به گزارش هنرآنلاین، سید علیرضا سجاد پور مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتگویی با روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران، با بیان این مطلب افزود: به خاطر خبر سازی سنگین و تاثیر بسیار گسترده فیلم‌های سینمایی، یکی از سیاست‌های دو سال اخیر تفکیک فیلم‌های ویدئویی از فیلم‌های سینمایی بود. چرا که حقیقتا فیلم‌های سینمایی جشنواره فجر فرصتی را برای توجه به مابقی تولیدات نمی‌گذاشت.

وی ادامه داد: من از طرفداران طرح مستقل شدن فیلم‌های ویدئویی از جشنواره بین‌المللی فجر هستم، چرا که این حرکت باعث می‌شود تا به نحوه مطلوب با فضای رقابتی و خبرسازی‌های موثر به این فیلم‌ها پرداخته شود.

سجادپور با بیان اینکه برگزاری جشنواره مستقل ویدیویی باعث می‌شود تا فرصت بیشتر، مناسب‌تر و موثرتری به این بخش از تولیدات اختصاص یابد، عنوان کرد: ایجاد انگیزه، جایگاه رقابتی تخصصی و ایجاد ویترینی برای عرضه فیلم‌ها از نکات قابل توجه فیلم سازان در این جشنواره خواهد بود.

وی فیلم‌های ویدئویی را همسایه بغل دستی فیلم‌های سینمایی خواند و تصریح کرد: این دو نوع تولید از طرفی هم اشتراکاتی با هم دارند وهم اختلافاتی، اما چون کارکرد و نوع استفاده ویدئویی‌ها به شکل دیگر است این دو از هم منفک می‌شوند و هر کدام در قالب و سطح خودش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و جشنواره فیلم ویدیویی تهران بهترین فرصت و بستر برای ارزشیابی و آسیب شناسی فیلم‌های ویدیویی است.

به گفته وی: مستقل شدن جشنواره فیلم‌های ویدئویی آخرین جداسازی بخش‌های غیر سینمایی از جشنواره فیلم فجر بود.

سجادپور گفت: تولید فیلم‌های ویدئویی چند سالی است که گسترش بسیاری پیدا کرده و با توجه به اینکه سالیان گذشته در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های ویدئویی مورد قضاوت و داوری قرار می‌گرفت، از ۲ سال پیش بحث بر این بود که این موضوع از جشنواره فیلم فجر جدا و مستقل شود.

وی تصریح کرد: در ایام جشنواره به دلیل فضای خبری آثار سینمایی در واقع دیگر تولیداتی مثل فیلم‌های کوتاه، آثار مستند و ویدئویی دیده نمی‌شدند.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی ادامه داد: این آثار به هیچ وجه در جشنواره فیلم فجر دیده نمی‌شوند. زیرا ویترین خوبی برای عرضه آثار آن‌ها وجود نداشت و در موج خبری گسترده تولیدات سینمایی این محصولات گم می‌شوند و به تدریج به این نتیجه رسیدیم که فیلم کوتاه را از جشنواره جدا کرده و برای آن جشنواره ای مستقل ترتیب داده شود.

وی ادامه داد: با اختصاص دادن جشنواره‌ای مستقل برای فیلم‌های ویدئویی، آخرین جداسازی نیز انجام شد و تلاش بر این می‌شود تا با استقلال فیلم‌های ویدئویی نیز خبرسازی کاملی در مورد آن‌ها صورت گیرد.

سجادپور افزود: هدفمان از برپایی جشنواره فیلم‌های ویدئویی اضافه کردن جشنواره به دیگر جشنواره‌هایمان نبود. بلکه می‌خواهیم به طور مستقل به هر موضوعی بپردازیم و در جشنواره فیلم‌های ویدئویی تصمیم بر این شده تا تولیدات ۲ سال گذشته را که در جای دیگری نمایش داده نشده است را مورد قضاوت و بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: با مستقل شدن بخش‌های مختلف از جشنواره فیلم فجر این رویداد بزرگ سینمایی از این به بعد به طور تخصصی و حرفه ای به فیلم‌های سینمایی پرداخته و جشنواره های دیگر نیز به مباحث مستقل جشنواره خود می‌پردازند.

سجادپور که خود از موافقان مستقل شدن جشنواره فیلم‌های ویدئویی است، خاطرنشان کرد: من خود از کسانی بودم که بر سر این موضوع اصرار بسیار داشتم که کارهای غیر سینمایی از جشنواره فیلم فجر جدا شود.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران به همت موسسه رسانه های تصویری و با همکاری سازمان سینمایی کشور به دبیری محمدرضا عباسیان از ۲۸ خرداد تا ۲ تیر در تهران و جزیره ابوموسی برگزار می‌شود.