احمد هوشنگ، طراح و تولیدکننده لباس درباره تحولات حوزه پوشاک طی سالهای اخیر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: امروز در ایران شرایط برای تولید مهیا است اما متاسفانه در خصوص واردات مواد اولیه با مشکلات عدیدهای رو به رو هستیم به نحوی که عدهای از راههای خلاف قانون اقدام به وارد کردن لباس از کشورهای اطراف نمودهاند که موجب تشویش بیشتر بازار شده است در این میانه نبود متولی اجرایی برای ساماندهی حوزه اقتصادی و فرهنگی لباس از عمده دغدغه فعالان این حوزه است، گرچه که امیدواریم طبق قولهای داده شده، بنیاد ملی مدو لباس بتواند کمی سنگینی فضای موجود را برای طراحان کاهش دهد. هوشنگ افزود: نبود حمایت دولت برای گسترش حوزه پوشاک در عرصه اقتصاد از جمله مسائلی است که سبب شده بسیاری از تولیدکنندگان از ورود فرزندانشان به عرصه تولید لباس جلوگیری کنند در حالیکه در تمام کشورها امروز بر روی پوشاک سرمایه گذاری های ویژهای انجام دادهاند که منجر به صادارت این کالای فرهنگی به کشوری چون ایران شده است. وی درباره اعلام ویژگیهای خاص در نحوه طراحی لباسها و تولید انبوه آن از سوی بنیاد ملی مد و لباس، اظهار داشت: ما سعی میکنیم بر پایه ضوابط و
چارچوبهایی که در حال حاضر داریم لباس را متناسب با سلیقه مخاطب عرضه کنیم به همین خاطر تنوع مدل و لباس لااقل در بازار تهران برخلاف آنچه گفته میشود، بسیار گسترده است اما مساله این است که طرحهای اعلام شده تا به مرحله اجرا نرسد قابل ارزیابی نیست چرا که در اغلب موارد نوع پوشاک جامعه بر اساس سلیقه و نیازسنجی شناخته می شود که بدون تولید انبوه امکانپذیر نیست. این تولیدکننده پوشاک دلیل گرانی لباسهای سنتی را زمانبر بودن آن خواند و بیان کرد: لباسهای سنتی با داشتن ویژگیهای چون گلدوزی و سنگ دوزی و حتی طراحی، زمان و هزینه بیشتری را در بر میگیرند. به همین خاطر تولیدکنندگان برای ارائه این نوع کارها هزینههای بالاتری را طلب میکنند. ضمن اینکه نوع جنس و مواردی از این دست نیز بر روی این طرحها تاثیر گذار است. مثلا برخی از افراد در تولید اینگونه کارها از پارچههای سنتی یا الیاف طبیعی استفاده میکنند که طبیعتا قیمت تمام شده بیشتری خواهد داشت اما چون قشر مشتریان خود را دارند این کار برای آنها به صرفه است. هوشنگ در پاسخ به این سوال که ویژگیهای یک لباس ایرانی- اسلامی را در چه میبینید، گفت: بته جقه و طرحهایی از این دست که
در ایران باستان نیز رایج بوده، بخشی از هویت اسلامی ایرانی ما را در بر دارند. اما طرحی وجود ندارد که بتوانیم بگوییم صرفا دارای همه این ویژگیها است. البته من فکر نمیکنم که در حوزه لباس چیز خاصی وجود داشته باشد که تا امروز کار نشده و یا به بازار نیامده باشد. وی در مورد اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: نمایشگاه جریانی بود که با استقبال مناسب مردم همراه شد. ضمن اینکه این فضا سبب شد که طراحان در یک محیط مناسب و تخصصی دور هم جمع شوند و ایدههای تازه به این وسیله شکل گیرد. البته چون اینگونه نمایشگاهها حرکت تازهای است نباید انتظارات بالا باشد اما در صورت تداوم اینگونه حرکتهای فرهنگی قطعا میتوان شاهد موج خوبی در حوزه پوشاک بود که فکر میکنم راه اندازی بنیاد ملی مد ولباس نوید خوبی در راستای ادامه طرحهای فرهنگی باشد. انتهای پیام/۶۱
کد خبر:
10380
در گفتگو با هنرآنلاین مطرح شد
احمد هوشنگ: بنیاد مد و لباس میتواند ایده آفرین باشد
یک طراح و تولیدکننده لباس گفت: نمایشگاه مد ولباس حرکت خوبی بود که توانست برای اولین بار طراحان و فعالان این حوزه را در کنار یکدیگر جمع کند با حضور بنیاد ملی مد و لباس این اتفاق میتواند به تولید ایدههای تازهای بیانجامد.