سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جان اشبری شاعر بزرگ آمریکایی در سن 90 سالگی درگذشت. به گزارش  گاردین؛ شاعر مدرن آمریکایی، که از او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر آمریکا یاد می‌شد در سن 90 سالگی درگذشت.

جان اشبری از شاعران آوانگارد و پیشرو ادبیات آمریکا بود.  او در سال ۱۹۲۷ در نیویورک به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۱، در رشته انگلیسی از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شد و در بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۲ در مهم‌تریم نشریات و مجلات هنری آمریکایی به‌عنوان نویسنده و سرویراستار فعالیت کرد. هشت سال در فرانسه اقامت کرد و بسیاری از اخبار بین‌المللی هنر و وقایع هنری اروپا را تحت پوشش خبری درآورد. پس از آن نیز در دانشکده بروکلین استاد رشته "نوشتن خلاقانه" شد.

 علاقه اشبری به هنر در شعر او نقشی سازنده ایفا کرد. او را معمولا به فرانک اوهارا، جیمز شویلر و کنت کوخ ربط داده‌اند آن هم به‌عنوان عضوی از شاعران "مکتب نیویورک". این عنوان به علاقه مشترک آن‌ها به مکتب انتزاعی نقاشان نیویورکی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ مربوط می‌شود، آن‌ها در طلب این بودند که برخی از تکنیک‌های این نقاشان را در شعر به‌کار گیرند.

جان اشبری فعالیت ادبی اش را از سال ۱۹۵۲ با انتشار کتاب مجموعه شعرش آغاز کرد و سال ۱۹۵۶ با انتشار کتاب "تعدادی درخت" با استقبال منتقدان روبه رو شد. پس از آن کتاب‌های دیگری نیز منتشر کرد اما آنچه سبب شهرت او شد انتشار مجموعه شعر "تصویر خود در آینه محدب" در سال ۱۹۷۵ بود که از سوی نیویورک تایمز مورد تحسین قرار گرفت و شهرت فراوانی برای اشبری به دنبال آورد. او موفق شد تا جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی آمریکا و جایزه حلقه منتقدان را سال ۱۹۷۶ برای این کتاب کسب کند. "پلانیسفر" نیز یکی دیگر از آثار اوست.