سرویس مد و لباس هنرآنلاین: از خصایص مشخص ادبیات، پای ‌بندی به رابطه ملموس آن با مسائل اجتماعی است. به زبانی دیگر ادبیات با آرمان‌ها و نیات بزرگ بشر در ارتباط است. از گذشته تاکنون بسیاری از شاعران از شعر به عنوان دژی محکم برای ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه و تقبیح بی‌عفتی سود جسته‌اند زیرا همواره شعر مرهم بسیاری از دردهای بشر بوده است.

به قول نیما، شاعر باید مواظب باشد که موضوع شعر او حاکی باشد از واقعیت‌هایی که وجود دارند. از این منظر شاعر کلام خویش را میراث فرهنگی جهانیان می‌سازد.

به هر روی پیوند شاعر و مردم همان پیوند میان چهره و آئینه است که در وجدان عموم روشنی بیفروزد. به طور مثال حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه،‌ کمال زن را در عفاف و حجاب و با علم و آگاهی درهم آمیخته است.

شعرای بسیاری طی قرن‌ها زن را هدف ستایش قرار داده و او را به حفظ حجاب و رعایت حیا و سادگی و عدم تجمل و آرایش برای بیگانه و البته جهت کسب علم و هنر فرا خوانده‌اند.

دراین مجال قصد داریم تا نگاهی به گزیده اشعار جشنواره شعر عفاف و حجاب "مستور3" داشته باشیم که در قالب یک کتاب در حاشیه برپایی بخش عفاف و حجاب بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم منتشر شد.

این کتاب از سوی نشر "محیط کلمات" با شمارگان 1000 نسخه و در 109 صفحه به چاپ رسیده و حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در مقدمه کتاب از همه هنرمندان، اساتید، داوران و اعضا ستاد برگزاری سومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب که با تلاش خود برگ زرین دیگری در مجموعه ادبیات کشور پدیده آورده اند و در مسیر تولید محتوا ،مضامین انسانی، اجتماعی و دینی گام برداشته اند قدردانی کرده است.

این کتاب شامل 23 اثر در بخش کلاسیک، 9 اثر در بخش نیمایی و سپید، 10 اثر بخش کوتاه نوشت و 4 اثر در بخش ترانه بوده که با زبان شعر و ادبیات به موضوع عفاف و حجاب پرداخته است:

در ادامه به گزیده‌ای از اشعار سومین مجلد کتاب "مستور" اشاره می‌کنیم:

چقدر ماه بودن برازندته... شب سردو می تونی روشن کنی...ببین بی قراره دل آسمون... که تن پوش پروازتو تن کنی (رضا نیکوکار)

بیرون بیا بهتر ببینمت... بانوی پشت بوم نقاشی... در روز روشن از چه می ترسی؟ می ترسی از اینکه خودت باشی؟ (مریم احمدلو)

در هجوم بادهای بی‌حیا... زیر سایه حجاب ایستاده‌ایم... زیر بارش تگرگ... با حریم امن چترها... دست داده‌ایم... (مینا شیرخان)

اینجا هیچ عقربه‌ای به خواب نمی‌رود... هیچ بن بستی قد نمی‌کشد... هیچ ستاره‌ای به تاریکی شلیک نمی‌شود... وقتی گل‌های چادر نماز پرنده‌ها هر روز صبح شکوفه می‌دهند...(سید مهدی نژاد هاشمی)

دخترم... در هوای ابری آفتاب را ببین... یا کوه را که استوار ایستاده بر زمین... دیدنی‌تر است...کوه هر چه با شکوه باشد و ستبر دیدنی تر است آفتاب پشت ابر (رضا یزدانی)

پرچم سفیدت را از چهارشنبه ها پایین بیاور... صلح هنوز رنگ چادر زهراست (نیلوفر شاطری)