سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هرچند به دلیل برخی رویکردهای غیر کارشناسانه، بسیاری از دانش‌آموزان از نعمت آموزش هنر در مدارس محروم بوده و هستند اما به نظر می‌رسد توسعه آموزش آنلاین به‌واسطه شیوع ویروس کرونا بر کاستی‌های پیشین دامن زده و ازاین‌رو لازم است به‌شدت از این جریان مهم فکری و فرهنگی حفاظت کرد.

بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس و از طریق دروسی همچون هنر و حرفه‌وفن با دوخت‌های سنتی و طریقه طراحی و ساخت انواع صنایع‌دستی آشنا می‌شوند که همین اندازه می‌تواند زمینه لازم به‌منظور رشد قابلیت تفکر و عمل خلاقانه، تربیت حواس، درک ارزش‌ها، درک فرهنگ‌های مختلف و تغییرات فرهنگی و تقویت مهارت‌های ادراکی و فیزیکی را فراهم آورد.

از سوی دیگر آموزش هنر باید بر شکوفایی تفکر خلاقانه متمرکز باشد تا بتواند به دانش‌آموزان در یادگیری سایر دروس و مهارت‌های زندگی کمک کند.

با استناد به گفتگویی در خبرگزاری شبستان طی سال گذشته و مدتی پیش از شیوع ویروس کرونا و توسعه آموزش مجازی به دانش‌آموزان، وحید شیخی یگانه از مربیان آموزش هنر به کودکان در اینباره معتقد است: "به‌طورکلی سیستم خاصی که معلمان موظف به پیاده کردن آن در کلاس باشند، برای آموزش هنر وجود ندارد؛ درواقع هر معلمی بنا به توانایی‌های خود و استعداد و توانایی دانش آموزان سیستم آموزش هنر را در یک کلاس پیاده می‌کند کما اینکه ممکن است سیستم آموزش در یک کلاس با کلاس دیگر برای یک معلم متفاوت باشد، اما آنچه رایج است دادن وسایل به دانش آموزان و مشاهده عملکرد آن‌ها برای طراحی یا کارهای دیگر بنا به آنچه آموزش داده شده است. یعنی دانش‌آموز موظف است آنچه معلم طراحی کرده است را روی کاغذ پیاده کند، ازاین‌جهت شاید سیستم آموزش ما همانند غربی‌ها باشد تا شرقی‌ها. مسلماً با همین سیستم آموزشی که به آن اشاره کردم بازهم می‌توان شاهد خلاقیت دانش آموزان بود چون‌که برخی از دانش آموزان ذاتاً خلاق هستند و نوع آموزش معلم را با گونه‌ای دیگر پیاده می‌کنند که معمولاً می‌تواند توجه معلم را برای نوعی نگاه دیگر در بربگیرد."

حال‌آنکه پس از شیوع ویروس کرونا، شاید بتوان هشدارها و نقدهای جدی‌تری به وضعیت موجود در زمینه مورد بحث وارد کرد.

به‌هرروی در تبیین و تأکید هر چه بیشتر لزوم توجه به امر آموزش هنر در مدارس باید گفت هر یک از هنرها، مهارت‌های خاصی را به دانش‌آموزان می‌آموزد و راه تازه‌ای برای یادگیری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد درنتیجه ارائه راهکارهایی برای ایجاد مخاطبان مطلع و خوش‌ذوق و ایجاد آمادگی برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند هنر را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنند، ازجمله مزایای توجه هر چه بیشتر به این عرصه در نظام آموزش‌ و پرورش کشور است.