سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گلن گری گلن راس" نوشته دیوید ممت به کارگردانی فرید رحمتی و ترجمه امید روشن ضمیر از 7 آبان ماه ساعت 17 در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است. در این اثر نمایشی که نخستین تجربه کارگردانی رحمتی است آرمین مهدیلو، امین رقیب دوست، سپهر طهرانچی، فرید رحمتی، مهیار اسلامی، دانیال محسنی و علی اشمند به ایفای نقش می‌پردازند.

فرید رحمتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نمایشی از دیوید ممت گفت: آموزش بازیگری را سال 89 در آموزشگاه استاد سمندریان گذرانده‌ام. در آن زمان این نمایشنامه را با همین بازیگران در حد اتود برای استاد سمندریان اجرا کردیم. او گفت می‎توانید این نمایش را برای عموم اجرا کنید و من نیز حمایت‌تان خواهم کرد. متاسفانه تاکنون شرایط اجرای این اثر محقق نشد و استاد نیز اکنون میان ما نیستند.

وی ضمن اشاره به اینکه ایده اجرای نمایش "گلن گری گلن راس" از گفت‌وگو با استاد حمید سمندریان شکل گرفت، عنوان کرد: این اثر نمایشی نخستین اثری است که کارگردانی کرده‌ام و سومین تجربه گروه تئاتر ریما است.

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه تعدادی از متون نمایشی ابر نمایشنامه هستند، خاطرنشان کرد: برخی متون نمایشی همچون این نمایشنامه، همه مرزها را می‌شکنند و متعلق به زمان و تاریخ خاصی نیستند. این اثر از جمله آثاری است که اگر صد سال دیگر نیز اجرا شود، با خود حرف‌ها و پیام‌هایی دارد و محدود به زمان و مکان مشخصی نیست.

رحمتی مضمون و موضوع "گلن گری و گلن راس" را اینگونه شرح دارد و گفت: این اثر نمایشی نقد نظام سرمایه‌داری است چرا که این نظام، طبقه متوسط جامعه را از بین می‌برد و پولدارها را غنی‌تر و فقرا را بی‌پول‌تر می‌کند و باعث فقر، دزدی، کلاه‌برداری و رشوه خواهد شد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: در این نمایش خواهیم دید که در صورتی‌که تجارت در جامعه‌ای روال درستی نداشته باشد جامعه به فساد خواهد رسید و هیولای درونی چون فقر در آن به وجود خواهد آمد. در این اثر نمایشی میچ و موری روسای دفتر مشاور املاکی در شیکاگو برای کسب در آمد بیشتر دست به ترفند زیرکانه‌ای می‌زنند، یک رقابت بین فروشندگان طراحی ‌می‌کنند که نفر اول ماشین شیکی برنده می‌شود و دو نفر شکست خورده اخراج خواهند شد و...

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش اظهار داشت: شیوه اجرایی کاملا وفادار به نمایشنامه دیوید ممت است. او نویسنده‌ای دیالوگ نگار است که دیالوگ‌هایش ریتم خاصی دارد  که مخصوص خودش است و به آن دیالوگ‌های ممتی گفته می‌شود. از این رو در صورتی‌که در اجرای آثار این نویسنده ریتم دیالوگ‌ها رعایت نشود، نمایش بر هم خواهد خورد.

فرید رحمتی مدت تمرین به منظور اجرای این نمایش را 8 ماه عنوان کرد و یادآور شد: تمرین‌های این نمایش به شکلی بود که شخصیت‌ها روانشناسی و لایه‌های پنهان کاراکترها برای تماشاگر ملموس شود. نمایشنامه در ابتدا و صحنه اول ساکن و ایستا است و در صورتی‌که شخصیت‌ها به درستی معرفی نشوند، اجرای اثر با شکست روبرو خواهد شد. "گلن گری گلن راس" اجرایی رئال و کلاسیک با وفاداری به متن دارد.

وی درباره طراحی صحنه نمایش متذکر شد: در نمایشنامه دیوید ممت صحنه اول در رستوران آغاز می‌شود اما ما برای اینکه فضاسازی کنیم و میزانسن داشته باشیم در طراحی صحنه‌های این نمایش فضاهایی چون دفتر کار، خانه و کافه را در نظر گرفتیم. از نور نیز در جهت تقویت صحنه‌ها استفاده کرده‌ایم و با طراحی نور بر آن شدیم تا حس را به تماشاگر منتقل کنیم.

رحمتی درباره انتخاب تماشاخانه پایتخت به منظور اجرای این اثر نمایشی گفت: در ابتدا که تمرینات نمایش را آغاز کردیم با تعدادی از سالن‌های دولتی مذاکراتی برای اجرای این نمایش داشتم که متاسفانه با توجه به اینکه گروه‌های جوان جدی گرفته نمی‌شوند و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند شرایط اجرا در آن تالارها محقق نشد.

وی همچنین در پایان اظهار داشت: تماشاخانه پایتخت سالن خصوصی با امکاناتی خوب است که مناسب فضای این نمایش است. سعی کردیم بودجه این اثر را فراهم کنیم و برای اجرای آن 2- 3 سال منتظر تعیین زمان تماشاخانه‌های دولتی نباشیم.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح گریم: محمد محمدی، اجرای گریم: مریم موسوی، دستیار کارگردان: ارمین مهدیلو، دستیار دوم کارگردان و برنامه‌ریز : مهرناز آژند، طراح صحنه:  دانیال محسنی، ساخت دکور : دانیال گیلانپور، آهنگساز:  امید هاشمی، طراح نور:  علیرضا بهبهانی، اجرای نور و موسیقی:  مرتضی ملک جاری، طراح لباس:  پریسا صحبتی، طراح پوستر و بروشور:  امین دایی، ساخت تیزر:  علی فیروز جنگ، مهیار ماندگار و میلاد فداکار، عکاس:  امین دایی، ستایش دولتشاهی و میلاد بهشتی، روابط عمومی:  ستایش دولتشاهی و میلاد بهشتی و تبلیغات مجازی  گروه هنری پژواک.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 3 آذر ماه با مدت زمان یک ساعت و بیست دقیقه در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.