سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری همایش بین‌المللی سینما در عصر دیجیتال صبح امروز شنبه 12 آبان ماه با حضور روح الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما و دبیر علمی همایش همراه میلاد شکرخواه دبیر اجرایی نمایش با حضور اصحاب رسانه در مدرسه ملی سینما برگزار شد.

روح الله حسینی در ابتدای این نشست گفت: همایش بین‌المللی سینما در عصر دیجیتال محصول جلسات متعددی است که با خانه سینما داشتیم. در این جلسات قرار بود مدرسه ملی نیازهای آموزشی فعالان سینمایی را شناسایی و براساس آنها برنامه‌ها را مدون کند. سینما از بدو تولد ادوار مختلفی را از سر گذرانده است و از یک ابزار صرف برای ثبت وقایع به سرعت تبدیل شد به ابزاری برای بیان رویاها و خیال پردازی‌ها و این روند ادامه یافت تا در قرن 20 که سینما تبدیل به یک صنعت بزرگ شد.

وی ادامه داد: از 1927 که زمان پیدایش سینمای ناطق است تا سال 1945 که رنگ به سینما ورود کرد از این دست تحولات در تاریخ سینما بسیار داریم، اما به جرات مهمترین تحول سینما و حوزه‌های مختلف مربوط به آن که گاهی بسیار بینادین بوده‌اند گذار از دوران آنالوگ و رسیدن به دیجیتال است که تحت تاثیر فناوری نه فقط نظام تولید، توزیع و نمایش تحول یافت بلکه پدیدآورندگان، فیلمسازان و سینماگران و حتی مخاطبان نیز دستخوش تغییراتی شدند. منظور از این تغییرات در حوزه تجربه، فکر و تخیل است. با این فناوری فقط فیلمسازی و اقتصاد سینما دچار تغییر و تحول نشده بلکه فکر، فرهنگ و جامعه نیز در شکل فراگیر آن متحول شده است.

مدیر مدرسه ملی سینما اظهار کرد: یکی از معانی فرهنگ تغییر در روابط انسانی است پس می‌توان گفت سینمایی که این فرهنگ، جامعه و ارتباطات را به تصویر می‌کشد به شدت تحت تاثیر آن است. همایش ما محور اصلی‌اش صحبت از این تغییرات است و امکاناتی که درحوزه فکر و عمل پدید آمده است و کمتر فرصت کردیم در جمعی که پژوهشگران و هنرمندان و سینماگران در آن حضور داشته باشند در این موارد به صحبت بپردازیم. این همایش طی شش ماه گذشته به شکل جدی شروع به اطلاع رسانی و تعیین محورها کرد و تلاش کردیم همه افراد، مراکز و نهادهایی که باید از موضوع این همایش اطلاع یابند، جهت مشارکت مطلع باشند. موضوع کاملا تخصصی است و با توجه به این که از سال‌ها پیش با این ابزار در ارتباط بوده و هستیم موضوع و پرداختن به آن جنبه تخصصی دارد و انتظار رسیدن مقالات زیاد نداشتیم.

وی افزود: درمجموع حدود 50 پیشنهاد از داخل و خارج به دست ما رسید که تعدادی را جهت ارائه در همایش انتخاب کردیم. پرداختن به موضوعات کلیدی مرتبط برایمان مهم بود بنابراین آن بخشی را هم که مرتبط به این موضوعات نبود در قالب 6 پنل تخصصی در نظر گرفتیم که به مسائلی همچون تغییر ماهوی سینما، امکان ادامه حیات سینما و... که سوالات جنجالی هستند که موضوع ذهن ما و سینماگران است را به خود اختصاص می‌دهد.

حسینی همچنین اضافه کرد: در کنار این 3 کارگاه ویژه داریم که در ساعات پایانی روز به شکل تخصصی توسط دو کارشناس فرانسوی برگزار می‌شوند. در شورای سیاست گذاری و هیئت علمی که برای این همایش در نظر گرفتیم افرادی بینارشته‌ای حضور دارند با این تفاوت که توجه آنها در تمامی رشته‌ها به سینما قابل اهمیت بوده است.

دبیر این همایش گفت: همایش علمی محلی است برای ارائه آخرین دستاوردها در یک حوزه مشخص که برای ما این حوزه سینماست و همزمان محلی است برای ارتباطات گسترده میان اهالی همان رشته با علاقمندان آن از این دو منظر و اعتبار بین‌المللی آن برایمان مهم بود که از تجربه متخصصین خارجی بتوانیم استفاده کنیم بنابراین با توجه به حضور مهمانان خارجی که در مدرسه ملی اقدام به برگزاری ورک شاپ می‌کنند، اقدام به اطلاع رسانی گسترده فراخوان کردیم و از این میان افراد بسیاری ابراز علاقمندی برای حضور جدی در این همایش کردند که متاسفانه با توجه به سیاست‌هایی که ترامپ اجرا کرد، بخشی از این افراد نتوانستند حضور داشته باشند و درمجموع 8 سخنران خواهیم داشت که از کشورهای امریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هند حضور خواهند داشت که همه این افراد در عرصه کاری خود جزو افراد شناخته شده در سطح جهانی هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: نکته حائز اهمیت در این همایش سینمایی این است که ما همواره در عرصه سینما عادت کرده‌ایم به این که دور هم جمع شویم و فیلم ببینیم و در حوزه‌های مختلف بویژه سینما کمتر عادت به بحث و مراودات علمی داریم؛ بنابراین این اتفاق می‌تواند اتفاق نیک و خجسته‌ای در این زمینه باشد البته که امسال سال اول برگزاری است و قطعا کاستی‌هایی دارد و ما مجبور هستیم امسال تنها به شنیدن بسنده کنیم اما از سال آینده به شکل گسترده و کلان درباره سینمای ایران و جهان صحبت خواهیم کرد.

حسینی در ادمه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این همایش این است که آنچه شنیدی را جمع آوری کنیم و منتشر کنیم و از دل آن جریان‌هایی شکل بگیرد که در نخستین گام بلافاصله پس از اجرای این همایش در حوزه نظریه پردازی در سینمای ایران یکی از منتقدان شناخته شده در سطح جهان به ایران سفر و یک گارگاه چند روزه درمدرسه ملی برگزار خواهد کرد. همچنین دفترچه همایش را خواهیم داشت و انجمن پژوهشگران علمی نیز پذیرفته است تا بعد از داوری مجدد بهترین مقالات را انتخاب و در اولین نشریه خود منتشر کند.

وی در خاتمه درباره بخش جنبی این همایش نیز گفت: امیدواریم بتوانیم به شکلی تاریخچه تحولات تکنولوژیک را در سینمای ایران در قالب تصویر به نمایش بگذاریم. همچنین در نظر داریم در فیلمی دیگر حرفه‌هایی را که در سینما دچار تغییر و تحول شدند و از بین رفتند و یا حرفه‌هایی که بواسطه این فناوری زاییده شدند را مورد بررسی قرار دهیم. در فیلم سوم نیز قصد داریم تاریخچه پیشرفت‌های تکنولوژیک در سینمای جهان را به نمایش بگذاریم که این اتفاق توسط دوستان درخانه سینما در حال شکل گیری است و امیدوارم که به موقع این سه فیلم آماده شوند تا بتوانیم در همایش به نمایش بگذاریم.

نخستین همایش بین‌المللی سینما در عصر دیجیتال در روزهای 21 تا 23 آبان ماه با همکاری مدرسه ملی سینما و خانه سینما برگزار می‌شود.