سرویس سینمایی هنرآنلاین: امید شمس کارگردان سینما برخاسته از انجمن سینمای جوان و مدرسه ملی سینماست. او سال گذشته فیلم "شب تولد" را ساخت و در جشنواره‌های داخلی و خارجی خوش درخشید. او امسال "قرار" را جلوی دوربین برده است.

شمس در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت فیلم "قرار" گفت: این فیلم دی ماه سال گذشته فیلمبرداری شد و این روزها مشغول مراحل پایانی و آماده سازی فیلم برای اولین حضور در جشن مستقل خانه سینما هستم.

وی درباره حال و هوای فیلم و داستان آن بیان کرد: این فیلم نیز در همان حال و هوای "شب تولد" است و فضای شهری دارد البته با کمی ژانر جنایی، اما در همان مسیر است. داستان فیلم هم درباره یک پدر و پسر است که قرار دارند دو قتل را در یک شب انجام دهند. در این فیلم بابک بهشاد، سوگل طهماسبی، خسرو شهراز، امیرصدرا حقانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شمس همچنین درباره نگارش فیلمنامه تازه‌ترین اثر کیومرث پوراحمد اظهار کرد: نگارش این فیلمنامه را با علیرضا قاسمی سال پیش شروع کردیم و تمام شد. آن را تحویل آقای پوراحمد دادیم تا برای گرفتن پروانه ساخت آن اقدام کند. پروانه هم صادر شد. ولی این که چه زمانی و چطور فیلم را بسازند از آن اطلاعی ندارم.

شب تولد

بابک بهشاد و  نادر فلاح در نمایی از فیلم "شب تولد"

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که فیلم "قرار" تا چه اندازه شبیه به فیلم "شب تولد" است و آیا می‌تواند موفقیت‌های آن را تکرار کند، بیان کرد: "شب تولد" را که ساختم فکر نمی‌کردم این اتفاق برایش رخ دهد. آنچه در زمان ساخت فیلم برایم اهمیت دارد چیزی است که در خود فیلم وجود دارد و من را قلقلک می‌‎دهد و به بعدش فکر نمی‌کنم. در آن زمان هم فکر می‌کردم موضوع فیلم خیلی برای جشنواره جهانی مشخص شده نیست و بیشتر برای تمرین است. ولی مورد توجه واقع شد و دیده شد. "قرار" هم به همان شکل است و نمی‌دانم چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد ممکن است مورد توجه واقع شود و یا بالعکس. برای جشن خانه سینما وقتی فیلم را فرستادم با کمی ترس همراه بود چون نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است رخ دهد، اما وقتی انتخاب شد و بازخورد هیئت انتخاب را دیدم خیلی خوب بود.

شمس همچنین در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگران چهره برای هر دو فیلمش استفاده کرده است در حالی که فیلم کوتاه، فضای تجربه کردن دارد و ممکن است بازیگر چهره فرصت این تجربه را ندهد، توضیح داد: به این فکر نمی کنم که از بازیگر چهره استفاده کنم. بیشتر به توانایی بازیگر فکر می‌کنم، به نظرم بازیگر چهره شاید حتی به فیلم ضربه هم بزند. در گیشه شاید حضور بازیگر چهره خیلی مهم باشد و روی فروش تاثیربگذارد، اما در فیلم کوتاه این اتفاق رخ نمی‌دهد. ماهیت فیلم کوتاه استفاده از امکانات کمتر و عدم حضور عوامل خیلی حرفه‌ای است. چون فیلم کوتاه بیشتر تجربه است و نمی‌توان از بازیگر مسلط به موضوع استفاده کرد. همیشه به این نکته دقت دارم اما فکر می‌کنم بازیگر باید از پس نقش برآید. اگر بازیگر توانمندی باشد که چهره هم نباشد، بیشتر استقبال می‌کنم. بازیگر چهره خیلی روی دیده شدن فیلم کوتاه تاثیری ندارد و شاید حتی بازخورد منفی همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اما چهره‌ها امروز علاقمند به حضور در فیلم کوتاه هستند. من در هنگام نگارش "شب تولد" دقیقا به حضور نادر فلاح برای این نقش فکر کردم و تلاش کردم که حتما در فیلم حضور داشته باشد. از سوی دیگر بازیگر خوب و توانمند خیلی کمک می‌کند تا بتوانید آنچه در ذهن دارید اجرا کنید و حتی از آنچه در تصویر دارید بهتر شود، اما اگر نابازیگر باشد زمان زیادی باید صرف توضیح صحنه شود و کار عقب افتاده و زمان بر و پرهزینه شود؛ اما بازیگر توانمند ایده می‌آورد و حتی به فیلم اضافه هم می‌کند. به نظرم در تمام مراحل باید سراغ کسانی رفت که یک چیزی به فیلم اضافه کنند.

شمس در پاسخ به این سوال که آیا از فیلم کوتاه به عنوان پلی برای ورود به سینمای بدنه استفاده می‌کند نیز گفت: قبلا که می‌خواستم وارد سینما شوم به سینمای بدنه فکر می‌کردم، اما سینمای کوتاه مستقل و ارزشمند است. ضمن اینکه به هر حال سینمای کوتاه مسیری است برای رسیدن به سینمای بدنه چرا که دیده و شناخته می‌شوی. برای من هم اینطور است سال‌ها تمرین کردم شناخته شدم و کسب تجربه کردم و منتظر اتفاق بودم تا این مسیر را طی کنم و وارد سینمای بدنه شوم، اما سینمای کوتاه را هم کنار نمی‌گذارم. فکر می‌کنم اگر فیلمی بسازم و ظرفش اندازه فیلم کوتاه باشد قطعا این کار را انجام می‌دهم اما دغدغه ورود به سینمای بدنه را هم دارم.

او در خاتمه بیان کرد: فکر می‌کنم اگر قرار باشد در سینمای بدنه اولین فیلمم را بسازم با یک فیلمنامه خیلی خوب و قوی این کار را انجام دهم. این روزها طرحی دارم که مشغول کار روی آن هستم و پیشنهادهایی برای کارگردانی داشتم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ام و سعی می‌کنم با یک اثر خوب و قوی وارد این فضا شوم. چرا که ورود به سینمای بلند کار بسیار سختی است و نمی‌شود به راحتی به آن ورود کرد. سینمای کوتاه تجربه است اما در سینمای بلند دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ بنابراین خیلی محتاطانه قدم بر می‌دارم و تا فیلمنامه‌ام کامل و قوی نباشد، فیلم اولم را نمی‌سازم.