سید علی سید جعفری، هنرمند و سفالگر تبریزی با اشاره به نحوه تهیه گل (خاک)سفید در آذربایجان شرقی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: خاک سفید در میان دیگر خاک‌ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و قیمت تمام شده گل سفید به دلیل تهیه آن به روش سنتی برای هنرمندان بالا است.

وی خاطرنشان کرد: این هزینه در مراحل مختلف تهیه گل(خاک ) افزایش یافته و هنرمندان را در بحث تولید انبوه دچار مشکل می‌کند.
این هنرمند سفالگر با اشاره به جایگاه سفال تبریز در میان کشورهای مختلف جهان افزود: کشورهای شرجی دنیا همچون انگلستان و کشورهای همسایه آن از بهترین مشتریان سفال فیروزه‌ای آذربایجان هستند که با ساماندهی هنرمندان و اختصاص حوزه خاص برای صادرات، این هنر ناب و بومی در سایه حمایت‌ها می‌تواند در دنیا خوش بدرخشد.
جعفری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند مدرن شدن هنر سفالگری، گفت: سفال در تاریخ چندین صد ساله خود با طرح‌ها و ابتکاراتی که در زمان خود بدیع بود خوش درخشیده و به صورت کاربردی وارد زندگی مردم شده اما این هنر در عصر حاضر ضروریست با عصر خود همسو شده و به خوبی به نسل آینده عرضه شود.
وی جشنواره‌ها وهمایش‌های سفال را در راستای ورود هنر سفالگری به دنیای هنر مدرن اقدامی موثر دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه تبریز مهد تربیت هنرمندان حرفه‌ای در این عرصه به شمار می‌رود، شایسته است این جشنواره‌ها با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تبریز نیز برگزار شود.
بر اساس این گزارش، سید علی سید جعفری هنرمند و نقاش تبریزی که ۱۸ سال در زمینه نقاشی فعالیت داشته به مدت دو سال است که وارد عرصه سفالگری شده و نقاشی روی سفال و حجم سازی محوریت رویکرد فعالیت های وی محسوب می‌شود.
انتهای پیام/۶۱