سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار­ جهانگیر درویش با عنوان "خاطرات کاغذی" در گالری فرمانفرما، نمایشگاه عکس "فتح باغ" با آثاری از مهدی شادی­‌زاده در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی سعید غلامی با عنوان "سرد سالی" در گالری دلگشا و نمایشگاه عکس با عنوان "آنجا بودگی" با کیوریتوری مسعود مؤمن­‌ها در گالری طراحان آزاد سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

حداقلِ وقت

برخی از گالری­‌ها در بخشی از فعالیت خود به مرور آثار هنرمندان پیشکسوت در هنرهای تجسمی می­‌پردازند و با برپایی نمایشگاهی از آثار آنها به تجلیل از آنها می­‌پردازد.

نمایشگاه "خاطرات کاغذیِ" دکتر درویش در گالری فرمانفرما نیز یکی از این دست فعالیت­‌ها است. دکتر جهانگیر درویش، در سال 1312 در ورامین متولد شد. از سال 1334 تا 1336 در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل به دانشگاه رم ایتالیا رفت و درسال 1957 فارغ‌التحصیل شد. در سال 1962 موفق به اخذ دکترای معماری از دانشگاه پلیتکنیک تورین شد.

او در بخشی از بیانیه نمایشگاهش می­‌گوید اسکیس (طراحی سریع) یکی از دروس دانشگاه تورین بود و برای سرعت عمل بیشتر در انجام امور باید اسکیس زدن را تمرین می­‌کردند. تمام اسکیس­‌های او اغلب متعلق به شهر رم و ساختمان­‌های هزاره و قرون وسطی است. از تعدد و تنوع ابزاری که درویش با آن به طراحی پرداخته است می­‌توان دریافت که او در هر موقعیتی و در هر مکانی به طراحی سریع از ساختمان­‌ها و بناها پرداخته است.

نمایشگاه آثار جهانگیر درویش در گالری فرمانفرما

او علاوه بر طراحی از عمارت­‌ها و گاهی مجسمه­‌های متعلق به آنها به نقاشی روی بوم و یا مقوا نیز پرداخته است. در نقاشی­‌های درویش نیز می‌توان به سرعت نهفته در رفتار و قلم او پی برد، همانطور که خود او در قسمت پایانی بیانیه نمایشگاهش می­‌گوید: "من آموختم در حداقل وقت، حداکثر مطلب را برسانم و یک کانسپت اصلی برای کارهای بعدی ..."

گالری فرمانفرما در روز سه­‌شنبه 13 شهریور ساعت 6 مراسم بزرگداشتی برای دکتر جهانگیر درویش با حضور ایران درودی برگزار می­‌کند. این نمایشگاه تا 16 شهریور در گالری فرمانفرما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ دایر است.

 

پرفورمنس سرد و عبوس

" آن کلاغی که پرید از فراز سر ما

و فرو رفت در اندیشه آشفتۀ ابری ولگرد

و صدایش همچون نیزه کوتاهی پهنای افق را پیمود.

خبر ما را با خود خواهد برد به شهر.

 همه می دانند همه می دانند که من و تو از آن روزنه سرد و عبوس باغ را دیدیم

و از آن شاخه بازیگر دور از دست سیب را چیدیم..."

شعری از فروغ فرخزاد با عنوان "فتح باغ" موضوع و کانسپت نمایشگاه عکس­‌های مهدی شادی­‌زاده است. شادی­‌زاده در نمایشگاه اخیرش در گالری سایه دست به ترکیب کردن شعر، عکس و موسیقی زده است. فتح باغ نمایشگاهی برگرفته از شعر فروغ، همراه با موسیقی زنده در افتتاحیه آن، به نوازندگی سیاوش دمیریان و آهنگ‌سازی مهسا سیاوشی و عکس­‌های مهدی شادی­‌زاده است.

عکس‌­های شادی­‌زاده از ترکیب پرنده و شاخه درخت، سطحی سفید و بی‌رنگ را نشان می­‌دهد که این سطح آنقدر وسیع و تکرارشونده است که تیرگی پرنده­‌های این باغ را در خود می­‌پوشاند. در این عکس­‌ها ترکیب­‌بندی ساده با خطوطی موازی، موجز و پایدار دیده می­‌شود که به مثابه شاخه­‌ای هستند که پرندگان بر روی آن نشسته­‌اند با توجه به فضای سرد و کم عنصر اشعار فروغ این عکس­‌ها نیز ترکیبی از عناصری محدود و پرکنتراست است. سفیدی فضای عکس­‌های شادی­‌زاده نشان دهنده زمستان بی­‌روح و خفقان نهفته در سرماست. آثار مهدی شادی­‌زاده همچون آثار پیشین او در مجموعه "مینیمال در برف" متأثر از آثار عباس کیارستمی است.

نمایشگاه عکس مهدی شادی‌زاده در گالری سایه

برگزاری نمایشگاه­‌هایی همراه با پرفورمنس موسیقی در سال­‌های متأخر هنر معاصر سابقه دارد و بارها اتفاق افتاده است. هنرمند معاصر تمام مدیوم­‌ها و ابزارها را -فارغ از اینکه در چه شاخه­‌ای از هنر آموزش دیده است- به کار می­‌گیرد تا بتواند مفهوم مورد نظرش را به مخاطب انتقال دهد. فتح باغ نیز در تلاش در به کار بستن لوازم و ادوات مختلف بوده­‌است که معنای درونی سردی و زمختی برخی از روزهای عمر انسان را در آثارش نشان دهد. به نظر می­‌رسید با توجه به مفهوم شعر فتح باغ فرخزاد و عکس­‌های خاکستری شادی­‌زاده بهتر بود این نمایشگاه در زمانی دیگر، زمانی خاکستری­‌تر مثلا فصل زمستان برگزار می­‌شد.

