به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چهارمین روز این جشنواره نیز با رویدادهای مختلفی همراه بود. این اخبار عبارتند از:

پرستو گلستانی:در تئاتر دنیا، تکنیک حرکت حرف اول را می‌زند

بیشتر هنرمندان فکر می‌کنند نمایش یعنی فقط داشتن دیالوگ درصورتیکه در تئاتر دنیا تکنیک و حرکت حرف اول را می‌زند.

پرستو گلستانی بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: خیلی از هنرمندان ما امکان رفتن به خارج ازکشور را ندارند به همین دلیل نمی‌توانند آثار نمایشی بین‌المللی را ببینند اما جشنواره این فرصت را فراهم می‌سازد تا هنرمندان در کشور خودشان آثار برگزیده را ببینند.

این بازیگر که روز چهارم بهمن به تماشای نمایش «سار» از کشور ترکیه در تالار سایه تئاتر شهر نشست، افزود: ممکن است بسیاری از هنرمندان این گونه از نمایش‌ها را که هیچ دیالوگی ندارد،نپسندند زیرا همه فکرشان این است که اثر نمایشی باید دیالوگ داشته باشد.در صورتیکه در تئاتر دنیا تکنیک و حرکت، حرف اول را می‌زند.

کارگردان "سیرک سیار" درباره جشنواره و روند برگزاری آن مطرح کرد: برگزاری هر جشنواره به خودی خود اتفاق خوبی محسوب می‌شود که جشنواره تئاتر فجر هم از آن جدا نیست . بخصوص گروه‌های مختلفی که از سراسر کشور دور هم جمع می‌شوند تا شیوه‌های جدیدی را به یکدیگر ارایه بدهند.

گلستانی با اشاره به رویکرد جشنواره در بخش مرور افزود: منخیلیمخالفایننگاه نیستمچراکه این عمل باعث می‌شود جشنواره ما با شتاب‌زدگی مواجه نشود و از طرفی آثار تولیدی نمایش هم به خاطر شرکت در جشنواره تئاتر فجر و رقابت برای انتخاب شدن بیشترشود.

حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در جشنواره تئاتر فجر

رسول حق شناس کارگردان تئاتر سه نمایش را با حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در این دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کند.

این کارگردان تئاتر که سال‌هاست نمایش‌هایی را با حضور معلولان ذهنی و مبتلایان به سندروم داون اجرا می کند، در این دوره از جشنواره نیز با حضور همین افراد، نمایش صحنه‌ای "ننه ماهی ـ چترهای سپید" و نمایش خیابانی "افسانه دشت بی باران" را اجرا می‌کند.

حق شناس، درباره تاثیر اجرای نمایش بر توان خواهان سندروم داون و معلولان ذهنی گفت: زمانی اجرای این آثار، تاثیرات مثبتی را به همراه می‌آورد که برای مخاطب عادی اجرا شود تا آنها هم به توانایی این افراد پی ببرند.

وی افزود: درواقع با اجرای این آثار نمایشی می‌خواهیم نگاه ترحم‌آمیز مردم را تبدیل به احترام و ترس خانواده‌ها را به اعتماد تبدیل کنیم چرا که بسیاری از مردم فکر می‌کنند این افراد شخصیت‌های پرخاشگری دارند. درصورتیکه این طور نیست.

حق‌ شناس با بیان اینکه چند سالی برای حضور در جشنواره منتظر شده است، بیان کرد: هربار که به دبیرهای سال گذشته جشنواره تئاتر فجر مراجعه

می‌کردیم، آنها برای حضور این هنرمندان ممانعت می‌کردند. به همین دلیل برای حضورمان در جشنواره چند سالی فاصله ایجاد شد.

وی درباره تاثیرات اجرای نمایش این آثار برای خود اشخاص سندروم داون و معلولان ذهنی توضیح داد: خانواده‌هایی بودند که با تماشای این آثار به

توانایی‌های فرزندان خود که دچار این مشکل هستند، بیشتر اعتماد کردند و فاصله میان‌شان از بین رفته است.

حق‌شناس به برگزاری چند کارگاه‌ آموزشی در کنار اجرای این نمایش‌ها اشاره کرد و افزود : در این حین کارگاه‌هایی را برپا کرده‌ایم که با دو موضوع «مانیفست تئاتردرمانی و قوانین تئاتردرمانی بایدها و نبایدها» برگزار می‌شود.

