به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران؛ سید احمد محیط طباطبایی درباره برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری  و تأثیر آن‌ها بر حفاظت از بافت تاریخی تهران گفت: صرف برگزاری نمایشگاه حتی با نگاه انتقادی به موضوعات  بافت تاریخی نمی‌تواند التیام بخش دردهای آن باشد. باید بستر حضور هنرمندان در بافت تاریخی فراهم شود در آن صورت دیگر نیاز به محرک‌های بیرونی نیست این حرکت‌ها به صورت خودجوش تداوم می‌یابد.

محیط طباطبایی افزود: هنرسفارشی و هنری که بین کارفرما و هنرمند طراحی و ایجاد شود قطعاً تأثیر مفیدی ندارد. هنر مسأله‌ای است که از دل و احساس برمی‌خیزد و متأثر از باورها، مفاهیم و محیط پیرامونی و فرهنگ فردی است که هنرمند نامیده می‌شود.

او درباره چگونگی کاربرد هنر در کالبد شهری گفت: این اقدام از زوایای مختلفی انجام می‌شود. یک نویسنده‌ می‌تواند در یک بنای مدرن زندگی کند اما محل وقوع داستان‌هایش محدوده‌ای از بافت تاریخی باشد مانند داستان « سووشون» که در محل بافت تاریخی شیراز رخ می‌دهد. بنابراین داستان، ادبیات، شعر و به شکل تأثیرگذاری فیلم‌های شناسنامه‌دار و با هویت  یا فیلم‌های مستند، عکس، نقاشی ‌و گاهی حتی کاریکاتور می‌تواند روایتگر واقعیات روزمره زندگی در بافت تاریخی با ابعادی نامحدود برگرفته از نگاه تیزبین هنرمند باشد.

 مشاور ارشد رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این که برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع بافت تاریخی و برپایی نمایشگاه‌هایی با موضوعات مختلف در محدوده بافت تاریخی هردو رخدادی مبارک است، افزود: البته این گونه اقدامات آن تأثیر عمیقی را که بافت‌های تاریخی به آن نیاز دارند، نخواهد گذاشت. این پرسش را می‌توان مطرح کرد که چگونه فضاهای تاریخی محدوده بافت تاریخی می‌تواند به ارزش‌هایی برای رویدادهای هنری تبدیل شود؟

رییس ایکوم ایران کارخانه متروکه آرگو در محدوده کوشک واقع در خیابان فردوسی را از نمونه‌های موفقی می‌داند که پس از مرمت تبدیل به نگارخانه شده و ویدئو آرت و هنر مفهومی (کانسپتچوال آرت) در آن به نمایش درآمده است.

نمونه موفق دیگر این قبیل اقدامات از نگاه محیط طباطبایی بقایای کارخانه نساجی و ریسندگی در محوطه کتابخانه اسناد ملی در جوار دروازه قرآن  شیراز است که به نگارخانه«تارو پود زمان» این شهر تبدیل شده است که اعتبار هنر هنرمند را بالا می‌برد.

محیط طباطبایی لایه‌های نفوذ هنر بر افکار عمومی را پیچیده و در عین حال با تأثیرگذاری عمیق می‌داند که به طور غیر مستقیم می‌تواند همگان را دعوت به ماندگاری در بافت تاریخی کند.

او در ادامه گفت: علاقه هنرمندان به زندگی و کار در خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها به مراکز آفرینش هنر، موزه، دفاتر هنری- اداری و نگارخانه بسیار بر ماندگاری بافت‌های تاریخی تأثیر‌گذار است و مجموع اقداماتی چون حضور قشر هنرمند و آفرینش‌های هنری آن‌ها در بافت تاریخی موجب بازگشت سرزندگی و حیات به بافت‌های تاریخی است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی تصریح می‌کند: همواره بنیان‌ها و شالوده‌های فرهنگی، تاریخی و هنری در پیوند با یکدیگر، پشتیبان و حافظ هویت و ساختار اجتماعی و فرهنگی یک سرزمین است.

محیط طباطبایی با بیان این موضوع که بافت‌های تاریخی پلی بین امروز و گذشته هستند، تصریح کرد: اعضای جامعه در میراث گذشتگان، تاریخ و هویتشان را جست و جو می‌کنند. اهمیت میراث فرهنگی تا بدان جاست که برخی از محققان حوزه فرهنگ معتقدند بدون توجه به میراث فرهنگی، خبری از آفرینش‌های هنری هم نخواهد بود چرا که هنرمندان با استفاده از نشانه‌ها و نمادهای میراثشان می‌توانند آثاری ارزشمند بیافرینند که نشانی از جامعه، هویت و تاریخشان دارد، در غیراین صورت انگیزه‌ای برای آفرینش اثر هنری باقی نمی‌ماند.

محیط طباطبایی درباره نقش شهرداری در احیای هنر در بافت تاریخی تهران که زمانی خیابان لاله‌زار محل وقوع رخدادهای اصلی هنر مانند سینما و تئاتر بوده است، گفت: شهرداری نقش عامل محرک را دارد اگر درست عمل کند بخش خصوصی ادامه می‌دهد. سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی برای بخش خصوصی است و دولت حامی است. به عنوان مثال خانه هنرمندان با حمایت شکل گرفت اما امروز این هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر هستند که رمز ماندگاری آن شده‌اند. امروز چندین خانه و بنا در اطراف خانه هنرمندان تبدیل به گالری، رستوران و مؤسسات فرهنگی شده است.

او ادامه داد: خرید  و مرمت خانه اتحادیه توسط سازمان زیبا سازی می‌تواند یک الگو باشد و روند جلوگیری از تخریب و تشویق به احیا را توسعه ‌دهد. چطور مجوز هتل سنتی و.. در محدوده تاریخی برای حضور گردشگر داده می‌شود اما هتل قدیمی «کاروان» واقع در خیابان  لاله زار که هم دوره با هتل «کاروان» در آبادان است کامل تخریب می‌شود؟  تمامی این بناها می‌توانست بازسازی شود مگر نمونه همین هتل‌ها در کشورهای همسایه مرمت و احیا نشده است. چرا نباید هتل لاله شرق خیابان لاله زار نو، بین خیابان هدایت و کوچه صفامنش اثر «وارطان هوانسیان» دوباره هتل شود یا سینماها و سالن‌های تئاتر لاله‌زار چرا نباید احیا شود؟

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته‌های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، تصویرگری و کارتون خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد و علاقه مندان و هنرمندان می‌توانند تا 8 صبح 23 اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ثبت نام کنند و آثار خود را بفرستند.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران نخستین جایزه هنری قلب تهران را به مناسبت دویست و سی امین سال پایتختی تهران در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌کند. بخش اصلی با عنوان قلب تهران و با موضوعات گردشگری، بازار (بافت تاریخی و قطب اقتصادی)،  منطقه ۱۲؛ محور ادیان و سنت‌های آیینی، منطقه ۱۲ در آیینه تاریخ (به تصویر کشیدن وقایع و روایت‌های تاریخی قلب تهران) برگزار می‌شود. بخش ویژه با عنوان نام آوران قلب تهران است که در این دوره و در واکنش به رویداد و حادثه‌ی تلخ "ساختمان پلاسکو" و ابراز رشادت جمعی از جانفشانان به موضوع «آتش نشانان» اختصاص دارد.