نمایشگاه آثار مهدی شادی­‌زاده با عنوان فتح باغ تا 7 شهریور در گالری سایه ادامه خواهد داشت. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ٢١ قرار دارد.

چهره­‌های روزمره

اولین برخورد با آثار سعید غلامی، پرسشی اولیه در ذهن ایجاد می­‌کند: "خُب که چی؟". با این پرسش آثار را می­‌بینم و در گالری قدم می­‌زنم. چهره­‌هایی ساده، یکدست و عمومی. با پس­‌زمینه­‌ای بسیار عام و بی­‌توجه به مسائل پیرامون. اما در جایی پرتره­‌ها با مخاطب همراه می­‌شوند و در چشم او خودنمایی می­‌کنند. این‌بار با خود شخصیت­‌های درون آثار به دیدن‌شان می­‌پردازم.

نمایشگاه نقاشی­‌های سعید غلامی با عنوان "سرد­ سالی" در گالری دلگشا در حال برگزاری است. در این نمایشگاه 31 نقاشی در ابعاد مختلف اما اغلب کوچک شامل پرتره­‌هایی رنگی و سیاه و سفید است. سعید غلامی افراد را در موقعیت­‌هایی روزمره و در حالت­‌هایی ساکن و یکنواخت به تصویر کشیده است. این پرتره­‌ها در عین سکون و سادگی روحی پر خروش و شکننده در خود دارند. چهره­‌هایی مات، مغموم و مستأصل به مخاطب خیره شده­‌اند و با عمیق شدن در این صورت­‌ها مخاطب به مرور زمان خودش را در آنها می­‌بیند. نقاشی­‌های محدود غلامی نماینده تعداد کثیری از مردمی هستند که در این دوره در جهان زیست می­‌کنند. دوره­ای از تاریخ که یکی از بحرانی­‌ترین دوران خود را پشت سر می­‌گذارد، دوره سردسالی که چهره­‌های انسان­‌هایی را که در آن زندگی می­‌کنند بحرانی کرده است.

Sard sali (9)

غلامی در برخی از آثارش رنگ­‌های روشن و برجسته به کار گرفته است. و اغلب سوژه­‌ها در مرکز کادر قرار گرفته­‌اند. سوژه­‌ها به کار خاصی مشغول نیستند و برای تماشای مخاطب آثار به روبرو خیره شده­‌اند. حضوری اندوهگین و بی‌تاثیر برای سپری کردن دوران سرد سالی تاریخ.

نمایشگاه آثار سعید غلامی با عنوان "سرد سالی" تا 19 شهریور در گالری دلگشا ادامه خواهد داشت. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 قرار دارد.

بودنِ نادرجا

نمایشگاه گروهی عکس "آنجا بودگی" به کیوریتوری مسعود مؤمن­‌ها در گالری طراحان آزاد به نمایش درآمده است. این نمایشگاه با یک ایده جدید به دنبال جمع کردن نگا­ه‌هایی است که در اینجا نیستند. منظور از اینجا "ایران" است.

عکاسان بسیاری در سال­‌های اخیر از ایران مهاجرت کرده­‌اندو در نقاط مختلف دنیا زندگی می­‌کنند. ممکن است آنها علاقه داشته باشند لحظات خاصی را در نقاط مختلف موطن‌شان را از طریق عکس­‌های‌شان به ثبت برسانند. اما این امکان در حال حاضر برای آنها وجود ندارد.

مسعود مؤمن­‌ها در پی این مسئله به فکر انجام دادن پروژه­ای مشترک می­‌افتد، پروژه­ای که با تعدادی از عکاسان ایرانی مقیم در کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته می­‌شود. مؤمن­‌ها در این پروژه با دوربینش در زمان و نقطه­‌ای قرار می­‌گیرد که این عکاسان از قبل مقرر کرده بودند. او از طریق اسکایپ با هنرمند در ارتباط است و او از مسافت دور، در خانه و یا محل کارش، کادری را که مؤمن­‌ها در نظر گرفته است، می­‌بیند و آن عکس پس از تأیید عکاس مقیم خارج توسط مؤمن­‌ها ثبت می­‌شود. در نمایشگاه ویدئویی از روند انجام این پروژه نیز نمایش داده می­‌شود.

آنجا بودگی داستان حضور مجازی عکاسان در لحظۀ ثبت عکس است. مسعود مؤمن­‌ها سنت همیشگی حضور فیزیکی عکاس در پس عکس­‌ها را در هم می­‌شکند و خود او به­ جای عکاسان در حضوری درجا، بودن نادرجای آنها را ثبت می­‌کند. این رویکرد بسیار عکاسانه است و خود عکاسی را مورد سؤال قرار می‌دهد، اینکه حتما عکاس در مکان و لحظۀ ثبت عکس باید حضور داشته باشد؟ آیا عکاس خودش باید ثبت کنندۀ تصویر باشد؟

اگرچه عکاسی ابزار محور است اما مانند دیگر هنرها بیش از ابزار وابسته به اندیشه است. پس می­‌توان سوژه را فارغ از حضور فیزیکی به ابژه تبدیل کرد.

Anja boudegi (4)

در این نمایشگاه آثاری از یازده عکاس؛ مینا نبئی، کاوه بغدادچی، تورج خامنه­‌زاده، مهرداد نراقی، رضا واعظ­‌پور، علی ناجیان، شهریار توکلی، مونا بزرگی، سها سقازاده، رضا بهرام­‌نژاد، پویا ممقانی به نمایش درآمده است.

نمایشگاه  "آنجا بودگی" تا 7 شهریور در گالری طراحان آزاد برپاست. این گالری در تهـران، میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.