به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، جواد شمقدری، رئیس سازمان امورسینمایی، در گفت و گو با برنامه قاب ۲۸ درباره فیلم کوتاه و جایگاه آن، با تاکید براینکه یکی از دلایلی که سینمای ایران در عرصه ملی و بین المللی جایگاه دارد، فیلم کوتاه است و قطعاً عدم وجود این نوع از سینما به منزله از بین رفتن این جایگاه است، با اشاره به اینکه فیلم کوتاه می‌تواند آینده سینمای ایران را تضمین کند، بیان کرد: ایران جزو ۱۰ کشور دنیا است که بیشترین تولید فیلم کوتاه را دارد به ویژه اینکه جوانان ایرانی مستعدی در این زمینه به ارتقای فیلم کوتاه در کشور کمک می‌کنند.

وی، جشنواره فیلم کوتاه تهران را مهم‌ترین جشنواره بین المللی ایران دانست و افزود: وقتی جشنواره ای استاندارد بالایی دارد، فیلم‌های خوبی هم در آن شرکت می‌کنند.

معاون وزیر درباره بازگشت سرمایه فیلمسازان فیلم کوتاه و حمایت نهادها از این عرصه گفت: قرار نیست برای ساخت فیلم کوتاه هزینه بالایی صرف شود، چرا که با هزینه اندک هم می‌توان فیلم کوتاه ساخت. در این زمینه، سازمان سینمایی و دیگر نهادها و دستگاه های سینمایی کشور، خودشان را موظف به حمایت می‌دانند. در این راستا، انجمن سینمای جوانان ایران، فرصت‌های خوب و مناسبی را برای جوانان علاقه مند فراهم کرده است.

وی، فیلم کوتاه را بستری برای بروز خلاقیت جوانان دانست و خاطرنشان کرد: به نظر من، فیلمسازان و جوانانی که در جشنواره حضور دارند، باید لحظه به لحظه آن را غنیمت شمرند و دیدن هیچ کدام از فیلم‌های جشنواره را از دست ندهند.

شمقدری درباره برنامه اکران فیلم کوتاه در سینماها توضیح داد: سینما اساساً با مخاطب معنا و تجلی می‌یابد و هر فیلمسازی که فیلم می‌سازد، دوست دارد موقعیت اکران داشته باشد. البته می‌پذیریم که در حوزه فیلم کوتاه برای همه فیلم‌ها امکان اکران وجود ندارد، اما وقتی در مکانی مثل دفاتر انجمن سینمای جوان، فرصتی برای پخش پیدا می‌شود، بهتر است آن را از دست ندهند، چرا که نفس این کار خوب است. اما در سطح حرفه ای و گسترده، قصد داریم فیلم‌ها را در سالن‌هایی مجزا اکران کنیم که مرکز سینمای مستند تجربی و انجمن سینمای جوانان این کار را کرده‌اند.

وی همچنین در ادامه درباره رسانه‌هایی که به شناساندن فیلم کوتاه کمک می‌کنند، گفت: شبکه اینترنت، پخش فیلم‌های کوتاه قبل از اکران فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما، توزیع فیلم‌های کوتاه در پکیج های شبکه خانگی و پخش در صداوسیما، روش‌هایی است که برای شناساندن فیلم کوتاه به مردم استفاده خواهیم کرد.

شمقدری در پایان عنوان کرد: اساساً جشنواره‌هایی نظیر فیلم کوتاه هستند که نفسی تازه به سینما می‌دهند، همان طور که جشنواره فیلم فجر، بهار سینمای ایران است. امیدواریم و تلاش داریم که جشنواره های فیلم کوتاه را به گستردگی هر چه تمام برگزار کنیم.