سرویس سینمایی هنرآنلاین: ارمنستان با فیلم "زمین‌لرزه" (Earthquake) به کارگردانی ساریک آندراسیان کارگردان ارمنی مقیم روسیه در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال شرکت می‌کند.

این فیلم درباره زمین‌لرزه دسامبر 1988 در شهر اسپیتاک در شمال ارمنستان است. داستان در لنیناکان روی می‌دهد و درباره کنستانتین برژنوی، مرد 50 ساله روسی و رابرت ملکونیان یک آمریکایی 28 ساله است که برای نجات بازماندگان وارد عمل می‌شوند.


"زمین‌لرزه"

آندراسیان فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده "زمین‌لرزه" هم هست که ماه دسامبر در روسیه و ارمنستان اکران می‌شود.


"خاطرات راننده قطار"

صربستان با ملودرام "خاطرات راننده قطار" (Train Driver's Diary) به کارگردانی میلوسا رادوویکا در اسکار شرکت می‌کند. فیلم درباره ایلیا یک راننده قطار است که در دوران کاری خود با قطار 28 نفر را کشته و از این جهت بدنام است. سیما فرزندخوانده ایلیا خود را آماده می‌کند که کار پدرش را ادامه بدهد. ماه‌ها می‌گذرد و سیما همچنان با قطار از روی کسی رد نشده است. اینجاست که ایلیا دیگر نمی‌تواند استرس را تحمل کند و وقتی می‌بیند چاره دیگری ندارد تصمیم می‌گیرد خودش روی ریل بخوابد و...


"گل حلب"

"گل حلب" (The Flower of Aleppo) به کارگردانی رضا الباهی نیز به نمایندگی از تونس به آکادمی معرفی شد. این فیلم داستان مادری است که حاضر نیست واقعیت جدید دنیای عرب را بپذیرد و برای برگرداندن پسرش که عضو داعش شده است، راهی سرزمین‌های تحت اشغال این گروه تروریستی می‌شود.

تریلر جنایی "توقفگاه" (Port of Call) به کارگردانی فیلیپ یانگ نماینده هنگ کنگ در اسکار خواهد بود. این فیلم از روی یک پرونده واقعی جنایی مرتبط با قتل دختری 16 ساله در هنگ کنگ در سال 2008 ساخته شده است. "توقفگاه" سال گذشته فیلم اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی هنگ کنگ بود و از دسامبر 2015 در سینماهای این کشور اکران شد.


"توقفگاه"

فیلم در جشنواره هنگ کنگ برنده شش جایزه شامل بهترین فیلمنامه و تمام جوایز بخش بازیگری (آرون کوک، جسی لی، مایکل نینگ، آلن جین و مایکل نینگ) شد. "توقفگاه" در پنجاه و دومین دوره جوایز اسب طلایی هم جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل (مایکل نینگ) را گرفت و در دهمین دوره جوایز فیلم آسیا جایزه بهترین تدوینگر را برد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، سوم اکتبر 2016 (12 مهر) است. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.