سرویس سینمایی هنرآنلاین: رضا فهیمی کارگردان جوان است در عرصه فیلم کوتاه با "کودکان ابری" درخشید و در نخستین تجربه بلند سینمایی خود "دوباره زندگی" را ساخت، فیلمی که در آن گلاب آدینه، شمس لنگرودی، رها خدایاری، خلف علوانی، اختر خوشکنار و آیه مقدم به ایفای نقش می‌پردازند. "دوباره زندگی" به تهیه کنندگی حسین پورمحمدی قصه‌ مرد و زن میانسالی است که قصد رفتن به خانه‌ سالمندان را دارند اما دست روزگار آن‌ها را ناخواسته مجبور به ادامه‌ زندگی در کنار یکدیگر می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم بیان کرد: طی صحبت‌هایی که با مدیران گروه هنر و تجربه داشتیم "دوباره زندگی" به زودی در این گروه اکران می‌شود، ضمن این که پخش خارجی آن نیز دو ماه است که شروع شده است.

وی درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود نیز گفت: حدود یک ماه است که درگیر نگارش یک فیلمنامه برای ساخت یک فیلم کوتاه هستم و زمان ساخت آن مشخص نیست چرا که تا فیلمنامه کاملا مورد تاییدم نباشد فکر تولید آن را نمی‌کنم. در حال حاضر فیلمسازی هزینه دارد و شاید پروسه طولانی در جذب سرمایه داشته باشیم.

کارگردان "کودکان ابری" با اشاره به این که موضوع اصلی فیلم درباره خرافات است، توضیح داد: این فیلم درباره خرافات است که زندگی یکسری آدم را در یک روستا تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل این که به خرافات پرداختم نیز از این جهت است که خرافات موضوعی است که بعضی از مردم با آن درگیر هستند و این اتفاق ریشه‌دار است.

فهیمی همچنین با اعلام این خبر که قصد دارد به زودی دومین فیلم بلند خود را بسازد، درباره آن اظهار کرد: فیلمنامه‌ای به طور مشترک با پیام کرمی نوشتیم که چندماهی است کار نگارش آن به اتمام رسیده است و منتظرجذب سرمایه گذار و تهیه کننده مناسب برای این فیلم هستم تا بتوانم درخواست پروانه ساخت داده و پس از صدور این فیلم را بسازم. قصد داشتم فیلم را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانم که این امر به دلیل مشکل سرمایه میسر نشد و امیدوارم که بتوانم در زمستان فیلم را کلید بزنم.

وی ادامه داد: این فیلم نسبت به ساخته اولم"دوباره زندگی" کاملا متفاوت است. بسیار نزدیک به فضای شخصی خودم است و یک کار اجتماعی با لحنی کاملا جدی که امیدوارم به زودی شرایط برای تولید آن فراهم شود.

فهیمی با اشاره به این که این روزها اغلب تهیه کنندگان علاقمند به تهیه فیلم‌های کمدی هستند گفت: نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی برای سینما رخ خواهد داد، اما با تهیه کنندگان که صحبت می‌کنم و فیلمنامه‌ام را ارائه می‌دهم بیشتر آنها کار را دوست دارند اما می‌گویند شرایط به گونه‌ای است که فقط کمدی می‌سازیم تا برگشت سرمایه تضمین شود. به همین دلیل نمی‌دانم این وضعیت چه تاثیری روی فیلمسازان و نگاه آن‌ها می‌گذارد. امیدوارم این حمایت از فیلم‌های کمدی تا جایی نباشد که سینمای اجتماعی دچار مشکل شود و فیلمسازانی چون من بی‌خیال نگاه و سینمای شخصی خود شوند و آن را رها کنند.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که حالا که تجربه فیلم کوتاه و بلند را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، آیا فضای فیلم کوتاه را مستقل از سینمای بدنه می‌داند یا فیلم کوتاه پلی است برای ورود به سینمای بلند، گفت: در حال حاضر با هر دو موافقم؛ قطعا برای این که بخواهیم یک فیلم سینمایی بسازیم قبلش باید از راه دستیاری یا ساختن فیلم کوتاه یا فعالیت در رشته‌های دیگر در فیلمسازی به آن نقطه مورد نظر برسیم. برای ساخت فیلم بلند نیز باید فیلم کوتاه بسازید تا کسب تجربه کنید و وارد مرحله بعدی شوید. عده‌ای هم شاید در رشته‌های دیگر سینما فعالیت کنند و کسب تجربه و بعد به مرحله فیلمسازی برسند اما براساس آمار این دو روش بیشترین خروجی را داشته است. من به شخصه فیلم کوتاه را بیش از هرچیز مستقل می‌بینم چرا که شما ممکن است فیلم بلند هم بسازید و فیلمنامه آماده برای ساخت فیلم بعدی را هم داشته باشید اما احساس کنید که الان زمانی است که می‌توانید یک فیلم کوتاه بسازید و این کار را هم انجام می‌دهید. فیلم کوتاه چون دنیای مستقل به خود را دارد می‌توان آن را مستقل از سینمای بدنه دانست، ضمن این که فیلم کوتاه می‌تواند پلی باشد برای ورود به سینمای بدنه؛ در واقع من با هردو نظریه موافق هستم و فکر می‌کنم هردو این قابلیت را دارا هستند.

وی همچنین درباره تاثیر فضای مجازی بر شناخت بیشتر مخاطبان از فیلم کوتاه نیز عنوان کرد: فضای مجازی بسیار در این زمینه تاثیرگذار بوده است. به طور مثال فیلم‌های کوتاهی که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران هستند، از طریق کمپینی که خود بچه‌های فیلمساز در فضای مجازی تشکیل داده‌اند به مخاطب معرفی می‌شود و اتفاقا اغلب سالن‌های نمایش فیلم نیز پر هستند. هرچند مخاطب خاص دارند اما تعداد این مخاطب‌ها روز به روز در حال افزایش است و این اتفاق به مدد فضای مجازی شکل گرفته است.