سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "حذفیات" نوشته و کار مهدی ضیاچمنی از 16 فروردین‌ماه ساعت 17 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است. در این اثر نمایشی که از شهر مشهد در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه بین‌الملل روی صحنه آمد و جایزه نمایشنامه‌نویسی را از آن خود کرد و در بخش بازیگر زن نامزد شد،  مهسا غفوریان، گل آرا غفرانی و محمدرضا حسینیان ایفای نقش می‌کنند.

ضیاچمنی در گفت و گو با هنرآنلاین ضمن بیان این‌که نمایش به نسبت اجرا در جشنواره تغییراتی ندارد، گفت: "حذفیات" درباره رابطه مادر و دختری است که با وجود شناختی که از یکدیگر دارند، نبود ارتباط بین‌شان پدیدار است و درکی نسبت به هم ندارند و این موضوع میان‌شان ایجاد دلخوری کرده است.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه همواره ساختار نمایشنامه دغدغه‌ام بوده است، خاطرنشان کرد: همیشه علاقه‌مند بوده‌ام به نمایشنامه‌نویسی به شکل دیگری رویکرد داشته باشم و با این رویکرد به سراغ نگارش این اثر رفتم. نمایشنامه "حذفیات" 6 صحنه دارد و با مدیومی که بتوانم خود را به عنوان نمایشنامه‌نویس نقد کنم، شروع به نوشتن آن کردم. با این نگاه دیالوگ‌های صحنه به صحنه نمایش را حذف کردم تا به مخاطب بگویم که شناخت کاراکترها اهمیت دارد در صورتی‌که بخشی از این دیالوگ‌ها مهم نیست.

این نمایشنامه‌نویس درام‌نویسی را متفاوت از نمایشنامه‌نویسی عنوان کرد و یادآور شد: در این اثر نمایشی همانطور که در کارگردانی و طراحی‌های آن حذفیات صورت گرفته این اتفاق در نمایشنامه‌نویسی نیز افتاده است. این حذفیات بر ساختار درام‌نویسی در بحث مفهوم تاثیرگذار است و همچنین در روابط خانوادگی نیز حذف شدن وجود دارد.

  مهدی ضیاچمنی درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی تصریح کرد: در کارگردانی و طراحی‌ها به نمایشنامه وفادار بوده‌ام و این حذفیات تاجایی که امکان داشته است در حرکت و میزانسن اضافه بازیگران نیز اعمال شده است و همانطور که نمایشنامه دیالوگ محور است در صحنه نیز ضروریات وجود دارد.

او در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: سه صندلی در صحنه است که بازیگران از آن استفاده می‌کنند و پریز برقی که شارژر موبایل به آن زده می‌شود. همچنین موکت سفید رنگی در صحنه است که در نمایش مفهومی دارد.

این کارگردان درخصوص موسیقی نمایش گفت: تنها میان صحنه پنج و ششم نمایش با ورود بازیگر پسر دو قطعه موسیقی به صورت پلی بک پخش می‌شود و قسمت‌‌های دیگر نمایشی موسیقی ندارد.

مهدی ضیاچمنی با تاکید براینکه مدیون حمایت الهام کردا برای اجرای عمومی نمایش "حذفیات" هستم، اظهار داشت: خانم کردا در جشنواره تئاتر فجر بازبین بود و پس از دیدن آن با من صحبت کرد و پیشنهاد اجرای عمومی "حذفیات" را مطرح کرد. آن‌چه که ما را شگفت‌زده کرد این است که تا این مرحله خانم کردا خودجوش پیگیری‌های اجرای نمایش را انجام داد.

او با اشاره به اینکه در پشت صحنه نمایش تیمی از تهران با نمایش ما همکاری دارند، گفت: به دلیل هزینه‌های بالای ایاب و ذهاب امکان حضور تیم اجرایی مشهد در این نمایش میسر نشد و گروه پشت صحنه از عوامل ساکن در تهران انتخاب شدند و متاسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکنون به منظور حمایت از اسکان بازیگران نمایش حمایت نکرده است و امیدوارم با توجه به شرایط دشوار این حمایت محقق شود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: مدیرتولید: روح‌اله زندی‌فرد، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: ریحانه رنجبر، جانشین تولید: محسن نجفی نیا، طراح صحنه و لباس: مهسا غفوریان، طراح گریم: مهشید غفوریان، ساخت تیزر: علی شیرخدایی و عکاس: رضا جاویدی.

علاقمندان می‌توانند نمایش "حذفیات" را از سایت تیوال تهیه کنند.