سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سرباز شال بلند" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حنیفی از 20 شهریور ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است و بازیگران آن علیرضا حنیفی، سحر صفانیا، شراره مرادی و مصطفی پارسایی هستند.

علیرضا حنیفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند و ایده نگارش نمایشنامه "سرباز شال بلند" گفت: متن این اثر را حدود 5 سال پیش نوشتم و اکنون شرایط اجرای آن در حوزه هنری مهیا شده است. ایده نگارش این نمایشنامه مربوط به حدود سی سال پس از دفاع مقدس است که من در منطقه کوهستانی کردستان زندگی می‌کردم. دو سال پس از جنگ نبردهای داخلی کردستان آغاز شده بود.

او در ادامه اضافه کرد: کردستان در آن زمان دو جنگ 33 روزه داشت و محل زندگی ما که روی گردنه‌ای بود بسیار سرد و برفی بود و شال از نیازهای ضروری آن دوران بود. ایده نوشتن نمایشنامه "سرباز شال بلند" براساس این اتفاق در ذهن من شکل گرفت.

این نویسنده و کارگردان تئاتر داستان نمایش "سرباز شال بلند" را اینگونه شرح داد و گفت: سربازی که در جنگ به سر می‌برد با مادرش تماس گرفته و درخواست شال بلندی می‌کند و به او می‌گوید برای بردن شالش خواهد آمد. بیست سال می‌گذرد و پدر و مادر چشم‌انتظار بازگشت او هستند و شال تمام زندگی پیرزن و پیرمرد را در برمی‌گیرد...

او با بیان اینکه تمرینات نمایش دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر نمایشی تصریح کرد: از آنجا که نمایشنامه بستری رئال دارد بنابراین نمایش نیز در بخش‌های ابتدایی به سبک رئال اجرا می‌شود و قسمت‌هایی از نمایش اپیک شده، دیوار چهارم را شکسته و تماشاگران به عنوان قاضی به نمایش وارد می‌شوند.

این نمایشنامه‌نویس دفاع مقدس درباره طراحی صحنه "سرباز شال بلند" یادآور شد: تیکه‌های شال از سقف سالن آویزان است و در صورتیکه محدودیت مالی نداشتیم تصمیم داشتم طراحی انجام دهم که همه تمامیت زندگی در شال‌ها تندیده شود که متاسفانه به دلیل شریط مالی امکان‌پذیر نبود.

علیرضا حنیفی درباره موسیقی این اثر نمایشی تصریح کرد: موسیقی نمایش به صورت زنده نواخته می‌شود و خانمی که ساز سه تار را می‌نوازد، خواهر سرباز است. در پایان نمایش که پدر و مادر از دنیا رفته‌اند و خواهر بینایی‌اش را از دست داده، به همراه دیگر نوازندگان همچنان منتظر بازگشت سرباز است.

او ضمن بیان اینکه "سرباز شال بلند" محوریت صلح دارد، عنوان کرد: اینکه مادرانی پاره‌های تن‌شان را به جنگ فرستاده‌اند کار ساده‌ای نیست و آن‌ها همواره خواهان صلح هستند چه این مادران ایرانی باشند چه اهل هر جایی از جهان. "سرباز شال بلند" برخلاف دیگر نمایشنامه‌هایی که با موضوعیت دفاع مقدس نوشته‌ام و گفته‌ام جنگ قابل تقدیر نیست در این اثر در نظر داشتم که بگویم دفاع قابل تقدیر است و جنگ نباید در وجود انسان‌ها باشد.

علیرضا حنیفی در ادامه اضافه کرد: انسان‌ها در دوران تکامل‌شان باید حس جنگ‌طلبی را از درون‌شان پاک کرده و این آموزش وظیفه مادران است چرا که آن‌ها نگهبانان صلح جهانی هستند.

سرباز شال بلند

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: مادری برای پسر به سربازی رفته‌اش در حال بافتن یک شال است تا روزی که برمی‌گردد شال را به او بدهد. سال‌هاست که مادر شال می‌بافد و سال‌هاست که پسر برنگشته است، تا امشب که مادر ایمان دارد پسرش بازخواهد گشت..

دیگر عوامل نمایش "سرباز شال بلند: آمده است: دستیار کارگردان: سحر مانی، موسیقی: یاشار معظمی و شراره مرادی و عکاس: فاطمه عارف.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.