سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال در بخش مسابقه بین‌الملل 21 فیلم برای دریافت جایزه شیر طلای جشنواره ونیز رقابت می‌کنند که "کوچک کردن" فیلم افتتاحیه جشنواره یکی از آن‌هاست.  

تازه‌ترین ساخته الکساندر پین کارگردان آمریکایی 22 دسامبر (اول دی) در فصل جوایز سینمایی در آمریکای شمالی روی پرده می‌رود و انتخاب آن به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز می‌تواند شانس موفقیت در جوایز اسکار امسال را بیشتر کند.

کمدی سیاه "کوچک کردن" درباره مردی با بازی مت دیمن در آینده نه چندان دور است که به این فکر می‌کند اگر اندازه بدن خودش را کوچک کند، زندگی‌اش چگونه خواهد شد. لورا درن، کرستن ویگ، کریستوف والتس و جیسن سودکیس دیگر بازیگران این فیلم هستند.

جشنواره ونیز در سال‌های اخیر سکوی پرتاب رقبای فصل جوایز سینمایی بوده است. سال گذشته "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده رفت و بعداً نامزد 14 جایزه اسکار شد. همچنین در پنج سال گذشته دو برنده اسکار بهترین فیلم – "بردمن" در 2014 و "جاذبه" در 2013 – فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز بوده‌اند.

"Suburbicon" به کارگردانی جرج کلونی، "مادر!" تازه‌ترین ساخته دارن آرونوفسکی و "شکل آب" ساخته گی‌یرمو دل تورو، از دیگر رقبای آمریکایی جایزه شیر طلای در بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز هستند. هر سه فیلم اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده می‌روند و سپس در جشنواره تورنتو به نمایش درمی‌آیند.

"Suburbicon" با بازی مت دیمن، جولین مور، جاش برولین و اسکار آیزاک، درباره خانواده‌ای به ظاهر بی‌نقص در حومه شهر است که وقتی یک سرقت از خانه اشتباه از کنترل خارج می‌شود، گرفتار مارپیچی از خیانت، زنا و حق‌السکوت می‌شوند. فیلمنامه این کمدی سیاه را برادران کوئن نوشته‌اند.

جنیفر لارنس، خاویر باردم، میشل فایفر، دونال گلیسن، اد هریس و کریستن ویگ در فیلم ترسناک "مادر!" بازی می‌کنند که آرونوفسکی از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش کارگردانی کرده است. داستان درمورد یک زوج است که وقتی مهمانان ناخواسته به خانه می‌آیند و زندگی آرام آن‌ها را به هم می‌ریزند، ارتباطشان مورد آزمون قرار می‌گیرد. داستان فیلم فانتری "شکل آب" در دوران جنگ سرد روی می‌دهد.

"مکتوب، عشق من" به کارگردانی عبدالطیف کشیش یکی دیگر از فیلم‌های مطرح این دوره جشنواره ونیز است. داستان فیلم در دهه 1980 روی می‌دهد و درباره یک فیلمنامه‌نویس جوان است که برای تعطیلات تابستانی به شهر مدیترانه‌ای زادگاه خود بازمی‌گردد و با ماجراهایی روبرو می‌شود. کشیش سه سال پیش با فیلم "آبی گرم‌ترین رنگ است" برنده جایزه نخل طلای کن شد.

مارتین مک‌دونا ("در بروژ") با تریلر سیاه "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" شانس خود را امتحان می‌کند. فرانسیس مکدورمند در این فیلم نقش مادری میانسال و بدخلق را بازی می‌کند که بعد از این که دخترش به قتل می‌رسد، بی آن که قاتل رد پایی از خود به جا گذاشته باشد، رئیس پلیس شهری کوچک با بازی وودی هارلسن را به چالش می‌کشد. "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" نیز بعد از نمایش در ونیز در جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شود.

