سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فراست قسمتی طراح لباس و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر و معماری کمال‌الملک نوشهر درباره امکانات آموزشی در این شهرستان و برنامه‌های پیش رو به‌منظور اعتلا و گسترش مد ایرانی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: بدون شک دانشجویانی که به عرصه مد و لباس پا می‌گذارند، علاقه‌مند به مد و دنیای طراحی لباس هستند و با این تصور به دانشگاه وارد می‌شوند که در سایه تحصیلات آکادمیک می‌توانند به یک طراح لباس موفق ایرانی و در سطح وسیع‌تر جهانی تبدیل شوند.

او با اشاره به اعتبار پیدا کردن بسیاری از دانشگاه‌های داخلی در این حوزه اظهار داشت: شاید تا همین چند وقت پیش هم بهترین گزینه برای تحصیلات در زمینه مد و لباس به دانشگاه‌های خارجی معطوف می‌شد اما خوشبختانه امروز شاهد آنیم که بسیاری از دانشگاه‌های ایرانی هم در سطح مطلوبی، آموزش در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌اند.

این طراح لباس با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم مد ایرانی را به جهان صادر کنیم لازم است الهام از پوشاک دوره‌های مختلف تاریخی را به جد در دستور کار قرار دهیم بیان کرد: صنایع خلاق از جمله مد و طراحی لباس بر اساس مجموعه‌ای از معیارها در نظام دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه علوم مختلف همچون مطالعات فرهنگی و تاریخ هم در دروس تئوری تدریس می‌شود.

قسمتی تصریح کرد: بومی‌سازی مد از دست‌بافی پارچه تا الهام از دوره‌های تاریخی در دستور کار ما دانشجویان دانشگاه هنر و معماری کمال‌الملک نوشهر قرار گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تصمیمات درستی به‌منظور اعتباربخشی به مد ایرانی اخذ کنیم.

او افزود: پارچه سازی با استفاده از تکنیک‌های مختلف و تبدیل یک پارچه به پارچه جدید هم یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه طراحان و صاحبان برند قرار گیرد و به نظر می‌رسد می‌تواند یکی از راه‌های موفقیت فعالان این عرصه باشد.

این طراح لباس به برخی مشکلات نیز در عرصه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از منابع مطلوب و بروز دانشگاهی در عرصه مد و لباس در ایران ترجمه شده نیستند و به‌واسطه وجود همین ضعف، سرفصل‌های موجود نمی‌توانند آن‌گونه که باید پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد و امید است در سال جدید، مترجمان و ناشران اهتمام ویژه‌ای به این امر معطوف کرده و مشکلات موجود در بحث سرفصل‌های دانشگاهی مرتفع شود.

قسمتی در خاتمه گفت: اگر توقع داریم تا در حوزه مد و لباس انقلابی رخ دهد باید با توجه به تلاش و مطالعات فعالان به ایجاد سرمایه‌های مادی و معنوی توجه و صنعت و دانشگاه را بیشتر از هر زمان دیگری به یکدیگر متصل کرد.