گفتنی است اجرای اول نمایش خیابانی "افسانه دشت بی باران" 4 بهمن انجام شد. این نمایش 8 بهمن ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر اجرا دارد.

همین نمایش 11 بهمن نیز ساعت 18:30 در فضای باز تئاتر شهر اجرای دیگر خواهد داشت.

همچنین نمایش "ننه ماهی ـ چترهای سپید" روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه 8، 9 و 10 بهمن ماه در تماشاخانه استاد مشایخی به صحنه می‌رود. این نمایش در تاریخ‌های یاد شده راس ساعت 18 و به مدت 25 دقیقه اجرا دارد.

مشکلات یک پسر جوان در نمایش "دا" روایت می‌شود

نمایش "دا" با نگاهی به مشکلات یک پسر جوان در روستا در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

متن این نمایش نوشته مشترک  محمدرضاطاهری و فاطمه رضائی است و با کارگردانی زهرا تنوری به عنوان نمایشی از فسا اجرا می‌شود.

این نمایش که کاری از گروه "اتود" است، با بازی جلال‌الدین نصری نوبندگانی، محمدبیژنی‌نسب، زهراکارگر، سحرکدیور به صحنه می رود. .زهرا تنوری کارگردان این نمایش معتقد است :از آنجاکه در دانشگاه‌ها بیشتر به مجث عملی تئاتر و نمایش می‌پردازیم، جشنواره فجر فرصتی برای به دست آوردن تجربه‌های حرفه‌ای برای جوانان فعال تئاتر فراهم می‌سازد.

وی در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد : جشنواره تئاتر فجر فرصتی را فراهم می‌سازد تا دانش‌آموختگان  فعال  تئاتر به  یک فضای تجربی حرفه‌ای دست پیدا کنند.

تنوری افزود : جشنواره این فرصت را به ما می‌دهد تا در کنار پیشکسوتان این عرصه قرار بگیریم و آثارمان را در بزرگترین رویداد تئاتر شرکت دهیم.

اودرباره انگیزه خود از انتخاب این نمایش گفت : موضوع این اثر نمایشی ، درباره یک فرد ترنس  و مشکلات آن  است . از آنجاییکه تعداد این افراد در اطرافم بسیار شده و هیچ فکری به حال آنها نمی‌شود، سعی کردم با اجرای این اثر تاثیری در بهبود شرایط آنها داشته باشم.

زهرا تنوری با بیان اینکه "دا" یک اثر واقع گرایانه است،اضافه کرد : در فضای اجرا یک خانه عشایری به چشم می‌خورد که با چوب ساخته شده و نورهایی در همان خانه به کار برده شده است که سعی بر نشان دادن حال و هوای روستای "آب آسمانی" دارد.

نامهربانی انسان‌ها با کره زمین در جشنواره تئاتر فجر

نمایش "از بس که جان ندارد" با موضوع نامهربانی انسان‌ها با کره زمین به عنوان یکی از آثار بخش محیطی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.

نمایش "از بس که جان ندارد" به نویسندگی محمود ناظری وکارگردانی امیر امینی به عنوان کاری از گروه "خورتاب" در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر به اجرا می‌شود.بازیگران این نمایش آرزو علی پور ،امیر رجب پور ، صوفیا نادری ، ترنم لون امیز و کامیاب فلاحتی هستند.

امیر امینی کارگردان نمایش این نمایشبه روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: امسال رقابت خوبی در جشنواره تئاتر فجروجود دارد و بخش مرور نمایش‌ها نیز در بخش مسابقه و رقابتی قرار دارند.

به باور این کارگردان، این رقابت‌ها منجر به تلاش و ارائه کارهای بهتر می‌شود وقطعا تصویر خوبی به تماشاگران ارائه خواهد داد.

امینی افزود: یقینا امسال باخیل عظیم نمایش‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره، اجراهای زیباتری خواهیم داشت.

کارگردان نمایش "از بس که جان ندارد" بیان کرد:این نمایش به یکی از معضلات جامعه از جمله مشکلاتی که با سلامت انسان‌ها سرو کار دارد در محیط زیست می‌پردازد .

