سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه سرو خراسان به سرپرستی عزیز تنها روز شنبه 26 بهمن در اولین سئانس اجراهای جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره به صحنه رفت و موسیقی‌ مقامی منطقه خود را به نمایش گذاشت.

"یار جانی"، "هانی هانی"، "نصرو"، "بابا گل افروز"، "ذکر ثانی"، "چاربیتی خوانی"، "ای یار من" قطعاتی بودند که توسط این گروه اجرا شدند. تمام قطعات توسط عزیز تنها آهنگسازی و تنظیم شده‌اند.

عبدالله امینی، امین امینی، یاسمین تنها، نازنین تنها، کیان واحدی، آرمان واحدی،محمد میردادپور و پریا واحدی اعضای گروه سرو خراسان بودند.

این گروه فعالیت خود را از سال 1386 در خراسان جنوبی آغاز کرد و در فستیوال‌های داخلی و خارجی ازجمله اکسپوی 2010 شانگهای چین اجرا داشته است.

اجرای گروه موسیقی فولکلور کرمانجی ژیار

در بخش دوم از نخستین سئانس سومین روز جشنواره، گروه موسیقی فولکلور کرمانجی ژیار که نماینده اقوام کرمانج خراسان شمالی شهرستان بجنورد هستند با لباس‌های محلی اقوام خود به صحنه رفتند.

حسین غلامی، نوید نجاتی، تورج نراقی، علی‌اکبر فتحی، حمید گریوانی، بهنام ایزدی، جواد ساعدی، آزاد چشم‌ارم، لیلا انبارلو، فرزاد حاتمی، اعضای گروه ژیار بودند که به سرپرستی ارشک زعفرانی و مجید کلابی به صحنه رفتند.

 "شوان"، "لاریک"، "شاسیار"، "الله مزار"، "سردار عوض خان"، پنج قطعه موسیقی فولک شمال خراسان بود که گروه ژیار برای مخاطبان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.

مجید کلابی سرپرست گروه در انتهای اجرا گفت: این اولین بار است که ما در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌ایم. مسائل بسیاری پشت پرده هست که برای همه ما هنرمندان وجود دارد، مثل نبود جای تمرین و وقتی ذهنی درگیر این مسائل باشد، شاید انرژی چندانی برای کار باقی نگذارد با این حال ما سعی کردیم کارمان را ادامه دهیم و اعضای گروه در این زمینه همراه بوده‌اند.

این گروه فعالیت خود را از سال 89 شروع کرد و ژیار اسمی که برای تیم خود انتخاب کرده‌اند به معنی فرهنگ و تمدن است. این گروه سال 2019 در فستیوال بین‌المللی موسیقی و رقص فولکلور در ارمنستان حضور داشت و از نگاه تماشاگران گروه برتر شناخته شد. ژیار در 2018 نیز با همکاری گروه رقص کرمانجی "جیران" در فستیوال بین‌المللی موسیقی و رقص فولکلور در ترکیه شرکت کرد.

کنسرتی مبتنی بر سنتور و نفسِ حبس شده تماشاگران در سینه

در سئانس دوم از سومین شب جشنواره موسیقی فجر، گروه‌های "تآی" و "دوئو تآی" که اجرایشان مبتنی بر ساز سنتور است، در تالار سوره حوزه هنری به صحنه رفتند. اجرای این دو گروه به‌قدری باب میل تماشاگران قرار گرفته بود که نفس آن‌ها در طول اجرا حبس شده بود و در سکوت کامل کنسرت را دنبال کردند.

بخش اول سئانس دوم به اجرای ساز سنتور توسط امیرحسین رئوفی و حمید فروزان از گروه دوئو تآی گذشت. این گروه را امیرحسین رئوفی (کارشناس ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی) و حمید فروزان (کارشناس ارشد موسیقی‌شناسی) در سال 89 در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران تشکیل دادند.

"تب و تاب"، "سفر"، "پژواک"، "سوز و گداز"، "نغمه دران"، "ستر سنتور" و "تا منتهای عشق" قطعاتی بود که این گروه دو نفری اجرا کردند.

دوئو تآی فعالیتش را با اجراهای دانشجویی در دانشکده موسیقی شروع کرد و نخستین پروژه آن اجرای دونوازی "فانوس" اثر زنده‌یاد فرامرز پایور بود. در سال 1393 به پیشنهاد استاد اردوان کامکار اولین اثر دوئو تآی در شیوه سنتورنوازی معاصر به‌صورت گروهی ساخته و تنظیم شد و پس از آن دو اثر از همین هنرمند نیز بازتنظیم و به همراه چند قطعه دیگر در کنسرت‌های مختلف اجرا شد.

در بخش دوم گروه پنج نفری تآی به صحنه آمدند که اجرای آن‌ها نیز مبتنی بر ساز سنتور است. امیرحسین رئوفی، حمید فروزان، کاوان کریمی، ماهان ببری اعضای این گروه هستند که به خوانندگی علیرضا برنجیان روی صحنه تالار سوره رفتند.

"شامگاه سرد"، "بازگشت"، "سوت و کور از شب"، "در غبار غم"، "غم با طبیبان" و "پای در زنجیر" از جمله قطعاتی بودند که این گروه اجرا کردند.

گروه تآی در سال 1389 در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران توسط امیرحسین رئوفی، حمید فروزان و پدرام جوادزاده تشکیل شد. این گروه مسیر خود را با تجربه سه سنتور سل کوک آغاز کرد و پس از سنجش تمامی گستره‌های صوتی ساز سنتور و آزمون و خطای بسیار به ترکیب‌بندی دو ساز سل کوک و یک سنتور باس رسید.

نخستین تجربه جدی تریو تآی بازتنظیم قطعه "نی نوا" اثر استاد حسین علیزاده بود که در سال 1392 در تالار فارابیِ دانشگاه هنر تهران به روی صحنه رفت. در ادامه بنا بر مصالح موسیقایی جدید، سازهای کوبه‌ای و آواز نیز به اعضای اصلی این گروه اضافه شدند. تآی به معنی نغمه است.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا پنجشنبه اول اسفند در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. در این مدت 82 گروه در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، ‌کودک و نوجوان با 92 اجرا روی صحنه می‌روند.