به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، بهرام کلهرنیا؛ عضو شورای هنری و دبیر رشته پوستر این جایزه گفت: پیشنهاد می کنم پژوهشکده فرهنگ و تاریخ منطقه 12 تهران ایجاد شود تا زندگی و اتفاقات این منطقه از گذشته تا امروز مستندسازی شود و مردم آگاهی بیشتری پیدا کنند.

کلهرنیا افزود: ضرورت داردآن چیزهایی را که داریم اما گم شده‌اند یا دیده نمی‌شوند، پیدا کنیم و نشان دهیم، خاطرات مردم را ثبت کنیم. نویسندگان، جامعه‌شناسان، فلاسفه و گروه بزرگی از اندیشمندان می توانند در همراهی با منطقه 12 پژوهش کنند و اندیشه‌سازی کنند و در کنار جایزه هنری قلب تهران فعالیت پژوهشی نقش موثری خواهد داشت.

دبیر بخش پوستر نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت: جایزه یک سرمایه‌گذاری فرهنگی است که امیدوارم ماندگار شود و حوزه‌های شعر، سینما و... هم به آن اضافه شود.  این جایزه را یک جشنواره شهری نمی‌بینم و به نظرم یک جشنواره ملی است. به همین خاطر پیشنهادم این است که برای دوره‌های بعد، به جز شهرداری، نهادهای دیگر هم وارد این پروژه شوند چون این پروژه باید مستحکم‌تر شود و به شکل حتی بین‌المللی پیش برود و هنرمندان کشورهای دیگر هم در آن شرکت کنند.

کلهرنیا در ادامه گفت: چهار مدیوم عکاسی، پوستر، تصویرگری و کارتون که برای نخستین دوره جایزه هنری قلب تهران انتخاب شده است، تکثیر‌پذیر هستند و قابلیت اجتماعیِ اختصاصی دارند. در این چهار مدیوم یک نیروی اجتماعی معاصرتر قرار گرفته است. در آن‌ها به شکلی عادی و طبیعی گفت‌وگو جاری است و از عناصر، نشانه‌ها و پایگاه‌های فکری آن‌هامی‌توان چیزهایی را دریافت که توسط مردم ادراک می‌شوند.

او درباره اهمیت منطقه 12 تهران گفت: تمام تاریخ ایران در منطقه 12 تهران رگ و ریشه دارد. از شکل‌گیری نخستین نظام آموزشی (مدرسه دارالفنون)، خوشی‌ها، ناخوشی‌ها، ترور‌ها، حبس‌ها، حصرها، غرور اجتماعی، حضور روحانیون، اتفاقات سیاسی، حضور مجلس در آن‌جا، به توپ بستن مجلس، حضور قزاق‌ها، نیروی نظامی روس‌ها در آن منطقه، اعلام یکی از نخستین حکومت نظامی‌های ایران، همه و همه در منطقه 12 رخ می‌دهد. آن‌چه که به منطقه 12 جذابیت می‌بخشد این است که ما را وارد شهر خاطرات می‌کند. همه سرزمین‌های دیگر نسبت به آثار تاریخی کشور، (حتی یک نانوایی ساده) خودشان را مسئول می‌دانند و آن را به عنوان سند فرهنگی به حساب می‌آورند و سعی می‌کنند که نگهش دارند تا به آیندگان بگویند که چطور زندگی کرده‌اند اما متأسفانه ما در این زمینه بی مبالاتی کرده‌ایم و چیزهای زیادی را از دست دادیم که امروز حتی به سختی می‌توان آن‌ها را در موزه‌ها پیدا کرد؛ مگر در موزه‌های غیر ایرانی. اما منطقه 12 هنوز کمیت چشمگیری از اسناد یک دوره اجتماعی زندگی ایرانی را در خوش حفظ کرده است.

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون تیر ماه امسال برگزار خواهد شد.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران نخستین جایزه هنری قلب تهران را به مناسبت دویست و سی امین سال پایتختی تهران در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می کند. بخش اصلی با عنوان قلب تهران و با موضوعات گردشگری، بازار (بافت تاریخی و قطب اقتصادی)،  منطقه ۱۲؛ محور ادیان و سنت های آیینی، منطقه ۱۲ در آیینه تاریخ (به تصویر کشیدن وقایع و روایت‌های تاریخی قلب تهران) برگزار می شود. بخش ویژه با عنوان نام آوران قلب تهران است که در این دوره و در واکنش به رویداد و حادثه‌ی تلخ "ساختمان پلاسکو" و ابراز رشادت جمعی از جانفشانان به موضوع «آتش نشانان» اختصاص دارد.