امینی درباره درون مایه این اثر نمایشی نیز توضیح داد: کره زمین بدون ما هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد ولی ما انسان‌ها جایی به غیر از کره زمین برای ادامه زندگی نداریم. همواره زمین مارا در آغوش خود گرفته است. با این همه رفتار بسیاری از ما منجربه این شده تا سکونت و ادامه حیات در زمین با مشکلات عدیده ای روبرو شود.

وی ابراز تاسف کرد: بسیاری از ما کره زمین را نابود کرده‌ایم و به آلودگی کشیده‌ایم.اگر زمین می‌توانست انسان‌ها را از از سیاره خود بیرون می‌کرد و این سوال برای ما ایجاد می‌شود آیا در کرات آسمانی دیگر جایی برای زندگی ما وجود دارد و اصلا مارا به آنجا راه می‌دهند یا خیر؟

"محمد جواد سجادی" کارگردان نمایش "زندگی من و موریس":بخش "به علاوه فجر" بهترین اتفاق جشنواره در دو سال اخیر است

کارگردان نمایش زندگی من و موریس، تغییرات صورت گرفته دو سال اخیر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر را سبب با نشاط شدن جشنواره دانست و از حضور بخش به علاوه تئاتر فجر به عنوان بهترین اتفاق جشنواره یاد کرد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از  امور ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه، محمد جواد سجادی کارگردان نمایش زندگی من و موریس که یکی از آثار برگزیده پنجمین جشنواره بازیگری سه نقطه بود و چندی پیش نیز در سالن خسرو شکیبایی این مجموعه هنری اجراهای عمومی خود را تجربه کرده بود درباره ارزیابی خود از جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت:

بی شک جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترین اتفاق تئاتری ایران و ویترین بزرگی از حضور  توامان استعداد های جوان و اساتید ممتاز این عرصه محسوب می شود، که حضور در این موقعیت مسلما برای گروه های جوان و تجربه گرا، همچنین چهره های جدید تئاتر و استعداد های جدید، بسیار آموزنده و تأثیر گذار است.

وی افزود: این جشنواره بستر بسیار مناسبی برای کارهای خلاقه و تجربه گرا با محوریت نوگرایی و جستجوی رهیافت تازه ای برای ارتباط با تماشاگر به عنوان مهمترین رکن تئاتر مدرن است. ضمن اینکه بررسی سیر تحول تئاتر در سده ی معاصر حکایت از این امر دارد که بهترین و مؤثرترین مسیر در اعتلای عرصه تئاتر تکیه بر تجربه گرایی، پیدایش زبانی نو و جوان گرایی است.

کارگردان زندگی من و موریس درباره حضور اثرش در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز گفت: یکی از بهترین اتفاقات جشنواره فجر در دو سال اخیر اضافه شدن بخش های متنوع از جمله بخش فجرپلاس به این جشنواره است.که این بخش و بخش های دیگر، زمینه ی بسیار مناسبی برای حضور گروه های جوان و کمتر شناخته شده در این اتفاق مهم تئاتری است و جشنواره ی تئاتر فجر را از حالت انحصارطلبانه ی پیشین خود خارج می سازد. و ابراز امیدواری کرد تا در دوره های بعدی جشنواره نیز این بخش حضور گسترده و جدی تری داشته باشد.

اضافه می شود: نمایش زندگی من و موریس، دو اجرای خود در بخش به علاوه فجر جشنواره را  روزهای سه شنبه و چهارشنبه پنجم و ششم بهمن ساعت 18 در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه تجربه می کند.

تخفیف 30 درصدی خرید بلیت های جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان

دانشجویان رشته های مختلف برای تماشای نمایش های شرکت کننده در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجردر تماشاخانه سه نقطه، می توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف 30 درصدی خرید بلیت های این رخداد تئاتری استفاده کنند.

بنا بر تصمیم مدیریت این مرکز هنری و آموزشی با هدف تسهیل شرایط برای دیدار از نمایش های حاضر در بخش به علاوه تئاتر فجر که در دو سالن خسرو شکیبایی و رکن الدین خسروی همه روزه تا پایان سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه می روند دانشجویان همه رشته ها و مقاطع تحصیلی  که در روزهای پیش فروش بلیت های جشنواره موفق به تهیه بلیت های مورد نظر خود نشده اند، با مراجعه حضوری به تماشاخانه سه نقطه و ارائه کارت دانشجویی معتبر می توانند نسبت به خرید و رزرو بلیت های نمایش های مورد نظر خود با 30 درصد تخفیف اقدام کنند.

