به گزارش هنرآنلاین، محمود عالیشوندی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه برگزاری بزرگداشت استاد ذوالفنون و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان فارس مهد پرورش شخصیت‌ها و مفاخر بزرگ علمی، دینی، انقلابی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است تصریح کرد: استاد ذوالفنون از آثار و نحوه نوازندگی بزرگانی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین احمد عبادی تاثیرات فراوانی گرفت اما در نهایت خود به بیان مستقلی در نوازندگی سه تار دست یافت.

وی ادامه داد: جلال ذوالفنون آثار متعدد مکتوب و صوتی در زمینه موسیقی ملی ایران از خود به جای گذاشته است که از آن میان آلبوم آتشی در نیستان از شاخص ترین آنها است.
عالیشوندی اضافه کرد: ذوالفنون در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که اواخر بهمن ماه سال ۹۰ در تالار وحدت برگزار شد به عنوان هنرمند برجسته موسیقی سنتی مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت اما هیچگاه به دنبال القاب نبود در عین استادی و تبحر مردی بی‌ادعا بود که سادگی این استاد مثال زندنی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین جنبه تجلیل از نخبگان و مفاخر را جنبه رسیدن به خودآگاهی عنوان کرد و گفت: مهمترین مسله ای که در اینگونه بزرگداشت ها وجود دارد جنبه آگاهی و شناخت بزرگان هنری می باشد که برای نسل جوان ضروری است.
این مقام فرهنگی همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر استان را فرصتی برای بزرگداشت مقام و جایگاه شخصیت هایی عنوان کرد که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و حفظ ارزش ها و آرمان های هنری صرف کرده اند.
عالیشوندی همچنین اهمیت شناساندن مفاخر و مشاهیر دینی، علمی و ادبی شهرستان به عموم مردم کشور به ویژه جوانان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: پیشرفت هنر ایران اسلامی مرهون تلاش ها و خدمات شایسته‌ بزرگان، و افراد برجسته ای است که چراغ راه آینده هنرمندان می باشند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس در پایان سخنان خود همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر استان را فرصتی برای بزرگداشت مقام و جایگاه شخصیت های فاخر دانست و گفت: افرادی مانند ذوالفنون عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر کشور صرف کردند و تجلیل از آنان دارای اهمیت خاصی است.
گفتنی است؛ ویژه‌برنامه مطرب عشق در تجلیل از استاد جلال ذوالفنون در حالی برگزار شد که خانواده این استاد و جمعی از بزرگان موسیقی کشور و استان فارس نیز حضور داشتند و از تنها آلبوم تارنوازی استاد ذوالفنون به‌نام باغ پربرگی رونمایی شد.
این برنامه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حوزه هنری فارس و انجمن موسیقی فارس در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد.
انتهای پیام/64