری ایرانیان ثبت شده است را با اندکی تغییر بازنویسی کرده است. او با الهام از خوشنویسی نستعلیق و ساده کردن آن، بر روی سطوح رنگینی که عناصر تزیینی گیاهی نیز با الهام از تذهیب در آنها دیده می‌شود، جملاتی مانند "عشق بهتر است یا ثروت" یا "گلی است از گل‌های بهشت" را نگاشته است. در بخش دیگری از آثار نیز او با خودکار و کاغذ به ثبت ذهنیات یا رویدادهای زندگی روزمره خود پرداخته و این متن‌ها را به دو شکل با طرح‌های خود ترکیب کرده است. گاه بر روی این متن، یک طرح ساده کشیده شده و گاه صفحه کاغذ پر از کلمات بر روی یک نقاشی چسبانده شده است.

نمایشگاه نقاشی سورنا پتگر با نام "نخل‌های چشم آبی" تا 13 اسفند در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر. پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

 

انسان در خلأ

نمایشگاه نقاشی علی رحیمی با نام "زن- تناقض" در گالری سایه برپاست. نقاشی‌های این مجموعه آثار فیگوراتیوی هستند که از دیدگاه هنرمند به موضوع زنان پرداخته‌اند. رحیمی در این آثار از واقع‌گرایی پرهیز کرده و فیگورهای نمادین را در محیط خلأ قرار داده است.

در اغلب آثار با محیطی تیره و کدر مواجه هستیم که انسانی تنها در آن قرار دارد. فیگورهایی که در این فضا دیده می‌شوند گاه شکل طبیعی دارند و گاه تغییر شکل داده و به فرم‌های هندسی نزدیک شده‌اند. این افراد معمولا در حال انجام کار خاصی نیستند و آنها را در وضعیتی که رو به مخاطب ایستاده و به او خیره شده‌اند می‌بینیم. آنها وضعیتی بلاتکلیف دارند و گویی در انتظار اتفاقی به سر می‌برند که هیچ وقت رخ نمی‌دهد.

نمایشگاه نقاشی علی رحیمی در گالری سایه

پرداخت فیگورها با قلم‌های آزاد باعث شده است احساسات فراوانی در آنها بروز یافته و فضایی اکسپرسیو در آثار ایجاد شود. آدم‌هایی که در محیطی سیاه محصور شده‌اند گویی در گودالی افتاده‌اند که هیچ راه نجاتی از آن وجود ندارد و تنها می‌توانند روزگار خود را به عبث بگذرانند.

اما دسته‌ای دیگر از کارهای این مجموعه تعدادی از زنان را در کنار یکدیگر قرار داده و ارتباط میان آنها را نمایش داده است. در این تابلوها شاهد تفاوت رنگ‌ها هستیم و دیگر از آن فضای تیره خبری نیست. اگرچه همچنان فضای تخت اطراف باعث می‌شود این افراد در محیطی خالی قرار داشته باشند اما رنگ‌هایی که به کار رفته فضایی پرتکاپو و شاد را به وجود می‌آورد. با وجود این همچنان حسی از عدم اطمینان در محیط وجود دارد که باعث می‌شود مخاطب هر لحظه در انتظار حادثه‌ای باشد.

نمایشگاه نقاشی علی رحیمی با نام "زن- تناقض" تا 8 اسفند در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

خطوط تنهایی

نمایشگاه آثار کالیگرافی یوریک کریم‌مسیحی با نام "من این دو حرف نوشتم" در گالری دنا برپاست. کریم مسیحی به عنوان داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، عکاس و طراح گرافیک شناخته می‌شود و در این مجموعه به نمایش تجربیات خود در زمینه کالیگرافی پرداخته است.

نوشته‌های کریم مسیحی با فرم‌هایی آزاد شکل گرفته‌اند که از کنار هم قرار گرفتن خطوط نامنظم ایجاد شده‌اند. این خط‌ها با انرژی زیاد توسط مرکب بر روی کاغذ کشیده شده و از تجمع آنها لکه‌های رنگ به وجود آمده است. کالیگرافی‌های این مجموعه به خط خطی‌های زمان تنهایی شباهت دارند و اگرچه خطوط آزادانه و با انرژی بسیار ترسیم شده‌اند اما در نهایت هدایت شده و فرم حروف مورد نظر را ایجاد کرده‌اند.

نمایشگاه آثار یوریک کریم‌مسیحی گالری دنا

کریم‌مسیحی در این آثار از هیچ رنگی استفاده نکرده و تنها سیاه و سفید را در تقابل با یکدیگر قرار داده است. حتی در تعداد دیگری از آثار این تقابل نیز از میان رفته و خط و زمینه به یک رنگ هستند. سیاه بر روی سیاه یا سفید بر روی سفید، فضایی یکدست را ایجاد کرده که محتوا و زمینه را در هم فرو برده و گاه تمایزی میان آنها وجود ندارد. عدم وجود رنگ باعث شده است هرگونه پیرایه و تزیین از این تصاویر حذف شود و تمام توجه بیننده به خطوط و انرژی پنهان در آنها معطوف باشد.

نمایشگاه انفرادی کالیگرافی یوریک کریم‌مسیحی با نام "من این دو حرف نوشتم" تا 13 اسفند در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، طبقه 2 مراجعه کنند.