سرویس تجسمی هنرآنلاین، زاها بیات، هنرمند نقاش درباره برگزاری نمایشگاه "ملاقات و مکافات" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به طور کلی سبک شخصی من دارای ارجاعات متعددی به عهده عتیق است؛ زیرا علاقه وافری به مباحث کهنی چون خیر و شر و خوبی و بدی در درون خود دارم.

او ادامه داد: مباحث نمایشگاه "ملاقات و مکافات" نیز مربوط به نگاه هستی‌ شناسانه‌ای است که همواره دنبال می‌کنم.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب نام "ملاقات و مکافات" توضیح داد: این نمایشگاه در دو اپیزود شکل گرفته است. در این معنا، من در اپیزود نخست این آثار یعنی ملاقات به دنبال معنای مغازله، معاشقه و عشق، بودم اما در بخش مکافات که اپیزود دوم این نمایشگاه است، سعی داشتم که تیرگی‌ها، اهریمن و بعد دیگر سیاهی را به تصویر درآورم.

بیات درباره شکل‌گیری ایده این نمایشگاه گفت: من سال‌هاست که کار نقاشی انجام می‌دهم و بارها نیز در نمایشگاه‌های جمعی و مسابقات حضور داشته‌ام اما در این نمایشگاه که نخستین تجربه انفرادی من است، برخوردی شهودی را با آثار دنبال کردم.

او افزود: مطالعه کتاب "زاغی" اثر تتیوس از جمله مواردی بود که به صورت ناخودآگاه در روند اجرای این نمایشگاه بر من تأثیر گذاشت البته این بدان معنا نیست که از قبل برای سمبل‌ها و نشانه‌های داخل آثار روایتی داشته باشم زیرا همان‌طور که قبلاً گفتم، برخورد من با نقاشی‌ها کاملاً شهودی بود.

این هنرمند نقاش درباره استفاده از سمبل‌های حیوانات در آثار این نمایشگاه گفت: حیوانات در این آثار به عنوان سمبل‌های رایج در فرهنگ ما استفاده شده‌اند به همین خاطر کلاغ تحت عنوان سمبل شر و اهریمن به کار رفته است.

نمایشگاه نقاشی‌های زاها بیات در گالری سایه

بیات ادامه داد: در این نمایشگاه 34 اثر نقاشی در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها 200 در 175 و کوچک‌ترین‌شان 12 در 17 سانتی‌متر است.

او درباره سبک اجرایی آثار این نمایشگاه گفت: برخی از آثار این مجموعه با استفاده از اکریلیک بر روی بوم اجرا شده است اما برخی دیگر با استفاده از قلم فلزی و ترکیب مواد بر روی مقوا اجرا شده‌اند.

این هنرمند تصریح کرد: از زمان شکل‌گیری ایده تا اجرای آثار نمایشگاه، 2 سال و نیم وقت صرف کردم البته شاید یکی از دلایل آن تجربه و جسارتی بود که در ابعاد آثار و تکنیک آن‌ها داشتم زیرا معتقدم که نباید پایبند به یک متریال و تکنیک خاص بود.

بیات بازخورد آثار نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از مخاطبان احساساتی نظیر ترس و شادی را که در آثار مد نظر داشتم، کاملاً درک کردند و حتی جسارت تنوع متریال و ابعاد آثار را تحسین کردند که باعث شد، انرژی مثبتی از این نمایشگاه به دست آورم.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 16 اسفندماه همه روزه به جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت 11 تا 21 به گالری سایه واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره ٢١ مراجعه کنند.