"لین آن پیت" تازه‌ترین ساخته اندرو های فیلمساز بریتانیایی دیگر فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است.  چارلی پلامر بازیگر نوظهور آمریکایی در این فیلم که داستانش در ایالت اورگن روی می‌دهد، نقش نوجوانی 15 ساله را بازی می‌کند در تابستان پیش یک تربیت‌کننده اسب (استیو بوسمی) که از دنیا زده شده است، مشغول کار می‌شود. در این بین تنها همراه او یک اسب مسابقه دزدی به نام لین آن پیت است. کلویی سوینی، استیو زان و تراویس فیمل از دیگر بازیگران "لین آن پیت" هستند.

های کارگردان فیلم تحسین‌شده "45 سال" است که در جشنواره برلین جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را برد.

پل شریدر با "فرست ریفورمد" ("اولین اصلاح‌شده") در این بخش حضور دارد. ایتن هاوک در این فیلم نقش کشیش کلیسایی به نام فرست ریفورمد را بازی می‌کند که قبلا در ارتش کار می‌کرده و اکنون سوگوار مرگ پسرش است. او با یکی از اعضای کلیسای خود (آماندا سایفرید) که همسرش خودکشی کرده است، وارد رابطه می‌شود. شریدر فیلمنامه "راننده تاکسی" را نوشت و فیلم‌های "ژیگولوی آمریکایی" ، "پریشانی" و این اواخر "سگ سگ را می‌خورد" را کارگردانی کرد. 

پائولو ویرزی فیلمساز ایتالیایی کمدی درام انگلیسی‌زبان "اهل تفریح" را به لیدو می‌آورد. هلن میرن و دانلد ساترلند در این فیلم که با نام "الا و جان" هم شناخته می‌شود، نقش یک زوج فراری را در سفری به سراسر کشور بازی می‌کنند.

"هانا" به کارگردانی آندرا پالائورا دیگر فیلم ایتالیایی بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز امسال است. شارلوت رمپلینگ در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که وقتی همسرش به زندان می‌افتد می‌کوشد با هویت خود کنار بیاید.

"جریان انسانی" به کارگردانی آی وی‌وی هنرمند معترض چینی، "قتل سوم" ساخته هیروکازو کوره-ادا کارگردان ژاپنی و "اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک" به کارگردانی فردریک وایزمن، از دیگر فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل هستند.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل

"Amore e Malavita"، آنتونیو و مارکو مانتی (ایتالیا)

"فرشته‌ها سفید می پوشند" (Angels Wear White)، ویویان کو (چین/فرانسه)

"Custody"، زاویه لوگران (فرانسه)

"کوچک کردن" (Downsizing)، الکساندر پین (آمریکا) – فیلم افتتاحیه

"اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک" (Ex Libris – The New York Public Library)، فردریک وایزمن (آمریکا)

"Una Famiglia"، سباستیانو ریزو (ایتالیا)

"فرست ریفورمد" (First Reformed)، پل شریدر (آمریکا)

"فوکس‌تروت" (Foxtrot)، ساموئل مائوز (آلمان/فرانسه/اسرائیل/سوئیس)

"هانا" (Hannah)، آندرا پالائورا (ایتالیا/بلژیک/فرانسه)

"خانه کنار دریا" (The House by the Sea)، روبر گدیگیان (فرانسه)

"جریان انسانی" (Human Flow)، آی وی‌وی (آلمان/آمریکا)

"توهین" (The Insult)، زیاد دویری (فرانسه/لبنان)

"لین آن پیت" (Lean on Pete)، اندرو های (بریتانیا)

"اهل تفریح" (The Leisure Seeker)، پائولو ویرزی (ایتالیا)

"مکتوب، عشق من" (Mektoub, My Love: Canto Uno)، عبدالطیف کشیش (فرانسه/ایتالیا)

"مادر!" (mother!)، دارن آرونوفسکی (آمریکا)

"شکل آب" (The Shape of Water)، گی‌یرمو دل تورو (آمریکا)

"Suburbicon"، جرج کلونی (آمریکا)

"کشور دوست‌داشتنی" (Sweet Country)، وارویک تورنتن (استرالیا)

"قتل سوم" (The Third Murder)، هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

"سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)، مارتین مک‌دونا (آمریکا)

برنده جایزه شیر طلا را چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

آنت بنینگ بازیگر آمریکایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز است. بازیگر 59 ساله که در کانزاس به دنیا آمده، برای فیلم‌های "زیبایی آمریکایی" (1999)، "جولیا بودن" (2004) و "حال بچه‌ها خوب است" (2010) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن و برای "شیادان" (1991) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن مکمل بوده است.

