سرویس تئاتر هنرآنلاین: به تازگی شش کتاب با ترجمه محمد حامد، حاوی ۲۵ نمایشنامه سوئدی از لارش نورن و هنینگ مانکل، چاپ و منتشر شده است.

نخستین کتاب به همت انتشارات روزنه، شامل ۲۱ نمایشنامه از لارش نورن در ۵ جلد با عناوین "آهنگ بی صدا و سه نمایشنامه‌دیگر"، "قطعه‌های زمستانی و چهار نمایشنامه‌ دیگر"، "همه‌ آنچه که بود و سه نمایشنامه‌ دیگر"، "از عشق و سه نمایشنامه‌ دیگر" و "اینجا و سه نمایشنامه‌ دیگر"، چاپ و منتشر شده است.

لارش نورن متولد 1944 در هفتاد و سه سالگی در خلاق‌ترین دوران زندگی هنری خویش به سر می‌برد. گرچه او در ایران هنور چهره شناخته‌ شده‌ای نیست، اما نام او در عالم تئاتر در کنار بزرگانی چون آگوست استریندبرگ، هنریک ایبسن و یون فوسه مطرح است. نمایشنامه‌های این کتاب از آخرین آثار او و از مجموعه "ترمینال" به فارسی برگردانده شده است. تم اصلی این آثار مرگ است. درونمایه‌ای که به نظر می‌رسد دغدغه اصلی نمایشنامه‌نویس در طول ده سال نگارش آثار بوده است.

کتاب بعدی ۴ نمایشنامه از هنینگ مانکل با عنوان "دیدار در بعدازظهر و سه نمایشنامه دیگر" است که در یک جلد با قیمت 30000 تومان به همت انتشارات شباهنگ منتشر شده است.

هنینگ مانکل نویسنده و نمایشنامه‌نویس سوئدی در سال 1948 میلادی در استکهلم به دنیا آمد و در اکتبر 2015 چشم از جهان فروبست. او در طول عمر پر بار خود بیش از چهل رمان و نمایشنامه خلق کرد که بیشتر این آثار به چندین زبان ترجمه شده است. انتشار رمان‌های جنایی او درباره "کارآگاه کورت والاندر" برای او موفقیت چشمگیری به همراه آورد. مانکل از دهه هشتاد میلادی دوره‌های متناوبی در آفریقا زندگی می‌کرد و از اوایل دهه نود در موزامبیک به عنوان کارگردان و سرپرست هنری تئاتر فعالیت داشت. نمایشنامه‌های این مجموعه از کتاب "کشتیبان داروین و چند نمایشنامه" دیگر انتخاب شده است که حاصل دوره خلاقی از زندگی اوست.

این شش کتاب هم اکنون در کتابفروشی‌ها موجود است.