سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "عالیجناب اژدها" نوشته ایوگنی شوارتس، ترجمه حسین یعقوبی به کارگردانی مهران اصلانی از 2 مهرماه ساعت 19 در تالار ناصرخسرو روی صحنه است و بازیگران آن آتنا رسول‌زاده، مهران اصلانی، یاشار حسین‌زاده خسرو شاهی، پانیذ خوش‌نیک، محمد مغانی (مهمان از گروه سب)، آرمین افتخارزاده، مهدی اسدی و ارشیا غفاری هستند.

مهران اصلانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "عالیجناب اژدها" و اجرای آن گفت: در حال مطالعه چندین نمایشنامه بودم که با این متن روبرو شدم و از آنجا که بسیار با آن همذات‌پنداری کردم تصمیم به اجرای آن گرفتم. به نظرم این نمایشنامه بسیار زنده است و روایت‌گر مشکلات کنونی جامعه است. سپس خودمان نیز معضلات اجتماعی را به آن اضافه کرده و این موضوع انگیزه‌ای برای اجرای این اثر از ایوگنی شواتس شد.

او که با اجرای این اثر نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارد درباره مضمون نمایش "عالیجناب اژدها" خاطرنشان کرد: بسیاری از حکومت‌های سلطنتی از در بیرون رانده شده و در قالب جمهوری وارد می‌شوند اما اتفاقی در جامعه نمی‌افتد چرا که مردم باید تغییر را از خودشان آغاز کنند و اژدهای درون‌شان را بکشند.

این بازیگر تئاتر در ادامه افزود: افراد جامعه باید هوشیار و آگاه باشند و در صورتی‌که خودشان را اصلاح کنند، شرایط اجتماع نیز دگرگون خواهد شد.

اصلانی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی آن عنوان کرد: این نمایش به سبک رئال اجرا می‌شود و تنها بعضی از دیالوگ‌ها سورئال است مانند کلاه جادویی و کتاب اسرار.

او درباره طراحی صحنه نمایش "عالیجناب و اژدها" اظهار کرد: از آنجا که تالار ناصرخسرو صحنه بزرگی ندارد بنابراین دکور مینی‌مال و ساده‌ای را برای آن در نظر گرفتیم. تنها هدف‌مان این بود تا مفهوم را به خوبی منتقل کنیم و براین اساس روی دکور مانور چندانی ندادیم.

این کارگردان درباره موسیقی این اثر نمایشی یادآور شد: موسیقی این اثر وهم آلود است به خصوص در هنگام ورود اژدها. چرا که این بخش، تنها صحنه سورئال این نمایش است. در مابقی اجرا موسیقی به عنوان زیر متن دیالوگ‌ها استفاده شده است. زمانی که اژدها سه بار وارد می‌شود، صدای باد وحشتناکی پخش می‌شود و زمانی که اژدها کشته می‌شود و قهرمان داستان وارد می‌شود نیز همچنان صدای باد پخش می‌شود و به این معنی است که اژدها نمی‌میرد و این موجود باید از درون کشته شود.

مهران اصلانی با بیان اینکه این نمایش قصد دارد حرف جدیدی را از یک قصه تکراری عنوان کند، خاطرنشان کرد: این اثر نخستین بار در ایران اجرا می‌شود و ما سعی کرده‌‌ایم در این نمایش حرفی را بزنیم که تا کنون گفته نشده است. در تمام ادوار تاریخی استبداد وجود داشته است و مردم همواره خواسته‌اند تا با آن مبارزه کنند، غافل از اینکه باید به خودشان رجوع کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر روابط عمومی: شکوفه چرخی، منشی صحنه: یلدا جهانگیری، طراح پوستر: مهدی رسول زاده، طراح صحنه: مهدی فرهنگ، طراح لباس: ستاره رنجبر، طراح دکور: مهدی اسدی، طرح نور: هادی طالبی، عکاس: نگین بیاتیان، انتخاب موسیقی: مهران اصلانی، طراح گریم: زهرا عادل خانی، مجریان گریم: فاطمه قدرتی، مهران اشکانی و ناهید رضامحمدی و طراح صدا: سهراب کرم رودی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.