به گزارش هنرآنلاین و طی تماس با شمار زیادی از گالری ها حالا به نظر می رسد کارت دعوت به دست آنها رسیده است. هر چند علی تن، کارشناس معاونت هنری که مدیریت نگارخانه ها و گالری ها را به عهده دارد پیش از این به هنرآنلاین گفته بود از گالری هایی در این اکسپو دعوت می شود که در طول سال بیشتر فعالیت داشته اند. به هر حال محدودیت فضا شاید یکی از محدودیت های این اکسپو باشد. تالار وحدت مکانی است که برای اکسپو نیز در نظر گرفته شده است. مکانی که خیلی از گالری داران و هنرمندان و مسئولین معاونت هنری انتظار دارند نماینده نهادهای دولتی را از 28 خرداد تا 12 تیر آنجا ببینند. هر چند این اکسپو تنها برای خرید نهادهای دولتی بر پا نمی شود اما مهمترین هدفش همین است. و به گفته سید علیرضا حسینی،دبیر شورای سیاستگذاری اکسپو 91 ، در گفتگو با خبرگزاری مهر یکی از علت‌هایی که این ایام یعنی از ۲۸ خرداد تا ۱۲ تیر برای برگزاری اکسپو گذاشته شد، پایان سال مالی- عمرانی ۱۳۹۰، تیرماه ۹۱ است. یعنی زمانی که حساب‌ها جمع می‌شود.

حسینی در این گفتگو می گوید:ما درصددیم بتوانیم با معاونین وزارتخانه‌‌ها ارتباط برقرار کنیم و دستگاه‌ها بتوانند حضور پیدا کنند و الزام قانونی را عمل کنند. یک سری مکاتبات انجام شده است. آنها هم دغدغه دارند که این بودجه را خرج کنند. یک سری ارتباطات با استان‌ها هم برای خرید آنها نیز انجام شده است. این ارتباطات هم به روش مکتوب و هم به روش شفاهی و هم با سلسه نشست‌ها صورت گرفته است.

به نظر می رسد یکی از مسائلی که شایسته است مورد توجه برگزار کنندگان اکسپو قرار بگیرد و حسینی نیز به آن اشاره کرده است بحث تخصیص سهمی از این خریدها به آثار هنرمندان شهرستانی است. شاید مطلوب تر این باشد که اکسپوهای متعددی در طول سال در شهرستان ها نیز برگزار شود و اقتصاد هنر در تمام کشور جریان رو به رشدی را بپیماید اما این مهم نیزمند تداوم اجرای این قانون و داشتن دبیرخانه دائمی برای اکسپو و به طور کلی کار کارشناسی دقیق و پیدا کردن نقاط مغفول در عرصه اقتصاد هنر است که بدون شک این اکسپو که به دنبال تصویب قانون الزام خرید یک دهم درصدی آثار هنری و صنایع دستی دستگاه های دولتی از محل بودجه عمرانی خود شکل گرفته قدم ابتدایی است.