بنینگ اولین زنی است که در سال‌های اخیر ریاست داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز را بر عهده می‌گیرد. آخرین بار در 2006 کاترین دونوو ریاست این بخش جشنواره ونیز را عهده‌دار بود. جین کمپیون در 1997 و گونگ لی در 2002 نیز رئیس داوران بودند.

لدیکو انیادی کارگردان و فیلمنامه‌نویس مجارستانی، میشل فرانکو کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مکزیکی، ربکا هال بازیگر بریتانیایی، آنا موگلالیس بازیگر فرانسوی، دیوید استراتن منتقد فیلم آمریکایی، شازمین ترینکا بازیگر ایتالیایی، ادگار رایت کارگردان و فیلمنامه‌نویس انگلیسی و یونفان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس چینی، دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل هستند. بنینگ و همکارانش برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند.

نمایش فیلم‌ استفن فریرز در بخش خارج از مسابقه و جایزه افتخار فیلمساز برای او

درام تاریخی "ویکتوریا و عبدل" به کارگردانی استفن فریرز، "تعقیب سراسری" به کارگردانی جان وو، "زاما" ساخته لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی و "مسابقه‌دهنده و زندانی سابقه‌دار" به کارگردانی میخائیل روشکام جزو فیلم‌های مطرح بخش خارج از مسابقه هستند.

"ویکتوریا و عبدل" از روی ماجرایی واقعی ساخته شده است و درباره دوستی یک کارمند جوان و مسلمان هندی با ملکه ویکتوریا (با بازی جودی دنچ) است. "ویکتوریا و عبدل" همکاری جدید دنچ با فریزر بعد از فیلم نامزد اسکار "فیلومنا" است که اولین بار سال 2013 در ونیز نمایش داده شد.

فریرز همچنین در جشنواره ونیز امسال جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" را دریافت می‌کند. جایزه افتخار فیلمساز به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است. این جایزه سال گذشته به امیر نادری کارگردان ایرانی رسید. پیش‌ از این آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی و برایان دی‌پالما نیز این جایزه را گرفته‌اند. افتخار فیلمساز نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.

جان وو فیلمساز باسابقه هنک کنگی با فیلم جدیدش "تعقیب سراسری" به ژانر تریلر جنایی که کارش را با آن شروع کرد، بازگشته است. او اولین بار در 1989 با فیلم "قاتل" مورد توجه قرار گرفت. "تعقیب سراسری" بازسازی فیلمی ژاپنی تولید 1976 درباره مردی چینی است که با پرونده‌سازی به ارتکاب جنایت در ژاپن متهم می‌شود و مورد تعقیب مقامات و یک گروه آدمکش اسرارآمیز قرار می‌گیرد. وو یکی از چهره‌های محبوب لیدو است و در 2010 جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره را دریافت کرد.

فیلم تاریخی "زاما" از روی رمانی نوشته آنتونیو دی بندتو که 1956 منتشر شد، ساخته شده است و داستانش در قرن هجدهم روی می‌دهد. داستان درباره دن دیگو د زاما افسر پادشاهی اسپانیاست که در بحبوحه جنبش استقلال در منطقه در آب‌های راکد آرژانتین حضور دارد. این فیلم ماه مه پیش برای نمایش در جشنواره کن آماده بود، اما در جشنواره حضور نداشت، شاید به این خاطر که پدرو آلمودوار رئیس داوران بخش مسابقه جشنواره کن امسال یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است. مارتل سال 2008 با فیلم "زن بی‌سر" در کن حضور داشت.

