سرویس سینمایی هنرآنلاین: اولین نشست خبری سعید خندق‌آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه در سالن شهید فردی در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست خندق‌آبادی، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری و دهقانی مدیر روابط عمومی موسسه هنرهای تصویری سوره پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

خندق آبادی در ابتدای این نشست بیان کرد: هنرهای تصویری سوره اولین موسسه ویدئویی کشور است که در سال 81 تاسیس شد. از آنجایی که اکثر فیلم‌های سینمایی در حوزه هنری تولید می‌شد این امکان را فراهم کردند تا فیلم‌ها پس از اکران توسط خود حوزه به شبکه نمایش خانگی وارد شوند.

وی ادامه داد: ابتدا این فیلم‌ها در قالب وی اچ اس و بعدها به شکل CD و DVD توزیع شد. از سال 89 به بعد ما تلاش کردیم شبکه را از حالتی که داشت خارج و پویاتر کنیم و نسبت به فیلم‌هایی که با محتوای مدنظر حوزه و مطابق با ارزش‌های انقلاب است خریداری کنیم. در واقع اولویت اول ما محتوا بوده و هست و برای ما اهمیت دارد که فیلم‌ها با مضامین و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس همراه باشد.

مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره افزود: از سوی دیگر تلاش کردیم فیلم‌های پرفروش را هم داشته باشیم تا شبکه همه نوع محصولی داشته باشد و فیلم‌های پرفروشی که کمتر حاشیه دارند خریداری و توزیع کنیم. موسسه ما خودکفاست و برخلاف آنچه که اعلام شده است بودجه دولتی ندارد و ما بدون هرگونه بودجه‌ای از سوی دولت به حیات خود ادامه می‌دهیم و صرفا از درآمد فروش فیلم‌ در این سال‌ها به سرمایه‌ای رسیدیم که برای خرید آثار آن را صرف می‌کنیم. ما نیز همانند بخش خصوصی فیلم‌هایی را خریداری می‌کنیم که سود داشته باشد و بتوانیم از سود حاصل از فروش آن فیلم‌های بعدی را نیز خریداری کنیم که این میزان سود در سال 96، چیزی حدود 400 میلیون تومان بوده است.

 وی همچنین بیان کرد: ما در کنار فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدسی مجبور هستیم تا فیلم‌های دیگری را نیز خریداری کنیم چرا که فیلم‌های دفاع مقدسی اغلب آنطور که باید فروش نمی‌روند و برای تامین منابع مالی باید اقدام به این کار کنیم.

خندق آبادی در ادامه با اشاره به بحث گرانی فیلم‌های شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: متاسفانه برخلاف تلاشی که در این زمینه انجام دادیم موفق نشدیم و برای ادامه حیات در این حوزه مجبور به افزایش قیمت شدیم. ما ابتدای سال مواد اولیه شش هزار تومان بود و با گرانی دلار از آنجایی که پلی کربنات ماده اصلی است که ما استفاده می‌کنیم و این محصول نیز وارداتی است و گران شده است. همچنین مقوا نیز چندین برابر شده است و تلاش کردیم افزایش قیمت نداشته باشیم چرا که بیشترین ضربه را خود موسسات می‌بینند و افت تیتراژ را شاهد هستیم و هربار با افزایش قیمت‌ها 30 درصد افت فروش را شاهد بودیم.امسال نیز این پیش بینی را داشتیم اما ناگزیر از افزایش قیمت بودیم.  سال گذشته هزینه تولید قیمت متریال 800 تومان بود و امسال به 2 هزار تومان رسیده است بنابراین چاره‌ای جز این افزایش نداشتیم.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر خود تهیه کنندگان نیز هزینه رایت آثارشان را بالا برده‌اند و باید بتوانیم این افزایش را نیز جبران کنیم. این اتفاقات در حالی رخ داده است که با افزایش قیمت آثار در شبکه نمایش خانگی متاسفانه شاهد افت 50 درصدی فروش بودیم.

مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره در ادامه به بحث حضور وی‌او‌دی‌ها و رونق آن‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در بحث وی‌او‌دی‌ها با وجود درخواستی که ما از آن‌ها داشتیم برای بحث افزایش قیمت‌ها ولی متاسفانه دوستان در این بخش افزایش قیمت نداشتند و همین اتفاق نیز موجب شد تا مخاطبان بیشتری به سمت استفاده از این فضا بروند. در نهایت با صحبتی که بین شش موسسه فعال در حوزه شبکه نمایش خانگی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم یک موسسه وی او دی به شکل مستقل داشته باشیم تا بتوانیم مستقیم با مخاطب در ارتباط باشیم.

وی بیان کرد: در گذشته وزارت ارشاد از موسسات ویدئویی حمایت می‌کرد ولی متاسفانه در حال حاضر حدود پنج سال است که این حمایت به دلایلی از جمله برجام از این موسسات گرفته شده است. باتوجه به بحث گرانی دلار و افزایش قیمت‌ها ما از وزارت ارشاد درخواست کردیم که اجازه دهند تا بار دیگر بحث پروانه نمایش انیمیشن‌های میجر را برای شبکه‌های نمایش خانگی صادر می‌کرد اما نزدیک به ۵ سال است که جلوی این کار را گرفته است به همین دلیل بخشی از سود ما در این زمینه حذف شده است. این در حالی است که شرکت‌های وی‌او‌دی بدون پرداخت حق رایت فیلم‌ها را به شکل پرده‌ای و با کیفیت پایین دوبله می‌کنند و بعد آن را بدون سانسور در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. در حالی که به مااجازه فروش DVD این آثار با کیفیت بالا داده نمی‌شود. ما هزینه رایت فیلم را خریداری کرده و آن را به شکل حرفه‌ای دوبله می‌کنیم ولی فردای توزیع فیلم روی خروجی سایت‌ها قرار گرفته است و وزارت ارشاد و نیروی انتظامی هم در این زمینه هیچگونه فعالیتی انجام نمی‌دهند. ما سال گذشته 15 میلیارد تومان هزینه حق رایت پرداخت کردیم ولی با این عملکرد ارشاد متاسفانه جلوی این سود دهی‌ها گرفته می‌شود. شرکت‌های VOD بدون پرداخت هزینه رایت، فیلم را به نمایش می‌گذارند در حالی که ما این اجازه را نداریم.

خندق آبادی در پاسخ به این سوال که قیمت رایت فیلم‌ها چه میزان است، گفت: قیمت رایت فیلم‌ها قیمت ثابتی نیست و هر فیلم برمبنای میزان فروشی که در اکران داشته است قیمت رایتش مشخص می‌شود. در قدیم 8 تا 10 درصد از فروش گیشه هزینه رایت شبکه نمایش خانگی فیلم‌ها بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار هنرآنلاین که با توجه به عدم تطابق هزینه‌های دخل و خرج آیا این موسسه از حضور اسپانسرها بهره مند می‌شود یا نه گفت: شبکه‌های توزیع در مسیر خرید رایت‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم پول را در این چرخه نگاه داریم. همچنین برای فیلم‌های پرفروش مثل "لونه زنبور"،" لاتاری" و... یک باکس تبلیغی پیش بینی کردیم و از موسسات صنعتی و تولیدی خواستیم تا تبلیغات آن‌ها را برعهده بگیریم که با چند شرکت در این زمینه به توافق رسیدیم تا هزینه‌ها از این محل پرداخت شود.

مدیرعامل موسسه سوره در ادامه درباره فیلم‌های در نوبت توزیع نیز بیان کرد: "خجالت نکش"،" دارکوب"، " به وقت خماری"،" خاله قورباغه"، "فیلشاه"،" تنگه ابوقریب"،" دروجه حامل" و "هزارپا" از جمله آثاری هستند که به زودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: پیش بینی می کنیم سود ما در سال جاری به جهت آثاری که خریداری کرده‌ایم بیشتر شود. در سال جاری فیلم را در هنگام نگارش فیلمنامه و قبل از تولید خریداری می کنیم.

خندق آبادی در پایان گفت: این موسسه هیچ کدام از آثاری را که توسط حوزه هنری اکران نمی شود خریداری نمی‌کند.