بر پایه این گزارش تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه، در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای 10 نمایش و برگزاری دو پنل تخصصی تئاتر حضور فعال و گسترده ای را در بخش به علاوه فجر این رخداد بزرگ تئاتری کشور داشته است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو بلیت های مورد نظر خود می توانند با شماره تلفن های : 88952440 و 88952392 تماس حاصل کرده و یا به محل تماشاخانه واقع در میدان ولی عصر - بلوار کشاورز - بعد از خیابان فلسطین - خیابان کبکانیان - نبش کوچه مرتضی زاده - پلاک 10و12. مراجعه کنند.

دو نمایش جدید در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سه نقطه به روی صحنه می روند

دو نمایش زندگی من و موریس نوشته فاطمه کاظمی و کارگردانی محمد جواد سجادی و شک نوشته جان پاتریک شنلی و رضا دشتکی در پنجمین روز سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن های خسرو شکیبایی و رکن الدین خسروی تماشاخانهخ سه نقطه روی صحنه می روند.

 نمایش زندگی من و موریس که یکی از آثار برگزیده پنجمین جشنواره بازیگری سه نقطه بود، راجع به زندگی زنی است که پس از خودکشی نامزدش دچار روان پریشی شده است. او در اتاقی در تیمارستان بستری است و هر روز بنا به عادت تصمیم به خودکشی می گیرد و در جریان این تصمیم زندگی خود را روایت می کند. عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده: فاطمه کاظمی،کارگردان: محمد جواد سجادی،بازیگر: فاطمه کاظمی، تهیه کننده: تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه، دستیار کارگردان: راضیه فاضلی، منشی صحنه: شهلا رحیمی،اجرای نور: ابوالفضل صفوی،اجرای دکور و صحنه: عرفان آیتی. این نمایش در دواجرای ساعت 18 روزهای سه شنبه پنجم و چهارشنبه ششم بهمن ماه در سالن خسروشکیبایی سه نقطه به روی صحنه می رود و علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت های این نمایش از طریق لینک: http://www.tiwall.com/store/zendegiyemanomoris2 و یا تماس با شماره تلفن 88952440 برای تماشای این نمایش اقدام کنند.

بر پایه این گزارش نمایش شک نوشته جان پاتریک شنلی و کارگردانی رضا دشتکی نیز اثر دیگری است که در بخش به علاوه فجر جشنواره سی و پنجم و در روزهای سه شنبه پنجم و شنبه نهم بهمن ماه به روی صحنه می رود. داستان این نمایش درباره  یک مدرسه ی کاتولیک در نیویورک، است که خواهر الویشس، مدیر مدرسه، از طریق خواهر جیمز یکی‌ از معلمین کلاس هشتم، از رابطه نامتعارف پدر فلین با یکی‌ از بچه‌ها باخبر شده و برای پی‌ بردن به حقیقت دست به کار می شود. عوامل این نمایش نیز عبارتند از: نویسنده: جان پاتریک شنلی، مترجم: آزاده شاهمیری، کارگردان: رضا دشتکی، بازیگران: (به ترتیب ورود) نوش آفرین طوسی، رضا دشتکی، شیما حکیم پور، دستیار کارگردان: رسول فاتحی، طراح پوستر: حمید فراهانی، طراح لباس: شهرزاد مظاهری، دوخت لباس: زهرا بهرامی، مشاور کارگردان: صالح علوی‌زاده، ساخت تیزر: مجید میرجمالی، ساخت دکور: سهیل شهلاوند، مدیر اجرایی صحنه: کسری محمدی، عکاس: هاله بختیاری، طراح گریم: فرزانه محمدی. نمایش شک ساعت 19 روزهای سه شنبه پنجم و شنبه نهم بهمن در سالن رکن الدین خسروی اجرا می شود و علاقه مندان می توانند از طریق تماس تلفنی با شماره 88952440 و همچنین مراجعه به لینک خرید اینترنتی http://www.tiwall.com/store/vaghtiyaghinnadarid2 بلیت های این نمایش را تهیه کنند.