ماتیاس خونارتس ("ارواح ما در شب") و ادل اگزارکوپولوس ("آبی گرم‌ترین رنگ است") در درام-رمانس نئونوآر "مسابقه‌دهنده و زندانی سابقه‌دار" سومین فیلم بلند داستانی روشکام بازی می‌کنند. این فیلم یک داستان عاشقانه تراژیک بین گانگستری به نام ژینو و بندیکت، یک راننده بی‌باک و ثروتمند مسابقات اتوموبیل‌رانی را در پس‌زمینه فعالیت‌های یک گروه خلافکار خشن در بروکسل به تصویر می‌کشد. "مسابقه‌دهنده و زندانی سابقه‌دار" نماینده بلژیک در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار هم هست.  "Bullhead" اولین فیلم بلند داستانی روشکام در 2012 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

فهرست فیلم‌های بخش خارج از مسابقه

رویدادهای ویژه:

"Casa D’Altri"، جانی آمیلو (ایتالیا)

"تریلر مایکل جکسون سه‌بعدی" (Michael Jackson’s Thriller 3D)، جان لندیس (آمریکا)

"ساخت تریلر مایکل جکسون" (Making of Michael Jackson’s Thriller)، جری کریمر (آمریکا) 

"نظم چیزها" (The Order of Things)، آندرا سگره

داستانی

"ارواح ما در شب" (Our Souls at Night)، ریتش باترا (آمریکا)

"Il Signor Rotopeter"، آنتونیتا لیلو (ایتالیا)

"ویکتوریا و عبدل" (Victoria and Abdul)، استفن فریرز (بریتانیا)

"La Melodie"، رشید حامی (فرانسه)

"Outrage Coda"، تاکشی کیتانو (ژاپن) – فیلم اختتامیه

"پابلو دوست‌داشتنی" (Loving Pablo)، فرناندو لئون دی آرانوا (اسپانیا/بلغارستان)

"زاما" (Zama)، لوکرسیا مارتل (آرژانتین/برزیل)

"تجربه تلخ" (Wormwood)، ارول موریس (آمریکا)

"Diva! "، فرانسسکو پاتیرنو (ایتالیا)

"مسابقه‌دهنده و زندانی سابقه‌دار" (Racer and the Jailbird / La Fidele)، میخائیل روشکام (بلژیک/فرانسه/هلند)

"زندگی شخصی یک زن امروزی" (The Private Life of a Modern Woman)، جیمز توباک (آمریکا)

"Brawl in Cell Block 99"، کریگ زاهلر (آمریکا)

"تعقیب سراسری" (Manhunt)، جان وو (هنگ کنگ/چین)

غیرداستانی

"کوبا و فیلمبردار" (Cuba And The Cameraman)، جان آلبرت (آمریکا)

"نسل من" (My Generation)، دیوید بتی (بریتانیا)

"پیاتزا ویتوریو" (Piazza Vittorio)، ابل فرارا (ایتالیا)

"شیطان و پدر آمورث" (The Devil and Father Amorth)، ویلیام فریدکین (آمریکا)

"اینجا کنگوست" (This Is Congo)، دانیل مک‌کیب (کنگو)

"ریوچی ساکاموتو: کدا" (Ryuichi Sakamoto: Coda)، استفن نومورا شیبل (آمریکا/ژاپن)

"جیم و اندی: زندگی پس از مرگ. داستان جیم کری، اندی کافمن و تونی کلیفتن" (Jim & Andy: The Great Beyond. The Story of Jim Carrey, Andy Kaufman, and Tony Clifton)، کریس اسمیت (آمریکا)

"زمستان شاد" (Happy Winter)، جووانی توتارو (ایتالیا)

رقابت دو فیلم ایرانی در بخش افق‌ها با داوری رخشان بنی‌اعتماد

"بدون تاریخ، بدون امضا" به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند یکی از 20 فیلم‌ بخش افق‌های این دوره جشنواره ونیز است. این فیلم با بازی امیر آقایی، هدیه تهرانی و نوید محمدزاده درباره کاوه نریمان یکی از پزشکان پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدی مواجه می‌شود که وی را پیش از این می‌شناخته است و حالا برای تشخیص علت مرگ او دچار مشکلاتی می‌شود.

