سرویس سینمایی هنرآنلاین: ابراهیم ایرج زاد با "تابستان داغ" اولین تجربه کارگردانی خود را در عرصه سینمای اجتماعی رقم زد. او این روزها به همراه اکتای براهنی مشغول نگارش فیلمنامه اثر جدیدش"اتاق شرعی" است.

ایرج زاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت نگارش فیلمنامه جدیدش و حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: اواخر نگارش فیلمنامه "اتاق شرعی" هستیم. پروسه نگارش فیلمنامه طولانی شد. کیفیت فیلم از حضور در فجر برایمان مهم‌تر است، بنابراین هنوز تصمیمی برای اینکه فیلم را بسازیم و به جشنواره برسانیم یا نه نگرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره تا چه اندازه می‌تواند حائز اهمیت باشد، بیان کرد: اصولا بحث سر این است که همه می‌خواهیم به محض اینکه پستی گرفتیم چرخی اختراع کنیم و این وضعیت چرخ سازی ادامه داشته باشد. جشنواره فجر یک چارچوب مشخص دارد که نباید تغییر کند. با این تفکری که دوستان دارند و این حس نیاز به اختراع جدید و ثبت آن به نام خودشان هربار با تغییر مدیریت دوستان فکر می‌کنند باید در چارچوب اصلی جشنواره نیز تغییراتی ایجاد کنند. این درحالی است که جشنواره‌هایی مثل کن، ونیز، برلین و سایر جشنواره‌های فیلم دنیا با تغییر مدیریت ساختارشان را تغییر نمی‌دهند.

کارگردان "تابستان داغ" افزود: همانقدر که فیلمسازان با تجربه حضورشان در جشنواره بدیهی است، فیلم اولی‌ها نیز به همین شکل هستند و باید از دوستان پرسید که چرا این کار را انجام داده‌اند و چرا سال گذشته این بخش را کنار گذاشتند. در واقع این اتفاق مانند دانشگاهی است که نمی‌خواهد ورودی جدیدی داشته باشد. وقتی فیلم اولی‌ها را نادیده می‌گیرد بعد از مدتی فیلمسازان قدیمی به بازنشستگی فیزیکی و کاری می‌رسند و حالا که باید نیروی جدیدی وجود داشته باشد نیست. در هیچ جای دنیا در را روی نیروهای تازه نفس نمی‌بندند و افتخارشان نیز این است که فلان فیلمساز جوان کشف فلان فستیوال است و بیشتر به دنبال کشف استعدادهای جوان هستند.

وی ادامه داد: در واقع یکی از آیتم‌هایشان این است که نیروهای تحت اختیار خود را بسیج کنند تا در دنیا بگردند و فیلمسازان جوان را کشف کنند. این اتفاقات بدیهی هستند و صحبت درباره آنها به نظرم کار عبثی است. چرا که باید با کسانی صحبت کرد که آن تصمیم عجیب را سال گذشته گرفتند و الان دوباره آن را بازگردانده‌اند. به نظرم باید به قواعد احترام گذاشت و کیفیت را بالا برد.

ایرج زاد در پاسخ به این سوال که آیا حضور در جشنواره می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای فیلمساز باشد نیز گفت: در جشنواره فیلم فجر معرفی خوبی صورت می‌گیرد و پتانسیل خوبی بوجود می‌آید، به شرطی که از این شرایط به شکل خوبی استفاده شود. لزوما به صرف حضور اتفاق خوبی برای فیلم رخ نمی‌دهد و مهم این است که از این کوپن بتوان به درستی استفاده کرد و فیلم قابل قبولی ارائه کرد. اگر فیلم خوب نباشد اتفاق با همان قدرت برعکس شکل می‌گیرد و فیلمساز را پرت می‌کند به شرایط ناامید‌کننده‌ای که به او آسیب وارد می‌کند. حضور در فجر یک تیغ دولبه است و همه فکر می‌کنند حتما باید حضور داشته باشند در حالی که فیلم و کیفیت فیلم اتفاقات را تعیین می‌کند.