سرویس سینمایی هنرآنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا روز جمعه با امضای دستوری ورود پناهجویان به آمریکا را برای 120 روز به حالت تعلیق درآورد و موقتا بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا را ممنوع کرد.

روز گذشته گزارش‌های منتشر شد که برابر با این دستور، احتمالا اصغر فرهادی کارگردان ایرانی و یکی از نامزدهای جوایز اسکار امسال نمی‌تواند وارد آمریکا شود و در مراسم اعطای جوایز شرکت کند.

به گزارش ورایتی، یک سخنگوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بامداد یکشنبه به وقت ایران در واکنش‌ به این گزارش‌ها بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: "آکادمی، صرف نظر از تفاوت‌های ملی، قومی یا مذهبی، دستاوردهای هنر فیلمسازی را که در جستجوی عبور از مرزها و صحبت کردن با تماشاگران در سراسر دنیا است، تجلیل می‌کند. ما به عنوان حامی فیلمسازان – و حقوق همه انسان‌ها – در سراسر جهان، بسیار نگران هستیم که اصغر فرهادی، کارگردان فیلم برنده اسکار "جدایی نادر از سیمین" از ایران، به همراه بازیگران و عوامل فیلم "فروشنده" که امسال نامزد اسکار شده است، به خاطر مذهب یا کشورشان از ورود به کشور منع شوند."   

ترانه علیدوستی ستاره فیلم فرهادی روز پنجشنبه در توئیتر با نژادپرستانه خواندن اقدام ترامپ اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند.

"فروشنده" اولین بار ماه مه گذشته در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی شد.

این فیلم به زندگی زن و شوهری می‌پردازد که در حال بازی در نمایش "مرگ فروشنده" نوشته آرتور میلر با بحران روبرو می‌شوند. بابک کریمی، فرید سجادی‌حسینی و مینا ساداتی از دیگر بازیگران "فروشنده" هستند که از جمعه به طور محدود در آمریکا اکران شده است.

"فروشنده" در حالی در فهرست پنج نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان قرار دارد که فرهادی پیش از این با فیلم "جدایی نادر از سیمین" برای اولین‌ بار سینمای ایران را صاحب اسکار کرد. فیلم‌های "گذشته" و "درباره الی" نیز از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شدند، اما نامزد نشدند.

هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.