برادران جلیلوند دو سال پیش نیز با فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" در بخش افق‌های جشنواره ونیز رقابت کردند.

"ناپدید شدن" به کارگردانی علی عسگری دیگر نماینده ایران در بخش افق‌هاست. داستان اولین فیلم بلند سینمایی عسگری در یک شب سرد زمستانی در تهران روی می‌دهد و درباره دو زوج جوان است که با یک مشکل بزرگ روبرو می‌شوند و تنها چند ساعت برای حل این مشکل وقت دارند. صدف عسگری، امیررضا رنجبران، نفیسه زارع، محمد حیدری و بازیگران فیلم "ناپدید شدن" هستند که در سکوت خبری ساخته شده است.

عسگری پیش از این با فیلم کوتاه "بچه" در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره ونیز حضور داشته است. او همچنین سابقه دو بار حضور در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره کن با فیلم‌های "بیشتر از دو ساعت" و "سکوت" و حضور در جشنواره‌های ونیز و ساندنس را دارد.

رخشان بنی اعتماد کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی یکی از داوران بخش مسابقه افق‌های این دوره جشنواره است. جانی آمیلو کارگردان ایتالیایی ریاست داوران این بخش را به عهده دارد. امی کانان مان کارگردان آمریکایی، مارک کازینز کارگردان و فیلمنامه نویس ایرلندی-اسکاتلندی، آندره دوپرا فیلمنامه‌نویس و آرشیتکت آرژانتینی، فین تروش کارگردان و فیلمنامه‌نویس بلژیکی و ربکا زلوتوسکی فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی فهرست داوران بخش افق‌های جشنواره ونیز 2017 را کامل می‌کنند.

داوران این بخش برندگان جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم‌ کوتاه را انتخاب می‌کنند.

فیلم ایتالیایی "نیکو، 1988" به کارگردانی سوزانا نیکه‌رلی فیلم افتتاحیه بخش افق‌های ونیز است. این فیلم درباره خواننده زن محبوبی است که یکی از منابع الهام اندی وارهول بود و با گروه راک ولوت آندرگراند می‌خواند.

فهرست فیلم‌های بخش افق‌ها

"Les Bienheureux"، سوفیا جاما (فرانسه/بلژیک)

"Caniba"، لوسین کاستینگ-تیلور و ورنا پاراول (فرانسه)

"The Cousin"، زاهی گراد (اسرائیل)

"ناپدید شدن" (Disappearance)، علی عسگری (ایران/قطر)

"Espèces Menacées"، ژیل بوردو (فرانسه/بلژیک)

"Gatta Cenerentola"، آلساندرو راک، ایوان کاپیلو، مارینو گوارنیری و داریو سانسونه (ایتالیا)

"نامرئی" (Invisible)، پابلو جرجلی (آرژانتین/برزیل/اوروگوئه/آلمان)

"Krieg"، ریک اوسترمان و باربارا اوئر (آلمان)

"Los Versos Del Olvido"، علیرضا خاتمی (فرانسه/آلمان/هلند/شیلی)

"ماروین" (Marvin)، آن فونتن (فرانسه)

"نیکو، 1988" (Nico, 1988)، سوزانا نیکه‌رلی (ایتالیا/بلژیک)

"شبی که شنا کردم" (The Night I Swam)، دامین مانیول و ایگاراشی کوهی (فرانسه/ژاپن)

"بدون تاریخ، بدون امضا" (No Date, No Signature)، وحید جلیلوند (ایران)

"تجاوز رسی تیلور" (The Rape of Recy Taylor)، نانسی بیرسکی (آمریکا)

