سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "پیشگیری بهتر از درمان است" و "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد"... مسئولان برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، این دو ضرب‌المثل را چراغ راه خود قرار داده و امسال برای نخستین بار بنا دارند تا کارگاهی آموزشی در راستای تفهیم بایدها و نبایدهای حضور در این رویداد را برای علاقه‌مندان برپا کنند.

البته شاید یکی از معدود دفعاتی است که پیش از برپایی یک جشنواره فرهنگی و هنری چنین تدبیری برای افزایش کیفیت رویداد در نظر گرفته شده است چرا که شاید قرار دادن آثار در چارچوبی توجیهی، نقش خلاقیت و نوآوری در توسعه صنایع فرهنگی و هنری را وارد چالش کند.

ما امروز و با تکیه بر تنوع اقلیم‌ها، گستره عظیمی از منابع انسانی در عرصه مد و لباس را در اختیار داریم که هر یک به تنهایی می‌تواند منجر به جریان‌سازی و ارائه الگوهای بدیع در این حوزه شوند.

همه ساله روز به روز بر تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته طراحی پارچه و لباس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد افزوده می‌شود و بدون شک جشنواره فجر بهترین فرصت برای آنهاست که میزان توانایی و هوش خود در دنیای پوشاک را محک زنند.

دانشجویان می‌خواهند در بستری به دور از هرگونه محدودیت نظری و عملی، دیدگاه خود درباره خاستگاه و جایگاه مد ایرانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را ارائه داده و فارق از منظرگاه جشنواره، خود را در معرض رقابتی برابر با سایر هنرمندان این عرصه قرار دهند.

اینکه "ورک‌شاپ رایگان بایدها و نبایدهای طراحی و اجرا برای حضور در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر" قرار است در راستای همراهی و مشاوره طراحان خلاق و مستعد تا زمان جشنواره برپا شود، برای نخستین بار است که از این دریچه، روند ورود آثار هنرمندان عرصه مد و لباس تا پیش از آغاز رویداد بررسی می‌شود اما باید منتظر ماند که چه نکاتی حائز اهمیت در این کارگاه بازگو خواهد شد؟

بدون شک یکی از بایدهایی که لازم است در این کارگاه مورد توجه قرار گیرد، ایجاد حس اتحاد میان طراحان ایرانی برای احیای لباس اقوام کشورمان است. شاید یکی از رسالت‌های جشنواره مد و لباس فجر تاکنون همین بوده است اما جریان‌سازی در این زمینه به انجام نرسیده و رویدادی که می‌تواند محملی برای نمایش فرهنگ و هنر باشکوه اقوام کشورمان از دریچه مد و لباس باشد، شاید به دلیل عدم اشراف طراحان به اهمیت احیای این سبک از پوشش، هنوز هم اتفاق مهمی در این بخش رقم نخورده است.

از مهمترین نبایدهای این رخداد، پرهیز از نمایش الگوهایی است که طی سال‌های متمادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و به دلیل توجیه نبودن بخش تولید از لزوم ارتباط مؤثر با طراحان، با پایان جشنواره، تاریخ مصرف آنها پشت ویترین‌های متعلق به مد و لباس اسلامی ایرانی به پایان می‌رسد.

و اما یک باید ... باید مراقب بود نگاه بازاری در تولید مانع دیده شدن آثار درخور توجه طراحان، پشت ویترین‌های سطح شهر نشود.

و باید دیگر جشنواره مد و لباس فجر... با تمام توان لباس اقوام ایرانی را احیا کند و نباید منتظر نشست تا این گنجینه و میراث عظیم فرهنگی در نبود سیاست‌های حمایتی به درد گویش‌های مناطق مختلف دچار شود.

و یک باید مهم دیگر در کنار ده‌ها باید و نباید از جنس مد و لباس فجر... رسانه را جدی بگیرید و به همان اندازه که چیدمان غرفه‌های جشنواره برای‌تان اهمیت دارد، تبلیغ و تهییج آحاد جامعه برای همراهی با جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را مورد توجه قرار دهید تا این رویداد هم که اهمیت موضوعی آن کم از نان شب مردم ندارد، بتواند با سینما، تئاتر و موسیقی که حداقل در کشور ما آنچنان با اهمیت نان شب در رقابت نیست، در مقام مقایسه قرار گرفته و به همان اندازه دیده شود.