سرویس معماری هنرآنلاین، سینا هادی، کارشناس ارشد در رشته مهندسی صنایع چوب و مؤلف کتاب "اصلاح حرارتی چوب" درباره کارکرد این بخش در مصارف کف‌پوش و نمای ساختمان‌ها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چوب به عنوان یک ماده طبیعی به لحاظ تنوع کاربردی، در برخی از موارد به دلیل داشتن، یک سری از مشکلات، محدودیت استفاده پیدا می‌کند اما این ماده امروزه در بسیاری از بخش‌های مسکن و دکور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: این رشته در زمینه دکوراسیون و چوب بسیار متنوع است ضمن اینکه چوب همواره زمینه هنری دارد بنابراین هنرمند می‌تواند بر اساس ذوق و علاقه شخصی خود آن را دنبال کند.

هادی درباره نحوه آغاز تألیف کتاب "اصلاح حرارتی چوب" اظهار کرد: این کتاب را من در دوران تحصیل در مقطع لیسانس آغاز کردم، زیرا موضوع اصلاح حرارتی چوب مسئله نوینی است که بر روی آن کار و تحقیق انجام نشده بود.

او ادامه داد: این کتاب به مسئله فراوری چوب می‌پردازد زیرا در این صورت ما می‌توانیم از چوب در محیط زندگی و پیرامون خود بهره‌مند شویم و به شکل مثبت و بادوام از آن استفاده کنیم.

مؤلف کتاب "اصلاح حرارتی چوب" تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید، چوب در محیط اطراف ما چه در داخل ساختمان و چه بیرون از آن، دوام پایینی دارد و به سرعت شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد، به همین خاطر بعد از مدتی خریدار آثار چوبی از این متریال دلزده می‌شوند.

سینا هادی

هادی بیان کرد: یکی از مشکلات چوب این است که در محیط بیرون از ساختمان رطوبت را جذب می‌کند، همین امر نیز سبب می‌شود که مقاومت فیزیکی این متریال در برابر عوامل مخرب بیولوژیکی کاهش یابد البته امروزه متخصصان توانسته‌اند با استفاده از مواد و روش‌های حفاظتی عمر مفید چوب را افزایش داده و برای بهبود و تأثیرپذیری کمتر نسبت به این عوامل، بدون ایجاد آثار زیانبار بر طبیعت راهکارهایی ایجاد کنند.

او درباره راهکارهای مورد استفاده در سطح بین‌المللی برای دوام چوب، گفت: یکی از روش‌ها برای افزایش دوام چوب، روش حرارتی است که به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و سهولت، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

هادی درباره استفاده از این روش در ایران، توضیح داد: چوب تبریزی به عنوان گونه بومی ایران و به دلیل کاربرد و مصارف متنوع آن در مکان‌های مختلف مورد انتخاب بسیاری قرار می‌گیرد و تلاش در جهت افزایش دوام آن در برابر عوامل مخرب توسط تیمار حرارتی و مواد حفاظتی صورت گرفته که البته در نهایت نتیجه رضایت بخشی از آن حاصل شد.

او استفاده از چوب را عامل مهمی در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی دانست و گفت: کار کردن بر عرصه چوب می‌تواند از نظر اقتصادی باعث ایجاد اشتغال در کشور شود زیرا ما در کشور مناطق خوبی داریم که می‌توان برای کشت چوب و بهره‌برداری از آن استفاده کرد اما متأسفانه امروزه اغلب کالاهای این بخش وارداتی هستند و یا اینکه با استفاده از منابع طبیعی یعنی جنگل‌ها در شمال و مناطق زاگرس تأمین می‌شوند.

این کارشناس بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته، تجارت چوب بدون آسیب به بدنه محیط زیست انجام می‌شود. یعنی در یک منطقه خاص درختکاری انجام شده و پس از 5 تا 10 سال توسط کارخانه‌های این عرصه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

هادی درباره کاربرد چوب در بدنه ساختمان توضیح داد و گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای چوب، استفاده از این متریال در نمای ساختمان است که تأثیر زیادی نیز در زیبایی شهری دارد و ارگان‌هایی چون سازمان زیباسازی می‌توانند از آن در بدنه شهر استفاده کنند تا شهر فضایی آرام و به دور از رنگ خاکستری غالب به دست آورد.

سینا هادی

او ادامه داد: چوب یکی از قدیمی‌ترین موادی است که در بافت مسکن به کار می‌رود کما اینکه ما در شمال کشور هنوز هم خانه‌های چوبی را داریم. این خانه‌ها به لحاظ نوع سازه سبکی که دارند در زمان زلزله کمترین آسیب را وارد می‌کنند ضمن اینکه به لحاظ زیبایی نیز در سطح بالاتری قرار دارند البته امروزه استفاده از نماهای چوبی در ایران رشد پیدا کرده است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: از آنجایی که اغلب محصولات چوبی وارداتی هستند، اغلب استفاده از این متریال خوب در بدنه ساختمان‌ها گران‌تر تمام می‌شود اما قطعاً با حمایت مسئولان می‌توان، تولید ملی در این زمینه داشت و علاوه بر اشتغال‌زایی برای تحصیل‌کردگان این رشته و علاقه‌مندان، رشد اقتصادی خوبی را نیز در عرصه صادرات تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، کتاب اصلاح حرارتی چوب در 5 فصل به مصارف کف‌پوش و نمای ساختمان می‌پردازد. چاپ نخست این کتاب در بهار سال 1397 توسط انتشارات تندیس به بازار عرضه شده است.