"شاهد" (The Testament)، آمیخای گرینبرگ (اسرائیل/اتریش)

"مردم هرزه زشت " (Ugly Nasty People)، کوزیمو گومز (ایتالیا/فرانسه)

"زیر درخت" (Under The Tree)، هافستین گونار زیگوردسون (ایسلند/دانمارک/لهستان/آلمان)

" La Vita In Commune"، ادواردو وینسپیر (ایتالیا)

"غرب سانشاین" (West of Sunshine)، جیسن رافتوپولوس (استرالیا)

"Reparer les vivants"، کاتل کیلور (فرانسه/بلژیک)

شیر طلای جشنواره برای دو بازیگر کهنه‌کار

جین فوندا و رابرت ردفورد امسال در جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کنند. در همین حال فیلم "ارواح ما در شب" با بازی این دو که تولید شرکت نت‌فلیکس است، اولین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه جشنواره نمایش داده می‌شود.

"ارواح ما در شب" به کارگردانی ریتش باترا روز یکم سپتامبر (10 شهریور) در پلاتزو دل سینما روی پرده می‌رود. پیش از آن مراسم اعطای جایزه به دو چهره نمادین آمریکایی برگزار می‌شود.

"ارواح ما در شب" به تهیه‌کنندگی شرکت وایلدوود اینترپرایزز متعلق به ردفورد، اولین همکاری مشترک ردفورد و فوندا بعد از "سوارکار الکتریکی" (1979) (عکس مطلب) است. آن‌ها پیش از آن در فیلم "پابرهنه در پارک" (1967) هم مقابل هم ایفای نقش کردند.

"ارواح ما در شب" از روی رمانی نوشته کنت هاروف ساخته شده است. داستان در کلرادو روی می‌دهد و از دیدار غیرمنتظره ادی مور (فوندا) با یکی از همسایه‌ها به نام لوییس واترز (ردفورد) شروع می‌شود. همسر ادی سال‌ها پیش مرده است، همین‌طور همسر لوییس، اما با این که آن‌ها سال‌هاست در شهری کوچک در یک محله زندگی می‌کنند، اما تا پیش از این کمتر با هم در تماس بودند.

ردفورد 80 ساله در 1981 برای فیلم "مردم عادی" اولین تجربه کارگردانی خود برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و سال 2002 یک جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد. "بوچ کسیدی و ساندنس کید"، "همه مردان رئیس جمهور" و "طبیعی" از دیگر فیلم‌های ردفورد در مقام بازیگر است.

فوندا تاکنون هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار بوده و دو بار برای فیلم‌های "کلوت" (1971) و "بازگشت به خانه" (1978) برنده اسکار بهترین بازیگر زن شده است.

دیگر داوران جشنواره

بنوا ژاکو کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی رئیس داوران جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول - شیر آینده – است. جف اندرو نویسنده، استاد دانشگاه، مصاحبه‌کننده و برنامه‌ریز بریتانیایی، آلبرت لی تهیه‌کننده هنگ کنگی، گرتا اسکارانو بازیگر ایتالیایی و یورگوس زویس کارگردان یونانی دیگر داوران این جایزه هستند.

جان لندیس کارگردان آمریکایی نیز ریاست داوران بخش واقعیت مجازی ونیز را به عهده دارد. سلین سیاما فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی و ریکی تونیاتزی بازیگر و کارگردان ایتالیایی همکاران لندیس در این بخش هستند که برندگان جوایز بهترین فیلم واقعیت مجازی، جایزه بزرگ داوران واقعیت مجازی و جایزه بهترین خلاقیت در واقعیت مجازی را انتخاب می‌کنند.

جوزپه پیچونی کارگردان ایتالیایی هم رئیس هیئت داورانی متشکل از دانشجویان تاریخ سینماست که برندگان جوایز بهترین فیلم ترمیم‌شده و بهترین مستند درباره سینما را انتخاب می‌کنند.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز 30 اوت تا 9 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) برگزار می‌شود.